اطلس ملی مشاغل؛ سندی برای توسعه پایدار کسب و کارها
مسلم خانی، کارشناس اقتصادی در گفتوگو با ایکنا، درباره تأثیر «سند اطلس ملی مشاغل» بر هدفمند شدن اشتغالزایی در استانها و شهرها گفت: موضوع طراحی و اجرای اطلس ملی مشاغل منبعث از اسناد آمایش سرزمینی بوده و یکی از مباحث مهم مدیریت بازار کار محسوب میشود و از این طریق میتوان مشاغلی را که در هر منطقه وجود دارند، شناسایی و برای تقویت و تربیت شاغلان آن منطقه اقدام کرد.
وی افزود: لازمه طراحی و اجرای اطلس ملی مشاعل این است که ما از ظرفیت دانشگاهها و مدارس به عنوان تربیتکنندگان نیروی کار فردا یا آینده حداکثر استفاده را ببریم تا مشخص شود چه کسانی با چه ویژگیهایی و یا با چه مهارتهایی در استانهای مختلف مثلاً برای سال 1410 در چه مشاغلی قرار است به کار گمارده شوند و اصولاً ظرفیتهای اشتغال شهرهای مختلف در سال 1410 در چه حوزههایی خواهد بود.
شناسایی ظرفیتها، تهدیدها و فرصتها با اطلس ملی مشاغل
این کارشناس بازار کار بیان کرد: وقتی از اطلس ملی مشاغل صحبت میشود چند نکته مهم وجود دارند؛ اولین نکته مربوط به شناسایی ظرفیتها و قابلیتهای موجود است، دومین نکته مربوط به پیشبینی تهدیدها و فرصتهایی است که بر سر راه بازار کار آن منطقه وجود دارد و نکته سوم هم ضرورت در نظر گرفتن فناوریهای نوین و تصورات مختلف در حوزههای بازار کار مبتنی بر فناوری در هر منطقه است. البته توجه به بافتهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هر منطقه حائز اهمیت هستند که باید مدنظر قرار گیرند.
خانی با بیان اینکه اطلس ملی مشاغل از چند بُعد به برآورد بازار کار مناطق مبادرت میورزد، گفت: یک بُعد مربوط به ادامه وضع موجود، دوم مربوط به تغییر متوسط و ملایم وضع موجود و سومین بُعد هم تغییر بنیادین وضع موجود را مطرح میکند که طبیعتاً برای هر سه حالت نیازمند سناریوهای مختلف در بازار کار هستیم.
وی افزود: متأسفانه در ادوار گذشته خیلی به طراحی و اجرای اطلس ملی مشاغل توجه جدی نشده است، البته در یکدهه گذشته سند توسعه اشتغال یکبار طراحی شد اما خیلی مورد توجه استانداران و مدیران محلی و استانی قرار نگرفت؛ درصورتیکه قاعدتاً باید براساس اسناد آمایش سرزمینی در هر استان اسناد توسعه اشتغال طراحی میشد تا از این طریق اطلس ملی اشتغال به مرحله طراحی و اجرا در میآمد.
کارشناس بازار کار با بیان اینکه اطلس ملی مشاغل راهنمای انتخاب رشته تحصیلی دانشآموزان و دانشجویان و نیز راهنمای مدارس و دانشگاهها خواهد بود، گفت: مدارس و دانشگاهها میتوانند از طریق اطلس ملی مشاغل به سمت تربیت دانشآموزان و دانشجویان با ویژگیها و شاخصههای مختلف روی بیاورند و یا مشخص کنند در چه رشتههایی نیاز به جذب دانشجو وجود دارد و لذا لازم است وزارتخانههای علوم و آموزش و پرورش یکی از خطوط راهنمای خودشان را اطلس ملی مشاغل قرار دهند. از سوی دیگر از اطلس ملی مشاغل میتوان بهعنوان اطلس ملی مهارت هم یاد کرد.
خانی بیان کرد: باور من این است موضوع طراحی و اجرای سند توسعه اشتغال که منبعث از اسناد آمایش سرزمینی است و طراحی اطلس اشتغال که منبعث از سند توسعه اشتغال است، سالانه یا حتی هر 6 ماه یکبار مورد بررسی قرار گیرند تا بتوان از این طریق، آیندهپژوهی و مطالعات آینده بازار کار را به صورت ویژه مورد توجه و بررسی قرار داد.
توجه به فناوریهای آینده در اطلس ملی مشاغل
وی با بیان اینکه در اطلس ملی مشاغل باید به فناوریهای آینده توجه ویژهای کرد، گفت: از سوی دیگر برای طراحی و خوانش مدلهای مختلف اشتغال به اطلس ملی اشتغال نیازمند هستیم؛ مثلاً در استانهایی مانند یزد، کرمان و هرمزگان که کسب و کارهای گروهی و تیمی یا تعاونی و دانشبنیان براساس رویکردهای فرهنگی در موقعیت ممتازی قرار دارند باید برآورد کرد که آینده این کسب و کارها چگونه پیش خواهد رفت تا از این طریق توزیع اعتبارات و بودجه و منابع اتفاق بیفتد.
این کارشناس اقتصادی در پایان تأکید کرد: اطلس ملی مشاغل به عنوان یک سند بالادستی باید مورد توجه وزارتخانههای متولی اشتغال قرار گیرد، به ویژه اینکه وزارتخانههای تعاون، صمت و اقتصاد در این رابطه باید با وزارتخانههای علوم و آموزش و پرورش هماهنگی کامل داشته باشند. لازم است وزارتخانههای جدیدی مبتنی بر فناوریهایی مانند IT و ICT طراحی و اجرا شوند و حتی این سند به یک نقشه راه برای خانوادهها تبدیل شود تا براساس این سند به موضوع انتخاب رشته، هدایت تحصیلی و شغلی فرزندان خود ورود کنند.
گفتوگو از سعید امینی
انتهای پیام
لینک منبع اصلی خبر
لینک خبر در ارتباط اقتصادی
این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید