اقتصادی

احیای خلیج گرگان با 400 میلیارد تومان


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سید محسن طیرانی سرپرست بنادر و دریانوردی استان گلستان یادآور شد: اسفند 1400 دستور صریح و شفاف آغاز عملیات لایروبی و نجات بخشی خلیج گرگان صادر شد و  با آغاز عملیات هیدروگرافی و به روزرسانی نقشه‌های میدانی، مقدمات اجرای یکی از بزرگترین پروژه‌های زیست محیطی کشور را محقق کرد.

وی افزود: در ادامه عملیات رسوب‌برداری از کانال آشوراده آغاز شد تا حیات به خلیج گرگان بازگردد. در نهایت طی ماه‌‌ها تلاش و پیگیری لایروبی کانال‌های ارتباطی به ویژه کانال آشوراده انجام و خلیج گرگان احیا شد و با بازگشایی کانال آشوراده و ورود آب دریا به خلیج گرگان، موانع مسیر منتهی به اسکله‌های تجاری و تفریحی مرتفع و امکان تردد، شناورهای سبک از اسکله‌ها در مسیر جزیره آشوراده، فراهم شد.

وی ادامه داد: این پروژه با اعتبار اختصاص یافته 400 میلیارد تومان از محل اعتبارات در نظر گرفته، محقق شد و حجم لایروبی صورت گرفته 1 میلیون و 420 هزار متر مکعب بود و کانال با عرض 440 متر سمت دریا و عرض 70 متر سمت خلیج با دستیابی به عمق 1.20 متر و طول کانال احداثی حدود 11 کیلومتر است.

سرپرست بنادر و دریانوردی استان گلستان با بیان اینکه این پروژه با احداث 4 دایک به مساحت حدود 140 هکتار آغاز به کار کرد، گفت: این پروژه در 11 فاز تعریف شد که فاز 10 آن لایروبی اسکله بندر ترکمن با 126 هزار مترمکعب و دستیابی به عمق 1 متر بود.

طیرانی درباره اثرات مثبت احیای خلیج گرگان و علاج بخشی جزیره میانکاله، عنوان کرد: تسهیل تردد شناورهای صیادی، تفریحی، انتظامی و…همچنین اثر کاهش شوری آب خلیج از 48 واحد به کمتر از 25 واحد و همچنین افزایش 3 هزار هکتاری پهنه آب خلیج گرگان از مهم ترین اثرات این پروژه است.

وی با اشاره به اینکه نگهداری کانال آشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: باید بتوانیم شاهد پمپاژ گردش آب به داخل خلیج باشیم و شرایط مطلوب به طور مستمر فراهم شود هر چند با مسائلی از جمله کاهش بارش باران و تاثر منفی آن روی وضعیت خلیج گرگان مواجه هستیم.

وی بیان کرد: خوشبختانه شاهد تاثیر مطلوب احیای خلیج گرگان و علاج بخشی جزیره میانکاله بر معیشت و اقتصاد مردم منطقه و ساحل نشینان هستیم و وضعیت گردشگری دریایی، صیادی بومیان و خرید و روش در بازارچه های بومی احداثی هستیم و رونق اقتصادی به معنای واقعی رقم خورده و تردد شناورها روان شده است.  

وی بیان کرد: استان گلستان با برخورداری از حدود 100 کیلومتر طول ساحلی و 2000 فروند شناور صیادی، خدماتی و تفریحی، در جنوب شرقی دریای خزر و در همسایگی کشور ترکمنستان قرار دارد و کانالی به طول 11 کیلومتر به نام کانال آشوراده جهت تبادل آب بین دریای خزر و خلیج گرگان توسط سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد واین امر موجب توسعه گردشگری و افزایش استفاده از شناورهای تفریحی شده است.

انتهای پیام/

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا