آخرین اخبار

اقلام اساسی وارد شد، اما قیمت تنظیم نشد!



این میزان کالای اساسی وارداتی در این مدت نسبت به سال گذشته از نظر وزن ۶ درصد افزایش یافته اما به لحاظ ارزشی ۶ درصد کاهش داشته است. بیشترین افزایش وزن و ارزش در بین واردات کالای اساسی مربوط به واردات کنجاله سویا و گوشت قرمز سبک گرم بوده، این در حالی است که طی روزهای اخیر برخی مشاهدات بازار حاکی از آن بود که میزان توزیع گوشت قرمز در کشورمان به‌شدت کاهش یافته بود و برخی‌ها خبر از افزایش ارز واردات این کالای اساسی و افزایش قیمت رسمی آن را می‌دادند. 
ازطرف دیگر برخی واردکنندگان نیز هفته گذشته دررسانه‌ها اعلام کردند که ارز واردات گوشت در حال تغییر از ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ هزار تومان به ۳۸۵۰۰ تومانی است که می‌تواند قیمت گوشت را از قیمت فعلی که حدود ۷۰۰ هزار تومان در هر کیلوگرم است، حدود ۳۰ درصد افزایش دهد.در لایحه بودجه هم که دو روز پیش به مجلس رفت، ارز و واردات کالاهای اساسی از جمله گوشت ۳۸۵۰۰ تومان پیش‌بینی شده است؛ البته مجلس هنوز تصویب نکرده است. با این حال احمد خانی‌نوذری، معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفته که ارز واردات گوشت تا پایان سال تأمین شده و با تعامل بانک مرکزی مشکلی در این رابطه وجود ندارد و مسیرهای پروازی جدیدی از کشورهای دیگر برای واردات گوشت باز شده، از سوی دیگر غلامرضا نوری قزلجه نیز هرگونه حذف ارز ترجیحی این کالای اساسی را رد کرده است. 
از سوی دیگر کنجاله سویا نیز یکی از مهم‌ترین نهاده‌های دامی مورد نیاز دامداران و مرغداران است که افزایش تأمین آن به منزله این است که دولت و وزارت جهاد کشاورزی افزایش تولید گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ و انواع فرآورده‌های لبنی را در دستور کار جدی خود قرار داده است. 
   
کاهش واردات گندم
از طرف دیگر اما بیشترین کاهش وزنی و ارزشی مربوط به واردات گندم و انواع روغن خوراکی بوده است. در این خصوص بد نیست بدانیم کشورمان در سال زراعی گذشته به تولید بیش از ۱۵میلیون تن گندم دست یافت که دولت توانست ۱۲ میلیون تن از این محصول را خریداری و برای مصرف آینده مردم در سیلوها و انبارها ذخیره کند.سهراب سهرابی، مجری طرح گندم کشور در این خصوص گفت: سیلوهای کشور، گندم مورد نیاز کشور را برای یک سال آینده ذخیره کرده‌اند. 
از طرف دیگر کاهش واردات روغن نیز به این دلیل صورت گرفته که وزارت جهاد کشاورزی خبر از افزایش دوبرابری تولید کلزا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دانه‌های روغنی مورد نیاز در تأمین روغن کشور داده است. به نظر می‌رسد میزان مصرف سرانه روغن نیز کاهش پیدا کرده که این امر می‌تواند خبر خوبی برای مسئولان باشد. از طرف دیگر در خصوص پنج قلم اول کالای اساسی به لحاظ ارزش، ذرت با یک میلیارد و ۶۱۵ میلیون دلار، کنجاله سویا با یک میلیارد و ۲۶۴ میلیون دلار، انواع دانه‌های روغنی با یک میلیارد و ۱۰۶میلیون دلار، روغن‌های خوراکی با۸۱۵ میلیون دلار و برنج با ۵۷۷ میلیون دلار بیشترین میزان را در هفت‌ماهه سال جاری به خود اختصاص دادند. در بین ۲۰ قلم کالای اساسی، در این مدت، واردات ذرت، انواع دانه‌های روغنی، انواع روغن‌های خوراکی، برنج، جو، کاغذ چاپ و تحریر، گندم، سموم تکنیکال شیمیایی و کود شیمیایی به لحاظ ارزش نسبت مدت مشابه سال قبل با کاهش و کنجاله سویا، شکر خام، گوشت قرمز سرد سنگین، گوشت قرمز سبک گرم، لاستیک سنگین، خمیر کاغذ، چای خشک، حبوبات، گوشت مرغ، انواع بذر و کاغذ روزنامه با افزایش روبه‌رو بودند. 
   
افزایش واردات شکر
نکته قابل توجه دیگر این‌که واردات شکر نیز در هفت‌ماهه نخست سال افزایشی بوده، در نتیجه این امر می‌تواند مهر تاییدی برای عدم کمبود این کالای اساسی در بازار کشورباشد، این درحالی است که برخی تولیدکنندگان طی دو ماه اخیر به بهانه کمبود واردات درصدد افزایش قیمت این کالا بودند.از طرف دیگر با توجه به جوجه‌ریزی مرغداران در سال جاری که متوسط آن هر ماه به ۱۴۰تا۱۴۵ میلیون قطعه می‌رسید، هرگونه واردات مرغ و ارزبری در این زمینه جای سؤال دارد.با وجود این تخصیص ۸.۶میلیارد دلاری ارز برای واردات کالاهای اساسی، خصوصا در زمینه نهاده‌های دامی، به نظر می‌رسد دیگر نباید شاهد افزایش قیمت و گرانی شدید در بازارهایی همچون گوشت قرمز، مرغ و لبنیات باشیم. به همین دلیل پرواضح است که بخش بازرسی وزارت جهاد کشاورزی وسایرنهادهای نظارتی باید تمام تلاش خودرا برای افزایش رصد وکنترل قیمت کالاهای اساسی در کشور انجام بدهند تا این محصولات با قیمت مصوب به دست همه اقشار مردم برسد. این در حالی است که قیمت کالاهای اساسی هم‌اکنون به مهم‌ترین نگرانی مردم تبدیل شده و طی دو ماه اخیر گرانی بر این بازار حکمفرما بوده است. 

دیگر به واردات گندم نیازی نداریم
رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران اظهار کرد: بین ۶ تا ۶.۵میلیون هکتار در کشور گندم کشت می‌شود و کشور در زمینه گندم به خودکفایی کامل رسیده است.همه منابع مورد نیاز خرید تضمینی گندم در لایحه بودجه سال آینده مشخص شد. رئیس سازمان برنامه‌وبودجه درباره این موضوع اظهارکرده که در بودجه سال آینده ۲۵۰هزارمیلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم پیش‌بینی شده تا از تولید در بخش کشاورزی حمایت شود.به گفته کشاورزان، درسال جاری سطح زیر کشت گندم افزایش یافته و در این زمینه عطاءا…هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران اظهار کرد: بین ۶ تا ۶.۵میلیون هکتار درکشورگندم کشت می‌شود و به این معناست که کشور در زمینه گندم، چه در حوزه گندم خبازی وچه درحوزه گندم سرمد به خودکفایی کامل رسیده و حتی دیگر نیازی به واردات یک کیلوگرم گندم نیز نداریم و این روند پایداری است که از سال گذشته وجود دارد. میزان تولید گندم از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ از ۹ میلیون تن به ۱۵میلیون تن رسیده و پرداخت امسال دولت به گندم‌کاران حدود۲۲۰هزارمیلیارد تومان بوده و به گفته مدیران وزارت جهاد کشاورزی حمایت از کشاورزان برای تولید تداوم خواهد داشت.سهراب سهرابی، مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: توسعه مصرف متعادل کودهای شیمیایی، توسعه کشت‌های مکانیزه، اجرای کاشت در دیمزارها، مدیریت برداشت محصول و کاهش ضایعات و…مجموعه اقداماتی هستند که می‌توانند ما را همیشه در سطح خودکفایی حفظ کنند.البته نامنظمی درپرداخت مطالبات گندم‌کاران یکی ازدغدغه‌های اصلی گندم‌کاران بودکه دولت چهاردهم برای این دغدغه‌ها برنامه‌ریزی‌هایی دارد و به گفته غلامرضا نوری قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی بنا شده که در سال جاری این مسأله در یک ردیف جداگانه قرار گیرد تا مجددا با مشکلاتی که در سال دست‌به‌گریبان بودیم، مواجه نشویم.



منبع خبر: جام جم آنلاین

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا