آخرین اخبار

انتظار از اساتید و دانشجویان حل گره‌ها و مسائل جامعه است


ئیس‌جمهور در آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها:

انتظار از اساتید و دانشجویان حل گره‌ها و مسائل جامعه است

به گزارش ایکنا، سخنرانی مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان در آیین آغاز سال تحصیلی 1404-1403 دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور که صبح امروز، شنبه 21 مهرماه، در دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد شهدا و بنیانگذار کبیر انقلاب، گفت: اگر امیدی به آینده کشور داریم به دانشگاه و دانشگاهیان است البته طبیعتاً صنعت‌گران و تولیدکنندگان بال بزرگی برای آینده کشور هستند. تصور می‌کنم رسالت داشگاه و دانشگاهی این است که کشور عزیز ما را در قله علم، توانایی، هنر و فناوری قرار دهد.

وی به چرایی تحصیل در رشته پزشکی پرداخت و ادامه داد: می‌خواستم درس بخوانم تا گرهی از مشکل مردم بردارم، لذا دیدم در کدام قسمت‌ متخصص کمتر است، تصمیم گرفتم مهارتی برای حل مشکل مردم پیدا کنم و تاجایی که ممکن بود هر تلاشی انجام دادم و سپس برای کسب آموزش بیشتر در دوره‌هایی به خارج از کشور رفتم.

 

پزشکیان تأکید کرد: تصور می‌کردم ما موظفیم درد و رنج مردم را خودمان حل کنیم. اگر برای آموزش به کشوری رفتم، برای این بود تا مهارتی پیدا کنم و به کشور برگردم تا مشکل مردم را حل کنم. امروز که اینجا ایستادم نه برای پست و مقام و پول، بلکه برای حل مشکلات مردم است چون جز ما کسی قرار نیست، مشکل مردم و کشور را حل کند. مرحوم دکتر شریعی جمله‌ای دارد که «خدایا: رحمتی کن تا ایمان، نام و نان برایم نیاورد، قوتم بخش تا نانم را و حتی نامم را در خطر ایمانم افکنم».

 

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آنچه به دنبالش هستیم و انتظار داریم این است که اساتید و دانشجویان گره‌ها و مسائل جامعه را حل کنند. کسی که ذهن خلاق، توانمندی و انگیزه دارد، می‌خواهد کشور را به عزت برساند. چشم‌انداز مقام معظم رهبری که باید در سطح منطقه، کشور اول باشیم با شعار و دعوا عملیاتی نمی‌شود بلکه با تلاش و کوشش امکان دارد.

 

پزشکیان ادامه داد: من به عنوان ایرانی هنگامی که می‌بینم در خارج از کشور اینگونه هستند اما ما اینجوری هستیم، نمی‌توانم قبول کنم. چرا ما باید اینجا باشیم و آنها آنجا؟! «مرد را دردی اگر باشد خوش است. درد بی‌دردی علاجش آتش است». اگر توانایی و مهارتی دارم برای مردم است لذا باید کاری کنیم در تمام قسمت‌هایی که امکان‌پذیر است به جایی برسیم و نباید از دیگر کشورها کمتر باشیم، چراکه ما از کسی کمتر نیستیم.

 

رئیس‌جمهور اظهار کرد: اینکه می‌گویم وفاق داشته باشیم و دعوا نکنیم چون مبنای فکری من از کتاب و قرآن و حسابی است که اینگونه رشد کرده‌ایم؛ «فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَذَبَ عَلَى اللَّهِ وَكَذَّبَ بِالصِّدْقِ إِذْ جَاءَهُ أَلَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوًى لِلْكَافِرِينَ». معنای آیه این است چه کسی ظالم‌تر از آن آدمی است که دروغ بگوید یا حرف درست را تکذیب کند. کسی که حرف درست بیاورد که براساس مستندات باشد و یا در مقابل حرف درست سر خم کند، متقی است و جهنم جایگاه افرادی است که حرف درست را نمی‌پذیرند.

 

وی تصریح کرد: اگر هر گروه، جناح، حزب و دسته حرف درست بیاورد ما موظیم حرف آن را بپذیریم. در مقابل حرف درست ایستادن ظلم است. دنیا راه‌ها و مسیرهایی را رفته و ما باید بهترین مسیر را برای حل مشکل پیدا کنیم. در نهج‌البلاغه درباره ثمره عبرت گرفتن آمده است «حَجَزَتهُ التَّقوى عَن تَقَحُّمِ الشُّبُهاتِ». یعنی تجربیات شکل گرفته در دنیا و تاریخ بررسی شود و بهترین را انتخاب کنیم. هنگامی که گذشته را بدانیم و روند را بشناسیم و بتوانیم انتخاب برتر کنیم هیچ گاه انتخاب اشتباه نمی‌کنیم.

 

پزشکیان به کلمه طیبه و خبیثه اشاره و تصریح کرد: کلمه طیبه ریشه‌دار است و کلمه خبیثه، قراری ندارد و با هر بادی می‌افتد. باید محکم و براساس مستندات و علمی حرف بزنیم . حرف درست، حرفی است که از مباحث علمی درمی‌آید.  

 

وی با تأکید بر اینکه باید تحمل شنیدن حرف همدیگر را داشته باشیم، گفت: دانشگاه، اساتید و دانشجویان می‌توانند گرهی را حل کنند و به کمک ما بیایند. یکی از دوستان به منابع مالی کم دانشگاه اشاره داشت، در خارج از کشور دانشگاه هزینه خود را در می‌آورد و اساتید در جامعه مشکل را در عرصه‌های مختلف کشاورزی، صنعت، اقتصاد و سایر موارد حل می‌کنند.

 

پزشکیان با بیان اینکه استاد، دانشجویان و دانشگاه می‌توانند این مشکلات را حل کنند، گفت: با اساتید قرارداد می‌بندیم تا با استفاده از دانشجویان بتوانند آنچه که به شکل نظری خوانده‌اند، در عمل پیاده و اجرا کنند. این موضوع را در عرصه کشاورزی پیشنهاد دادم. اینکه دانشجو در کلاس درس آموزش می‌بیند که چگونه درخت بکارد، برق وصل کند و سایر موارد، آیا در عمل هم می‌تواند آنها را انجام دهد؟! در دوره‌ای که در آمریکا رفته بودم به جای آموزش‌های نظری، دانشجو و اساتید پروژه  خود را ارائه می‌دادند.

 

وی ادامه داد: شما می‌توانید مشکل اقتصاد، صنعت، کشاورزی، سیاست، هنر و فرهنگ کشور را حل کنید. اینکه برای کشور برنامه داریم را کنار بگذاریم، منطقه‌ای را بدست بگیرید و برای حل مشکل آن منطقه قدم بردارید. با شما قرارداد هم می‌بندیم، به جای اینکه در کلاس بنشیند و کاری کنید، آموزش را براساس مسئله جامعه بگیرید شما هم مشکل جامعه را حل می‌کنید و ما هم کمک می‌کنیم تا مشکل درآمد شما حل شود. 

 

رئیس‌جمهور گفت: اینگونه هم دانشجو کار می‌کند و مهارت کسب می‌کند و اساتید هم در عمل آنچه که باید و آموزش‌های تئوری را در جامعه گسترش می‌دهند. همچنین برای مدیریت نیز به دنبال اساتیدی هستیم که بتوانند روش مدیریت در سیستم را بگویند تا بتوانیم عملیاتی کنیم.

 

وی با تأکید بر این میدان برای شما اساتید و دانشجویان باز است، تصریح کرد: در عرصه مدیریت بگویید چطور با نیروی انسانی برخورد کنیم؟ چطور برنامه درست داشته باشیم تا هزینه اثربخشی شکل گیرد؟ چگونه تجهیزات درست استفاده شود؟ فرد مدیریت را تا مقطع دکتری می‌خواند اما هنگامی که می‌خواهد با نیروی انسانی برخورد کند، دعوا می‌کند.

 

پزشکیان تأکید کرد: مدیریت یعنی یادگرفتن کار تیمی، اجرا کردن ارتباطات بهینه، اجرا کردن ساختا‌ر‌ها و برخورد مناسب با نیروی انسانی. این مطالب را در کلاس یاد می‌دهیم اما در هنگام عمل بلد نیستیم آن را اجرا کنیم. 

 خبر در حال تکمیل است.

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا