آخرین اخبار

اختلاف میلیاردی۲دستگاه برسر آمار مالیات خودروهای لوکس | محدودیت مهم مالیاتی برای لوکس سواران



اختلاف میلیاردی۲دستگاه برسر آمار مالیات خودروهای لوکس | محدودیت مهم مالیاتی برای لوکس سواران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، جهانگیر رحیمی، مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی با اشاره به آمار مطالبه مالیات از خودروهای لوکس گفت: در سال ۱۴۰۰ که سال اول اجرای قانون بود، جمع کل مالیات مطالبه شده ۲ هزار میلیارد تومان بوده است که نزدیک به هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده است. در سال ۱۴۰۱ نیز مجموع کل مالیات مطالبه شده ۲.۱ هزار میلیارد تومان بوده است که حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

با توجه به گزارش دیوان محاسبات کشور، در سال ۱۴۰۲ تنها ۲۱۷ میلیارد تومان از رقم مالیات مطالبه شده خودروهای لوکس محقق شده که برابر ۳ درصد رقم قانونی تعیین شده است. با این حال سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است که جمع کل مالیات مطالبه شده در سال ۱۴۰۲، ۲.۸ هزار میلیارد تومان بوده است که از این رقم ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

لازم به ذکر است، با وجود این اختلاف آمار باید به این نکته توجه داشت که طی سال‌های اخیر همواره اختلاف زیادی بین رقم تعیین شده در قانون بودجه، رقم تشخیص مالیات و در نهایت وصولی مالیات وجود داشته است که این موضوع جای سئوال دارد.

ممنوعیت نقل و انتقال خودروهای دارای بدهی مالیاتی

در حال حاضر برخی از صاحبان خودروهای لوکس یا اطلاعی از مالیات تشخیصی خود ندارند یا اساساً قصد پرداخت کردن آن را ندارند. در هر صورت، اگر افراد مشمول این مالیات تا بهمن ماه هر سال اقدام به پرداخت آن نکنند مشمول جریمه و ممنوعیت نقل و انتقال خودرو خواهند شد.

با در نظر گرفتن محدودیت نقل و انتقال خودروهایی که محدودیت مالیاتی دارند، دارندگان این خودروها در زمان معامله خودرو ناچار به پرداخت اصل و جریمه مالیات خواهند شد.

در نتیجه شاهد هستیم که هر سال آمارهای وصولی مالیات خودروهای لوکس نسبت به گذشته افزایش پیدا می‌کند. به عبارت دیگر به مرور و طی سه سال اخیر شاهد افزایش مالیات وصولی مالیات خودروهای لوکس مربوط به سال ۱۴۰۰ نیز بوده‌ایم که به نظر می‌رسد علت آن نیز اعمال محدودیت نقل و انتقال خودروها است.

منبع خبر: جام جم آنلاین

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا