آخرین اخبار

احیای عروسک‌های «دارا و سارا» برای کودکان نسل Z

احیای عروسک‌های «دارا و سارا» برای کودکان نسل Z

فرهاد فلاح در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شخصیت‌پردازی برای محصولات مرتبط با کودکان همچون کتاب، انیمیشن،‌ اسباب‌بازی، نوشت‌افزار و…، توضیح داد: این موضوع جزء مهمی از نیاز روز جامعه ما است که در ارائه الگو به کودکان موثر است. بخشی از سابقه کانون در طراحی شخصیت به کتاب‌ها و بخشی به تجربه کانون در طراحی عروسک‌های دارا و سارا در دهه‌های گذشته بازمی‌گردد.

او به یکی از مصوبات شورای معاونین کانون پرورش فکری اشاره کرد و ادامه داد: بر این اساس کانون تصمیم به احیای عروسک دارا و سارا گرفته است. می‌خواهیم اشکالات گذشته را برطرف کنیم و منظومه‌وار نسبت به بازارپردازی و تولید محتوا پیرامون عروسک‌های دارا و سارا اقدام کنیم تا علاوه بر خود عروسک بتوانیم محتوا برای کتاب، انیمیشن، نمایش و… نیز آماده کنیم. 

او ادامه داد: از ۲۷ تا ۳۰ شهریور ماه جشنواره نمایش کودک و نوجوان در مرکز تئاتر کانون در پارک لاله تهران برگزار می‌شود. ۱۶ گروه برگزیده با حدود ۲۵۰ هنرمند از سراسر کشور در این جشنواره حضور می‌یابند. قرار است در این جشنواره عروسک نمایشی دارا و سارا رونمایی شود تا از آن پس با تولید محتوا در حوزه نمایشی هم کودکان و نوجوانان با این دو عروسک ارتباط برقرار کنند. 

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری تاکید کرد: قصد داریم به مرور زمان یک خانواده از شخصیت‌های عروسکی طراحی و روانه بازار کنیم که عروسک‌های دارا و سارا یکی از نمونه‌های آن است.

تاکید بر «بازارپردازی» و رفع نواقص گذشته

فلاح ادامه داد: یکی از اشکالات عمده‌ای که در گذشته درخصوص دارا و سارا رخ داد، این بود که هیچ محتوای دیگری برای آنها تولید نشد و صرفا دو عروسک روانه بازار شد و در چرخه بازارپردازی قرار نگرفت. از آنجایی که دارا و سارا سابقه طولانی مدتی دارند تصمیم‌ گرفتیم نقاط ضعف گذشته را برطرف کنیم و انواع و اقسام آنها تولید شود. 

او با بیان اینکه در سالیان گذشته حتی برای تولید عروسک هم مشکل وجود داشت، اظهار کرد: ما به لحاظ ساخت هم چالش داشتیم که به عنوان مثال بخشی از آن در تولید موی عروسک نمود پیدا می‌کرد. در حال بررسی و مطالعه هستیم تا این نواقص برطرف شود. حتی به این فکر کردیم که بتوانیم تولید عروسک دارا و سارا را با کشور چین پیش‌ ببریم. 

بیشتر بخوانید: 

پیشنهاد تولید مشترک عروسک دارا و سارا با چین

فلاح تاکید کرد: با این وجود آنچه که بیش از هرچیز اهمیت دارد، چرخه تولید محتوایی پیرامون دارا و سارا است به شکلی که فیلم، نمایش، کتاب، نوشت‌افزار و… مرتبط با شخصیت این دو عروسک طراحی شود تا کودک با این عروسک‌ها انس گیرد. 

او با اشاره به اینکه در حال حاضر در حوزه فعالیت‌های فرهنگی شخصیت عروسکیِ نمایشی برای کودک وجود ندارد، توضیح داد: شخصیت‌های نمایشی فعلی هم برای بزرگسالان است و حرف‌های بزرگسالانه می‌زنند درحالی که اکنون به دنبال طراحی عروسک‌هایی منحصر برای کودکان و نوجوانان هستیم.

عروسک‌های جذاب نیاز به تولید محتوا دارند

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری ادامه داد: مدتی است که شخصیت انیمیشن «بچه‌زرنگ» را به عنوان شخصیتی جدید برای کودکان مطرح کردیم که حتی در کشورهای دیگر هم بر پرده سینما رفته است. اما باید برنامه‌ریزی کنیم که این روند ادامه‌دار باشد و بتوانیم بر اساس این شخصیت، محتواهای فرهنگی دیگری هم تولید کنیم.

فلاح گفت: پیش‌بینی کردیم برای شخصیت «بچه‌زرنگ» نزدیک به ۴۰۰ محصول تولید کنیم که تاکنون نزدیک ۳۰ محصول تولید شده است. اگر برای هر شخصیت دیگری چرخه بازارپردازی به شکل کامل دنبال شود، آرام آرام برای بچه‌ها هم جذابیت بیشتری پیدا می‌کند. در سطح جهانی هم پشتِ سر عروسک‌های معروف فیلم‌ها و انیمیشن‌های مفصل و جذاب ساخته‌اند؛ بنابراین عروسک باید سوار بر جریانی کار کند که عمر طولانی‌تری داشته باشد.

او با اشاره به همکاری کانون پرورش فکری با شورای فرهنگ عمومی برای برگزاری رویداد طراحی شخصیت «پارس‌آرا»، بیان کرد: این کار هم از آن جهت صورت گرفت که بتوانیم طراحی شخصیت را به عنوان کاری علمی و نهادینه شده پیش ببریم. 

دارا و سارا با محدودیت‌های جسمی هم تولید می‌شوند؟ 

او در پاسخ به سوالی درخصوص برنامه کانون پرورش فکری برای تولید عروسک‌های دارا و سارا با محدودیت‌ها و معلولیت‌های جسمی، توضیح داد: در مورد دارا و سارا فعلا تصمیم مشخصی نداریم اما در این زمینه قصد داریم از ظرفیت گروه‌های مردمی استفاده کنیم؛ به عنوان مثال کمک کردیم تا عروسک «موچولو» که مربوط به کودکان سندروم داون است، برجسته شود. در کانون پرورش فکری بنا نداریم مستقلا به همه عرصه‌ها ورود کنیم بلکه می‌توانیم تسهیل‌گری کنیم. اخیرا نیز یک برنامه نمایشی عاشورایی با حضور عروسک «موچولو» برای کودکان سندروم داون برگزار کردیم.

فلاح با اشاره به تصمیم کانون پرورش فکری برای تولید دارا و سارا بر اساس اقلیم‌ها و فرهنگ‌های مختلف کشور، اظهار کرد: یعنی بر اساس فرهنگ سیستانی،‌ آذری، ی و… این عروسک‌ها را تولید کنیم. فعلا سیاست تولید محتوا برای مناطق مختلف با زبان و گویش فارسی است اما ممکن است بعدا بر اساس نیازسنجی برای هر فرهنگ هم به شکل مشخص تولید محتوای مخصوص داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه درمورد عروسک دارا و سارا فعلا تمرکز تولید محتوا بر اساس نمایش است، ادامه داد: البته شاید اگر نمایش‌ در شهرهای مختلف اجرا شود، گوینده عروسک با لهجه همان منطقه هم صحبت کند.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری با بیان اینکه فعلا نمی‌توان برآورد دقیقی از زمان تولید انبوه عروسک دارا و سارا داشت،‌ گفت: سعی ما این است که بعد از رونمایی عروسک به سمت اجراهای استانی و حضور عروسک در برنامه‌های صدا و سیما برویم. این مهم است که بچه‌ها پیام‌های اخلاقی را از سمت این عروسک‌ها دریافت کنند. 

او درخصوص برنامه‌های کانون پرورش فکری برای اینکه مجددا مشکلات گذشته برای تولید و بازارپردازی شخصیت‌های دارا و سارا پیش نیاید، اظهار کرد: سیاست کلی کانون این است که به جای تصدی‌گری به سمت تولی‌گری حرکت کنیم. قرار نیست در زمینه تولید همه کارها را ما انجام دهیم بلکه باید کارهایی را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا کار به صورت اشتراکی با کانون تولید تداوم یابد. 

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در تهران اقتصادی

این خبر توسط موتور تهران اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

دیگر رسانه های کشور:

آموزشگاه رسانه |ارتباط اقتصادی| ارتباط فردا|ارتباط فرهنگی|ارتباط ورزشی|تهران اقتصادی |تهران ورزشی|مرجع وب و فناوری|پایگاه خبری شباب |همسونیوز|تهران فرهنگی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا