آخرین اخبار

بریکس می‌تواند راه برون‌رفت از تمامیت‌خواهی آمریکا باشد


بریکس می‌تواند راه برون‌رفت از تمامیت‌خواهی آمریکا باشد

به گزارش ایکنا، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان، بعد از ظهر امروز، سه‌شنبه اول آبان‌، پیش از عزیمت به روسیه به منظور حضور در شانزدهمین اجلاس سران بریکس و بریکس پلاس در فرودگاه مهرآباد، گفت: این سفر به دعوت رئیس‌جمهور محترم روسیه، جناب آقای پوتین انجام می‌گیرد و در حقیقت جلسه‌ای با حضور سران کشورهای سازمان بریکس است. 

وی با بیان اینکه تعدادی از کشورهای چندجانبه‌گرا سازمانی به اسم بریکس تشکیل داده‌اند، ادامه داد: این سازمان بیشتر جهت وحدت، انسجام و چند جانبه‌گرایی در مقابل قدرت بلامنازع آمریکاست تا کشورها بتوانند با یکدیگر دادوستد مناسبی داشته باشند. 

پزشکیان تأکید کرد: طبیعتاً در این زمینه در بحث کشاورزی، انرژی، صنعت، تجارت و گردشگری با سایر کشورهای عضو می‌توانیم به تعاملات و توافقات خوبی دست پیدا کنیم به طوری که می‌توانیم تجارت‌هایی با یکدیگر داشته باشیم. 

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در این سفر فرصتی است تا با رؤسای جمهور روسیه، چین، هند و سایر کشورهای حاضر گفت‌وگو کنیم. قطعاً در آنجا هر رئیس‌جمهور درباره بریکس و نحوه تعامل با یکدیگر، نظرات و مواضع خود را مطرح می‌کنند. 

وی ادامه داد: تصور می‌کنم این موضوع می‌تواند بر ارتباط ما، یک جانبه‌گرایی آمریکا در دنیا و تحریم‌های این دولت تمامیت‌خواه بر هر کشوری مؤثر باشد و این مجموعه‌ می‌تواند راه برون‌رفت از تمامیت خواهی آمریکا باشد. 

پزشکیان در پایان به نخستین حضور در نشست بریکس پس از شناخته شدن ایران به عنوان عضو اصلی اشاره کرد و گفت: بسیاری از کشورها نیز درخواست عضویت در این سازمان را داده‌اند.  

یادآور می‌شود، شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس با حضور نمایندگان ۳۶ کشور و ۶ سازمان بین‌المللی در کازان برگزار می‌شود. رئیس‌جمهور علاوه بر سخنرانی در نشست اصلی سران بریکس، دیدارهایی دوجانبه با برخی از رؤسای جمهور حاضر در این اجلاس از جمله «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «شی‌ جین پنگ» رئیس‌جمهور چین خواهد داشت.

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا