اقتصاد > آب و انرژیانرژی

ابلاغ ویرایش جدید دستورالعمل توسعه معاملات برق در بورس انرژی



ابلاغ ویرایش جدید دستورالعمل توسعه معاملات برق در بورس انرژی

به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل توانیر، گفت: ویرایش نخست دستورالعمل مذکور در اسفند سال ۱۴۰۱ از سوی وزیر وقت نیرو ابلاغ شد که پیاده‌سازی و اجرای آن در طی ۱۸ ماه گذشته منجر به افزایش قابل‌ملاحظه معاملات خارج از بازار نیروگاه‌ها و صنایع کشور شده است. از مهم‌ترین ثمرات دستورالعمل مذکور راه‌اندازی تابلوی سبز در بورس انرژی و حضور مشترکین باقدرت قراردادی بالای یک مگاوات در بورس انرژی بود.

وی اضافه کرد: در فرایند اجرای این ابلاغیه، وزارت نیرو، توانیر، شرکت مدیریت شبکه برق ایران، ساتبا و بورس انرژی نسبت به ارزیابی نتایج ناشی از اجرای ابلاغیه مذکور و دریافت بازخوردهای لازم از تمامی فعالان بورس انرژی و صنعت برق کشور اقدام کردند. در همین زمینه و به‌منظور بهبود دستورالعمل مذکور و رفع برخی از ابهامات و ایرادات موجود در آن، وزارت نیرو از ابتدای تابستان سال جاری تصمیم به بازنگری و اصلاح دستورالعمل مذکور گرفت که پس از برگزاری نشست‌های کارشناسی با حضور کارشناسان این حوزه، در نهایت ویرایش جدید دستورالعمل مذکور نهایی و در تاریخ ۱۴۰۳/۷/۱ توسط عباس علی‌آبادی وزیر نیرو ابلاغ شد.

مدیرعامل توانیر برخی از مهم‌ترین تغییرات صورت‌گرفته در این دستورالعمل را به شرح زیر اعلام کرد.

۱- تمامی مشترکین بالای ۳۰ کیلووات هم می‌توانند برق خود را از طریق شرکت‌های خرده‌فروشی از بورس انرژی تأمین کنند. این در حالی است که تا پیش‌ازاین، صرفاً مشترکین صنعتی بالای یک مگاوات امکان خرید مستقیم برق از بورس را داشتند. براین‌اساس، تعداد مشترکینی که امکان حضور در بورس انرژی را دارند، از حدود ۸۵۰۰ مشترک، به حدود ۸۰۰ هزار مشترک افزایش می‌یابد. گفتنی است حضور این مشترکین در بورس کاملاً اختیاری بوده و در صورت عدم حضور در بورس، مشمول هیچ نوع جریمه‌ای نمی‌شوند.

۲- به‌منظور افزایش شفافیت و افزایش عمق معاملات برق در بورس انرژی، تمامی قراردادهای دوجانبه و خرده‌فروشی با ظرفیت بیش از ۲۰ مگاوات الزاماً باید در بورس انرژی ثبت شود.

۳- در صورت عدم خرید برق توسط مشترکین صنعتی بالای یک مگاوات از بورس انرژی یا قراردادهای دوجانبه، شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق موظف خواهند بود تعرفه برق مصرفی ایشان را بر اساس ۱.۳ حداکثر قیمت برق در بازار عمده‌فروشی برق ایران، محاسبه کنند.

۴- درصورتی‌که مشترک اقدام به خرید برق از بورس انرژی نماید و به هر دلیل امکان مصرف آن را نداشته باشد، شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق موظف به پرداخت بهای برق مصرف نشده به مشترک بر اساس ۷۵ درصد قیمت متوسط بورس در دوره صورت‌حساب است

رجبی مشهدی در پایان گفت: به‌منظور سهولت در اجرا و تسهیل خرید و فروش برق و نیز پیاده‌سازی راحت‌تر دستورالعمل مذکور توسط ذی‌نفعان، برخی تغییرات دیگر نیز در بخش‌های مختلف دستورالعمل اعمال و توسط وزارت نیرو ابلاغ شد.



منبع مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا