آخرین اخبار

آینده حماس و مقاومت فلسطین بعد از شهادت سنوار + صوت


آینده حماس و مقاومت فلسطین بعد از شهادت سنوار + صوتیحیی  إبراهیم حسن سنوار، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس بخش عمده‌ای از زندگی خویش را در مبارزه با اشغالگران سپری کرد و بیش از دو دهه از عمر خود را در زندان‌های اسرائیل محبوس بود. ایشان سرانجام در درگیری با نیرو‌های پیاده‌ نظام و زرهی در محله تل سلطان در ساختمانی در رفح، زخمی و به شهادت رسید. 

اما فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده از لحظه شهادت سنوار، حکایت از ایستادگی او در جنگ با صهیونیست‌ها تا آخرین گلوله و نارنجک، آن هم با لباس رزم و با تنی مجروح داشت. این موضوع سندی دیگر بر دروغین بودن ادعاهای اسرائیل مبنی بر حضور فرماندهان مقاومت و حماس در تونل‌های زیرزمینی عمیق و استفاده از اسرا به منزله سپر انسانی است. ابوابراهیم نمادی از قهرمانی است که برای فلسطین زیست، برای آزادی فلسطین مبارزه کرد و در نهایت برای فلسطین شهید شد.

در این راستا حسین آجرلو، مدیرگروه غرب آسیا و شمال آفریقای مؤسسه بین‌المللی ابرار معاصر و کارشناس مسائل غرب آسیا، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره نوع شهادت یحیی سنوار برخلاف ادعاهای رژیم صهیونیستی و تاثیر آن بر تقویت حماس، گفت: در حوزه مقاومت یک بُعد عملیات فیزیکی و نظامی است که نیروهای نظامی درگیر آن هستند و بُعد دیگر آن عملیات روانی است. 


بیشتر بخوانید: 


وی با اشاره به اینکه نوع عملیات‌ها و عملکردهای نظامی گروه‌های مقاومت، عموماً چریکی و نهضتی است، افزود: ذاتاً راهکار جذب نیرو در گرو‌ه‌های مقاومت و این سازمان‌ها وابسته به عملکرد فرماندهان و بحث‌های عقیدتی و شناختی نیروها است. 

مشارکت جدی شهید سنوار در حوزه عملیات رزمی

آجرلو اظهار کرد: به همین دلیل شاهد هستیم اکثر نیروهای جنبشی، نهضتی و آنهایی که به نوعی وارد جنبش حماس می‌شوند، دارای فرماندهانی هستند که همواره همچون نیروهای رده‌ پایین، فعالیت می‌کنند و به تعبیری یک نوع تقسیم کار همسان بین آنها وجود دارد. این موضوع درباره شهید یحیی سنوار نیز صادق بود. ایشان دبیر سیاسی جنبش حماس و عالی‌ترین مقام این جنبش را عهده‌دار بود اما در حوزه عملیات رزمی نیز مشارکت قوی و جدی داشت. 

مدیرگروه غرب آسیا و شمال آفریقای مؤسسه بین‌المللی ابرار معاصر تصریح کرد: علی‌رغم اینکه همواره سعی بر تخریب این نیروها از جهات مختلف است و بعضاً نیز به آنها اتهام سوء استفاده از ناآگاهی جوانان وارد می‌شود اما می‌بینیم فرماندهان این نیروها نیز وارد عرصه نبرد شده‌ و این ادعاها صرفاً تبلیغات و عملیات روانی برای از بین بردن روحیه و همبستگی آنها است. 

وی ادامه داد: در وضعیت فعلی و پس از شهادت سنوار به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی در ابتدا سعی کرد تا با منتشر کردن این تصاویر، او را  تخریب کند و از سوی دیگر قدرت خود را برای از بین بردن دشمنان، نشان دهد اما نتیجه معکوس حاصل شد.

مقدمه‌ای برای جذب بیشتر نیروهای انسانی

آجرلو به جنگ روانی این سال‌های اسرائیل علیه فرماندهان مقاومت، حزب‌الله و حماس مبنی بر مخفی شدن آنها در تونل‌ها اشاره کرد و افزود: تمام این عملیات روانی با حضور فرماندهان حزب‌الله و جنبش حماس در خطوط مقدم جنگ، شکسته شد و همین مقدمه‌ای برای جذب بیشتر نیروی انسانی برای محور مقاومت می‌شود. در واقع صهیونیست‌ها ناآگاهانه با انتشار تصاویر نبرد و لحظات آخر عمر یحیی سنوار روایتی تولید کردند که باعث تقویت مقاومت به جای تخریب آن شد. 

آجرلو به تبیین ایدئولوژی اشتباه رژیم صهیونیستی مبنی بر از بین رفتن مقاومت و حماس با ترور فرماندهان پرداخت و اظهار کرد: اصولاً ترور هدفمند فرماندهان مقاومت، امری قدیمی است. جنبش حماس به اضافه شهید سنوار نزدیک به 17 شهید رده بالا در حد فرماندهی دارد؛ از عماد العقل و یحیی عیاش گرفته تا شیخ احمد یاسین، عبدالعزیز رنتیسی و شهید یحیی سنوار. بنابراین در عمر چهار دهه فعالیت جنبش حماس، شاهد ترور و شهادت نزدیک به 17 نفر در سطح رهبری و فرماندهی این جریان بودیم.

ترورهایی بدون دستاورد تاکتیکی

وی با بیان اینکه زمانی ابزار دفاع جنبش حماس صرفاً سنگ بود، تصریح کرد: اینکه ابزارهای حماس به موشک‌ها و پهپادهایی تبدیل شده است که عملیات بزرگ هفت اکتبر، طوفا‌ن‌الاقصی را اجرا می‌کند نشان می‌دهد عملاً ترور هدفمند نمی‌تواند برای رژیم صهیونیستی دستاورد تاکتیکی داشته باشد چراکه ساختارها و  تشکیلات گروه‌های مقاومت به گونه‌ای است که قدرت بازیابی خود را در اسرع وقت دارند، اگر چه فقدان این رهبران تأثیراتی دارد اما برای گروه‌های مقاومت با توجه به نوع عملیات و حرکات آنها، صرفاً فرماندهی بخشی از عملیات‌های آنها است و بخش عمده آن آرمان و ایدئولوژی‌های مقاومت است یعنی همان گفتمان مقاومت که موجب برانگیختن و فعال شدن جریان مقاومت می‌شود.

کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به این سؤال که آیا پس از شهادت سنوار، نتانیاهو می‌تواند با صلح و سازش موفق به توافق تبادل اسرای صهیونیستی شود؟ گفت: اصولاً مقاومت سال‌های سال، تجربیات متفاوت و متعددی در این زمینه داشته است. شاید تغییراتی در روند بحث راهبردها، راهکارها و تاکتیک‌‌های مقاومت اتفاق بیفتد و اسرای صهیونیستی در فرایند آتش‌بس تبادل شوند اما همانطور که شهید سیدحسن نصرالله در یکی از سخنرانی‌های خود اشاره کرد «جنگ و کشتار عامل آزادسازی اسرا نخواهد بود، همانطور که قبلاً نیز عامل آزادسازی نشده است». 

مدیرگروه غرب آسیا و شمال آفریقای مؤسسه بین‌المللی ابرار معاصر تصریح کرد: تجربه نشان داده است هیچ‌‌گاه مقاومت با فشار دست به تبادل اسرا نزده و نمی‌زند بلکه طی روند‌های توافقی، آتش‌بس و آنچه به نفع مردم فلسطین رخ دهد، این امر اتفاق می‌افتد مثل آزادسازی متقابل اسرای صهیونیستی با اسرای فلسطینی. قطعاً رویکردهای رژیم صهیونیستی و کاهش ماجراجویی آنها موجب بازگرداندن اسرای این رژیم خواهد شد اما با ادامه روند فعلی دیگر هیچ‌گاه اسرای صهیونیستی باز نخواهند گشت. 

وی تأکید کرد: رژیم صهیونیستی طی یکسال گذشته با تصور استفاده از ابزار زور برای بازگرداندن اسرای خود اقداماتی انجام داده اما تجربه نشان داده است قطعاً این ابزار جوابگو نخواهد بود و براساس گفته سید مقاومت، همانطور که رژیم صهیونیستی نتوانسته با ابزار زور، خواسته‌های خود را رقم بزند با بهره‌گیری از ابزار زور نیز آزادی اسرای اسرائیلی نیز اتفاق نخواهد افتاد.

آجرلو در پایان درباره آینده حماس و محور مقاومت پس از شهادت یحیی سنوار، گفت: مقاومت فلسطین حتی فارغ از نام‌ها و اسامی، بسیار پویا است. مقاومت فلسطین از زمان اشغالگری رژیم صهیونیستی تاکنون همواره پویا مانده است چون اشغالگری، ظلم و دلایل مقاومت وجود دارد اما اینکه حماس چه خواهد شد؟ باید گفت همانطور که صهیونیست‌ها بر آن اذعان دارند «حماس از بین نمی‌رود» اما اقدامات بعدی حماس و مقاومت به تحولات پیش‌رو و روند‌های آینده بستگی دارد. قطعاً مقاومت ادامه دارد چراکه علل مقاومت و حماس همچنان وجود دارد. 

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا