اقتصاد کلان

آفریقا رقیب بازارهای جهانی شد



کشورهای آفریقایی از گسترش و تنوع بخشیدن به مشارکت خود در تجارت بین‌المللی و زنجیره‌های ارزش جهانی برای کاهش فقر در مقیاس بزرگ و متحول کردن اقتصادشان سود خواهند برد.

به گزارش ایسنا، در حالی که صادرات کالاها و خدمات آفریقا سریع‌ترین رشد خود را در دهه گذشته داشته است، حجم آن پایین و تنها سه درصد تجارت جهانی است. یک چارچوب سیاست تجاری جدید مورد نیاز است که به گسترش و تنوع دسترسی منطقه به بازارهای صادراتی کمک کند و در عین حال تجارت درون منطقه‌ای را تقویت کند.

آفریقای جنوب صحرا مانند محرک و محیط تجارت جهانی مسیری است که این قاره برای رسیدن به هدف کاهش فقر و بهبود استانداردهای زندگی برای ۱.۲ میلیارد نفر از ساکنان منطقه که بیش از ۵۰ درصد آنها را جوانان تشکیل می‌دهند، باید طی کند و آفریقا برای رسیدن به این اهداف با مواردی مانند تولید، گسترش قراردادهای تجاری منطقه‌ای، ظهور نسبی شرق و جنوب آسیا به عنوان مرزهای اقتصادی جدید، انقلاب دیجیتال و افزایش متعاقب آن فناوری‌های صرفه‌جویی در نیروی کار و اخیراً همه‌گیری جهانی کووید- ۱۹ مقابله کند.

نتایج نشان داد که مشارکت موثر کشورهای آفریقایی در محیط تجارت بین‌الملل در حال توسعه همچنان برای تقویت رشد و توسعه منطقه مهم است. کشورهای آفریقایی باید اصلاحات ساختاری داخلی کلیدی را انجام دهند تا ظرفیت عرضه منطقه را با بهبود اتصال دیجیتال، اصلاح نهادهای اساسی چارچوب‌های قانونی افزایش دهند.

طبقه متوسط رو به رشد آسیا و تقاضای زیاد آن فرصتی را برای آفریقا فراهم می‌کند تا تجارت با این منطقه را گسترش دهد. یافته‌ها نشان می‌دهد که صادرات به آسیا باعث افزایش بهره‌وری نیروی کار، دستمزدها و شدت سرمایه در آفریقا شده است.

علاوه بر این، تجارت با آسیا صادرات کشورهای آفریقایی به سایر نقاط جهان را محدود نمی‌کند. موفقیت کشورهای آفریقای جنوب صحرا در بازار جهانی مبتنی بر تعمیق یکپارچگی منطقه‌ای برای افزایش ظرفیت عرضه و ایجاد زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای است.

بر اساس گزارش بانک جهانی، آفریقا آماده است تا در بازار جهانی پیشروی کند و به یک بازیگر بزرگ جهانی تبدیل شود اما اصلاحات کلیدی برای کمک به آفریقا برای پیروزی در مسابقه با فقر و بهبود زندگی همه شهروندان پویا قاره مورد نیاز است.

انتهای پیام



منبع ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا