اقتصاد > آب و انرژیانرژی

اقتصاد نامتوازن منجر به انباشت مطالبات شده است



اقتصاد نامتوازن منجر به انباشت مطالبات شده است

به گزارش خبرنگار مهر، پیام باقری، رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان برق در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در گام‌های نخست برنامه توسعه هفتم هستیم که رشد ۸ درصد اقتصاد هدف گذاری شده که باید برای تحقق آن توسعه فعالیت‌های صادراتی و هدایت منابع به سمت اقتصاد مولد است مایعی که خلق ثروت می‌کنند که بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری رشد ۸ درصدی اقتصادی به دست بخش اقتصادی محقق می‌شود.

وی ادامه داد: برای تحقق برنامه هفتم مجری این امر بخش خصوصی است که در مواجه با این مسأله مهم نقش اصلی را بر عهده دارد. متأسفانه آنچه که به این صنعت آسیب زده دخالت‌های دولتی و قیمت گذاری دستوری و همچنین پرداخت یارانه است.

به گفته وی به صورت سنتی و از گذشته با مشکلاتی مواجه بودیم که بحث مطالبات است که اقتصاد نا متوازن منجر به انباشت مطالبات شده است.

باقری افزود: موضوع ارز یکی از دیگر مشکلات است چه در بهش رفع تعهد ارزی چ چه در بخش تخصیص ارز که هر کدام فعالیت‌های اقتصادی را تغییر می‌دهد.

وی با اشاره همسان‌سازی قراردادهای تأمین کالا در بخش انتقال و توزیع، خاطر نشان کرد: یکی از دستاوردهای بزرگی بود که با تلاش اعضای سندیکا محقق شد و بخشی از مشکلات این عرصه را کاهش داد.

وی افزود: برای اولین بار، قراردادهای تیپ را به ثبت و تأیید رسانده‌ایم و فعالان اقتصادی در بخش انتقال و توزیع، از فضای قراردادهای یک‌طرفه خارج شدند.

رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق تصریح کرد: در پایان برنامه ششم توسعه می‌بایست ۸۰ درصد مالکیت نیروگاه‌های کشور از آن بخش خصوصی می‌شد اما این رقم اکنون ۶۰ درصد است و همچنان مالکیت ۴۰ درصد نیروگاه‌ها با بخش دولتی است.

وی ادامه داد: در گذشته سرمایه‌گذاری‌ها توسط دولت انجام می‌شد اما دیگر منابع دولتی پاسخگوی نیاز سرمایه‌گذاری‌ها نیست؛ منابع مالی در کشور موجود است و در وجود منابع مالی محدودیت نداریم اما در هدایت منابع مالی به بخش تولید، دچار مشکل هستیم.

در ادامه این نشست، جعفر جولا، نایب رئیس سندیکای صنعت برق اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق اسناد خزانه صادر شد و بخشی از مشکلات پیمانکاران را حل کرد.

وی افزود: با رویکرد خوب صورت گرفته در توسعه فروش برق در بورس انرژی، شاهد رشد بی‌سابقه معاملات برق در بورس انرژی هستیم، به‌طوری که حجم و ارزش معاملات برق در بورس انرژی در ۶ ماهه نخست سال گذشته به‌ترتیب ۲ میلیارد کیلووات ساعت و ۶۴۰ میلیارد تومان بود که در نیمه نخست سال جاری به ۷۸ میلیارد کیلووات ساعت و ۱۱ هزار میلیارد تومان رسید.

جولا با بیان اینکه اگر مکانیزم‌های بورس انرژی درست تعریف شود کشف قیمت مناسبی صورت می‌گیرد”، گفت: در این صورت اقتصاد نامتوازن برق تا حدودی اصلاح می‌شود و رویه‌های صنعت برق به سمت اصلاح و بهبود سوق پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: خواسته ما این است که تمام برق مشترکان صنعتی از طریق بورس انرژی با قیمت منصفانه عرضه شود تا ناترازی بخش مالی رفع شود و به‌تبع آن ناترازی در تولید و مصرف برق نیز رفع شود.



منبع مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا