آخرین اخبار

امیدآفرینی؛ کارویژه اصلی مجلس دوازدهم


سردار حسین علایی، کارشناس مسائل سیاسی و فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ضرورت امیدآفرینی در جامعه در سال جدید اظهار کرد: بزرگترین مشکل مردم ایران در حال حاضر احساس عقب‌افتادن از دیگر کشورهاست که البته تبلیغات هدفمند رسانه‌های معاند و ضعف رسانه‌های داخلی در این رابطه بی‌تأثیر نبودند. مردم احساس می‌کنند از دیگر کشورها به‌ویژه کشورهای همسایه و رقیب ایران در منطقه عقب افتاده‌اند؛ درصورتی‌که این‌چنین نیست.

وی افزود: بنده هم قبول دارم که در بعضی از حوزه‌ها عقب هستیم و باید جبران شود و پیشرفت و توسعه کامل در شأن ملت ایران است اما در نظر داشته باشیم پیشرفت‌هایی که امروز جمهوری اسلامی ایران به دست آورده در شرایط تحریم‌های شدید و ظالمانه محقق شده و واقعاً ما در بعضی از حوزه‌ها از کشورهای منطقه و اغلب کشورهای جهان پیشی گرفته‌ایم و این جای تأمل و تفکر دارد.

لزوم جلب توجه مردم نسبت به پیشرفت‌ها

فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه پاسداران با بیان اینکه بخش عمده گلایه‌مندی مردم مربوط به مشکلات اقتصادی است که واقعاً طی سال‌های اخیر سخت‌تر شده، گفت: ضمن اینکه پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران را قابل تقدیر و تحسین می‌دانم اما باید فکری برای وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم کرد. ضرورت دارد مجلس جدید و دولت با همفکری و همکاری یکدیگر در این باره کاری کنند و چاره‌اندیشی داشته باشند تا هم تورم مهار شود و هم اینکه مردم با رفع مشکلات اقتصادی، متوجه پیشرفت‌های کشور در دیگر حوزه‌ها شوند و از این طریق کامشان شیرین شود.

سردار علایی در این رابطه اضافه کرد: قطعاً مشکلات اقتصادی اجازه نمی‌دهد، مردم دید عمیق‌تری نسبت به پیشرفت‌های کشور در حوزه‌های پزشکی، مهندسی، نظامی، عمرانی و غیره داشته باشند ولی اگر مسئله اقتصاد حل شود هم دید مردم عمیق‌تر خواهد شد و هم اینکه پروژه‌های دشمن و رسانه‌های وابسته‌اش در دیگر موارد خنثی می‌شود.

این استاد دانشگاه در ادامه با تأکید بر اهمیت مقوله امید اجتماعی اظهار کرد: اگر امید از هر جامعه‌ای رخت بندد آن جامعه دچار احساس تهی بودن از درون می‌شود و جامعه ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. به باور من مجلس دوازدهم باید مجلس امیدآفرینی باشد و این مهم را می‌تواند از طریق مصوبات، نطق‌ها و در میان مردم بودن پی بگیرد.

سردار علایی به عنوان یک پیشنهاد برای حل مشکلات اقتصادی گفت: من معتقد هستم جمهوری اسلامی ایران آنقدر ظرفیت دارد که با استفاده از این ظرفیت‌ها می‌تواند بر مشکلات اقتصادی فائق آید؛ به عنوان مثال در حوزه فناوری، فرهنگی و عمرانی به پیشرفت‌های خیره‌کننده دست یافته‌ایم که با صادرات کالاهای مرتبط با هر یک از این حوزه‌ها و رقابتی کردن تولیدات داخلی می‌توان در بازارهای بین‌المللی و منطقه‌ای حضور بیشتر و پررنگ‌تری داشته باشیم.

هیچ بن‌بستی در کشور وجود ندارد

وی با بیان اینکه هیچ بن‌بستی در کشور وجود ندارد، تأکید کرد: دشمن بسیار تلاش می‌کند تا وانمود سازد به بن‌بست اقتصادی برخورده‌ایم؛ این پروژه را یک بار در جنگ تحمیلی به کار گرفت ولی شکست خورد و امروز هم می‌توانیم بار دیگر با جهاد فکری، علمی و اقتصادی این پروژه دشمن را به شکست بکشانیم.

کارشناس مسائل سیاسی در بخش دیگری از این گفت‌وگو بر نفوذ فکری و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سال جدید اشاره کرد و گفت: تا ایران نتواند در حوزه ذهنی مردم منطقه حضور داشته باشد این احساس عقب‌ماندگی وجود خواهد داشت و مردم هم ناامیدتر از هرروز می‌شوند. به عبارت بهتر هم باید ذهن‌ها را در داخل و هم خارج تغییر داد. از سوی دیگر ارتباط بهتر میان ملت‌ها نقش مهمی در تغییر ذهنیت‌ها دارد که باید مجلس آینده و دولت سیزدهم این موضوع مهم را به جد در دستورکار قرار دهند که البته دولت کارهایی را در این زمینه شروع کرده و باید ادامه پیدا کند.

سردار علایی بیان کرد: زمانی امیدواری افزایش می‌یابد که مردم احساس کنند کشور هرروز به سمت پیشرفت و ترقی در حال حرکت است. اگر مردم حس توسعه و پیشرفت داشته باشند به آینده و وضع فعلی امیدوار می‌شوند اما اگر خدایی نکرده احساس کنند کشورشان نسبت به رقبا عقب افتاده، سرخورده و ناامید خواهند شد و این وضعیت بدی را برای کشور رقم می‌زند.

ضرورت تقویت امید در جامعه

وی در ادامه با اشاره به نقش نخبگان علمی و سیاسی در تقویت حس امید در جامعه گفت: نخبگان علمی و سیاسی باید راه پیشرفت را به صورت کارشناسی ارائه دهند و هم مجلس و دولت از نظرات آنها استفاده کنند. این مهمترین رسالتی است که نخبگان برعهده دارند. البته نخبگان معمولاً دیدگاه‌هایشان را به صورت دانشگاهی و رسانه‌ای عرضه می‌کنند ولی مهم این است که مجلس و دولت از این نظرات بهره‌برداری کنند و اگر هم اشتباه هست، نظرات نخبگان را به بوته نقد بگذارند.

این استاد دانشگاه در پایان بر مقوله توسعه عدالت در کشور و نقش مجلس دوازدهم در بهبود این مؤلفه تأکید و اظهار کرد: قوانین، مهمترین موضوع و عامل توسعه عدالت در کشور است؛ قانون می‌تواند هم مبنای گسترش بی‌عدالتی و هم مبنای توسعه عدالت شود و لذا مجلس دوازدهم باید بر قوانینی که مبنای توسعه بی‌عدالتی هستند تمرکز داشته باشد و آنها را اصلاح کند تا مردم حس کنند عدالت در بطن قوانین نهفته است. بعد از اینکه قوانین اصلاح شدند باید در اجرا عملکرد درستی وجود داشته باشد و در این رابطه ضرورت دارد مجلس بر اجرای صحیح قانون نظارت دقیق کند. گلایه‌ای که مردم دارند این است که در بعضی‌ از حوزه‌ها قانون حاکم نیست بلکه سلایق شخصی حاکم است و باید این موضوع را هم مدنظر داشت.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام



منبع اقتصاد آنلاین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا