از الزام پرداخت عوارض تا تعلیق شرکت متخلف فروش بلیت هواپیما
مشروط شدن خدمات بیمهای به پرداخت عوارض آزادراهی و تعلیق شرکت متخلفی که به صورت دلاری بلیت میفروخت، از مهمترین اخبار حوزه حملونقل در هفته گذشته بود.
به گزارش ایسنا، یکی از اخبار مهم حوزه حملونقل در هفتهای که گذشـت، شکستن طلسم فاز دوم آزادراه تهران – شمال بود. باند رفت منطقه دو این آزادراه که پنجشنبه هفته گذشته توسط رئیس جمهوری افتتاح شده بود، بالاخره از شنبه ۱۷ تیرماه زیر بار ترافیک عمومی رفت.
باند رفت منطقه دو آزادراه تهران – شمال بهعنوان بخشی از کریدور آزادراهی شمال – جنوب کشور با هدف کاهش زمان سفر، تسهیل و روانسازی ترافیک منطقه و افزایش ایمنی سفر طراحی و اجرا شد.
الزام هفته: پرداخت عوارض آزادراهی
یکی دیگر از اخبار حوزه حملونقل، مشروط شدن تمدید بیمهنامه شخص ثالث به پرداخت عوارض آزادراهی خودرو بود؛ در حالی که یکی از موانع الکترونیکی شدن عوارض همکاری نکردن شرکتهای بیمهای با آزادراهها بود؛ بهموجب لایحه بودجه ۱۴۰۲، فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران و شرکتهای بیمهگر از ۱۷ تیر ماه به منظور حمایت از الکترونیکی کردن آزادراههای کشور به أخذ مفاصاحساب بدهیهای ناشی از عوارض آزادراهی از متقاضیان تعویض پلاک خودرو و خدمات بیمه شخص ثالث موظف شدند.
این اتفاق به گفته مدیرکل بهرهبرداری از آزادراههای کشور، میتواند فرآیند الکترونیکی کردن عوارض آزادراهی را سرعت دهد.
تعلیقی هفته: «وزینمهر اکسین»
در حالی که هفته گذشته خبری از فروش بلیت هواپیما در برخی از مسیرهای پروازی ایران آن هم در سایتهای عربی و به صورت دلاری منتشر شد؛ سازمان هواپیمایی کشوری بالاخره درباره این موضوع اطلاع داد که این سایت عربی توسط شرکت وزینمهر اکسین ایجاد شده بود که به موجب تخلف شرکت اکسین، دامنه الدلیل هم بهمرجع قضایی برای انسداد و پیگرد قضایی متخلفین معرفی شده و با دستور دادستانی برای همیشه مسدود خواهد شد.
همچنین شرکت خدمات مسافرت هوایی وزینمهر اکسین بهدلیل گرانفروشی و فروش ارزی بلیت پروازهای داخلی، نمایش نرخ بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی بالاتر از نرخنامه ابلاغی سازمان هواپیمایی و استفاده از تارنمای فاقد مجور فروش آنلاین بلیت، بهمدت یک ماه تعلیق شد.
بهرهبرداری هفته: راهآهن خواف – هرات
راهآهن برونمرزی خواف – هرات در آذرماه سال ۱۳۹۹ بهرهبرداری شد؛ اما در زمان تغییرات سیاسی در این کشور بخشهایی از محور و ایستگاه روزنک دچار خسارات تخریبی و سرقت شد و در نتیجه عملیات اجرایی در باقیمانده مسیر ممکن نبود. آذرماه سال گذشته بود ایران و افغانستان برای ترمیم خسارات واردشده به مسیر از سوی افغانستان توافق کردند تا پس از تایید شرکت ساختوتوسعه بهعنوان مجری طرح، عملیات بخش باقیمانده که در تعهد ایران بود آغاز شود و این خط مجدد آماده بهرهبرداری شود.
بدینترتیب در هفتهای که گذشت، بهرهبرداری دوباره از راهآهن خواف – هرات که در جریان تغییر حکومت افغانستان آسیب دیده بود، پس از اصلاح با اعزام یک قطار حامل ریل آغاز شد.
بازگشت بزرگترین شناور مقابله با آلودگیهای نفتی به آبهای ایران، یکی دیگر از اخبار مهم حوزه حملونقل در هفته گذشته بود. بدینترتیب شناور چندمنظوره دریاپاک۱ به عنوان شناور تخصصی مقابله با آلودگی دریایی پس از اتمام تعمیرات اساسی ۱۴ ماهه، در مسیر بوشهر – خارگ مورد بهرهبرداری آزمایشی قرار گرفت. این شناور که با ۲۱ میلیون یورو سرمایهگذاری سازمان بنادر و دریانوردی ساخته شده در زمان فعالیت خود نقش قابل توجهی در پاکسازی آلودگیهای نفتی ایفا کرده است.
انتهای پیام