استان ها > سیستان و بلوچستان

تغییر الگوی مصرف موادمخدر تهدید جدی برای جوانان



تغییر الگوی مصرف موادمخدر تهدید جدی برای جوانان

ایسنا/سیستان و بلوچستان سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان زابل، تغییر الگوی مصرف مواد مخدر را یک تهدید جدی فراروی نسل امروز و جوانان عنوان کرد.

علی ولایتی‌پور امروز جمعه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جمهوری اسلامی خط مقدم مبارزه با موادمخدر در دنیاست، گفت: بدون شک عملکرد و کارکرد ایران در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه و دنیا در بحث مقابله با پدیده شوم قاچاق و توزیع موادمخدر مثبت بوده و در این راه شهدای بسیاری را تقدیم کرده است.

وی پیرامون کشف بزرگ‌ترین محموله مواد مخدر صنعتی در جنوب شرق کشور، اظهار کرد: سیستان و بلوچستان و به‌تناسب شمال استان در همسایگی با ۲ کشور که یکی از آن‌ها مدال بزرگ‌ترین تولیدکننده و دیگری مدال بزرگ‌ترین انتقال‌دهنده مواد مخدر جهان را بر دوش دارد، قرار گرفته است؛ اما مدال با ارزش‌تر به نام جمهوری اسلامی ایران یعنی بزرگ‌ترین مقابله‌کننده با مواد مخدر دنیا رقم خورده که تلاش مضاعف برای سلامت جامعه جهانی دارد.

وی بر ضرورت آگاهی‌بخشی، مشارکت قشرهای مختلف و تأثیرگذار در فرآیند مقابله با مواد مخدر تأکید کرد و افزود: مواد مخدر زنگ خطر پایه و زیربنای مشکلات و معضلات اجتماعی است که اگر برنامه‌ریزی کامل و دقیق داشته باشیم راه‌های پیشگیری آن را در پیش گیریم، اثرات آن در جامعه نمایان می‌شود به همین دلیل حرکت به سمت مردمی‌سازی مبارزه با مواد مخدر یک ضرورت اساسی است.

سرپرست فرمانداری ویژه زابل ادامه داد: امروزه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات و معضلات جامعه و به دنبال آن در سیستان، گرایش برخی جوانان به سمت مواد مخدر است و به همین دلیل پیشگیری و آگاه‌سازی جامعه نسبت به آثار پدیده شوم اعتیاد و همچنین آگاهی‌بخشی به خانواده در برخورد با این معضل از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: در دنیای کنونی جوانان تحت‌تأثیر انواع فشارهای روانی، اجتماعی و تهاجمات فرهنگی قرار دارند و این امر موجب می‌شود که این نسل به سمت آسیب‌های اجتماعی از جمله سوءمصرف مواد مخدر سوق پیدا کنند.

ولایتی‌پور آموزش و فرهنگ‌سازی را اصلی‌ترین راهکار برای مقابله با شیوع مصرف موادمخدر عنوان کرد و گفت: در بحث فرهنگ‌سازی و آموزش مقابله با معضل شوم اعتیاد باید از همه ظرفیت‌ها بویژه گروه‌های مرجع، ائمه جمعه و جماعات، تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد استفاده کرد.

وی نقطه مطلوب نظام در برخورد با مواد مخدر را در ریشه‌کنی این آسیب عنوان کرد و افزود: عنصر فرهنگ و بهره‌گیری از ظرفیت رسانه و هنر در این راستا می‌تواند بیش‌ از پیش تعیین‌کننده و اثرگذار باشد.

سرپرست فرمانداری ویژه زابل با تأکید بر اینکه ریشه بسیاری از جرائم و منکرات در مواد مخدر است، تصریح کرد: اعتیاد به مواد مخدر، آسیب اجتماعی بزرگی است که خانواده‌ها را تهدید می‌کند و افزایش آمار معضلاتی همچون طلاق، خشونت، بی‌بندوباری و سایر ناهنجاری‌های اجتماعی محصول همین امر است.

وی تغییر الگوی مصرف مواد مخدر را یک تهدید جدی فراروی نسل امروز و جوانان دانست و بیان کرد: امروزه علم، فناوری و صنعت در خدمت گسترش مواد مخدر قرار گرفته به شکلی که مواد صنعتی بیش از مواد سنتی در حال گسترش روزافزون است.

ولایتی پور اظهار کرد: خانواده‌ها می‌توانند در زمینه آگاه‌سازی و در مسیر مبارزه با مصرف مواد مخدر در جامعه نقش پررنگ و تعیین‌کننده‌ای ایفا کنند و تجربه ثابت کرده که هرگاه مردم وارد عرصه شده‌اند نتایج و خروجی مثبت و امیدوارکننده‌ای هم در پی داشته است.

وی گفت: افراد بیکار بیشترین خطر را از جهت آلودگی به انواع آسیب‌های اجتماعی احساس می‌کنند و در این زمینه خیران و سرمایه‌گذاران می‌توانند با ایجاد اشتغال پایدار در جامعه به رفع این معضلات بویژه در حوزه اعتیاد کمک کنند.

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا