آخرین اخبار

احتمال تنش در منطقه با اقدامات رژیم صهیونیستی بسیار زیاد است


احتمال تنش در منطقه با اقدامات رژیم صهیونیستی بسیار زیاد است

به گزارش ایکنا، سیدعباس عراقچی، وزیر امورخارجه کشورمان، امروز، یکشنبه، 22 مهرماه پس از ورود به عراق، در نشست خبری پس از دیدار با فواد حسین، وزیر خارجه عراق در سخنانی گفت: بخاطر اقدامات رژیم صهیونیستی احتمال بروز درگیری و بالاگرفتن تنش در منطقه بسیار زیاد است. 

وی با تأکید بر اینکه ریشه تمام این اتفاقات در جنایات رژیم صهیونیستی است که از غزه شروع شده و اکنون به لبنان امتداد پیدا کرده است، افزود: احتمال اینکه تنش‌ها به سایر کشورهای منطقه نیز امتداد پیدا کند و منطقه را درگیر وضعیت خطرناک و جنگ گسترده کند، وجود دارد. 

عراقچی تصریح کرد: باید با تهاجمات رژیم صهیونیستی مقابله شود و جنگ و درگیری و حملات آنها به مردم غزه و لبنان متوقف شود. 

وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه منطقه با چالش‌های بسیار مهمی روبرو است، افزود: در حقیقت منطقه در یک وضعیت هشدار به سر می‌برد و این اقتضا می‌کند با دوستان در منطقه به ویژه عراق مشورت‌ها و رایزنی‌هایی را از نزدیک داشته باشیم. ما همواره در خصوص مسائل مهم دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی باهم رایزنی داشته‌ایم و سفرهای متعدد بین دو کشور صورت گرفته است. شاید آخرین سفر در همین نزدیکی، سفر آقای دکتر پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران به بغداد و شهرهای مختلف عراق بوده است. 

وی تصریح کرد: سفر بنده به طور مشخص برای رایزنی درباره مسائل ویژه، خطرناک و حساس در منطقه ما و خلیج فارس صورت گرفته است. رایزنی‌های بسیار خوبی را داشته‌ایم و تبادل اطلاعات و نظرات بین ما انجام گرفت. من از مواضع بسیار خوب دولت، ملت و مرجعیت عراق تشکر می‌کنم.

عراقچی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران، خواهان افزایش تنش، درگیری و جنگ نیست اگر چه برای هر وضعیتی آمادگی دارد. ما هم برای جنگ و هم برای صلح آماده هستیم. این موضع قاطع جمهوری اسلامی ایران است. 

 

وی با تأکید براینکه ما کاملاً برای وضعیت جنگی آماده هستیم، تصریح کرد: از جنگ نمی‌ترسیم ولی خواهان جنگ نیستیم. ما خواهان صلح هستیم و برای صلح عادلانه در غزه و لبنان تلاش خواهیم کرد و بر این موضع با دوستان خود در منطقه به ویژه در عراق اشتراک نظر داریم و معتقدیم جنایات و تهاجمات رژیم صهیونیستی باید هرچه زودتر متوقف و آتش بس برقرار شود. 

 

عراقچی تأکید کرد: تصمیم گرفتیم که در این زمینه با هم همکاری داشته باشیم. هم به مشورت‌های خود ادامه دهیم و هم اقدامات هماهنگی داشته باشیم. 

 

وی با اشاره به موضوع آوارگان، افزود: این موضوع بسیار مهمی است. جامعه جهانی متأسفانه کمتر به آن توجه کرده است به اندازه‌ای که در غزه مردم آواره شدند و الان در لبنان هم مردم آواره شده‌اند که بیش از یک و نیم میلیون نفر هستند و متأسفانه رژیم صهیونیستی با تهاجمات و بمباران‌های خود راه‌های کمک‌رسانی به آنها را نیز بسته و امکان کمک‌رسانی را به حداقل رسانده است. 

 

وزیر امورخارجه کشورمان ادامه داد: ما به کمک‌رسانی خود به مردم لبنان و به آوارگانی که در سوریه هستند از هر مسیری که ممکن باشد، ادامه می‌دهیم. از دولت و مردم عراق به خاطر پذیرایی از بخشی از این آوارگان تشکر می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران نیز هر اقدامی که بتواند در این باره انجام خواهد داد.  

 

عراقچی بیان کرد: بسیار خوشحال شدم که موضع قاطع وزیر امورخارجه و دولت عراق را شنیدم که عراق اجازه نخواهد داد از فضای آن کشور علیه جمهوری اسلامی ایران و یا هر کشور دیگری سوء استفاده شود و تهاجماتی صورت گیرد. این همان موضع دوستانه و برادرانه‌ای است که از دولت عراق انتظار داشتیم لذا بار دیگر از تمام مواضع دولت، مردم و مرجعیت عراق تشکر می‌کنم و حتما به همکاری‌های خودمان با دولت عراق در همه زمینه‌ها به ویژه در حوزه دیپلماسی ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا