آخرین اخبار

انسان‌سازی؛ ویژگی مکتب شهید «یحیی سنوار»


انسان‌سازی؛ ویژگی مکتب شهید «یحیی سنوار»یحیی  إبراهیم حسن سنوار، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس بخش عمده‌ای از زندگی خویش را در مبارزه با اشغالگران سپری کرد و بیش از دو دهه از عمر خود را در زندان‌های اسرائیل محبوس بود. ایشان سرانجام در درگیری با نیرو‌های پیاده‌ نظام و زرهی رژیم صهیونیستی در محله تل سلطان در ساختمانی در رفح، زخمی و به شهادت رسید. 

اما فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده از لحظه شهادت سنوار، حکایت از ایستادگی او در جنگ با صهیونیست‌ها تا آخرین گلوله و نارنجک، آن هم با لباس رزم و با تنی مجروح داشت. این موضوع سندی دیگر بر دروغین بودن ادعاهای اسرائیل مبنی بر حضور فرماندهان مقاومت و حماس در تونل‌های زیرزمینی عمیق و استفاده از اسرا به منزله سپر انسانی است. ابوابراهیم نمادی از قهرمانی است که برای فلسطین زیست، برای آزادی فلسطین مبارزه کرد و در نهایت برای فلسطین شهید شد.

شهیدی که ژست دیپلماتیک نگرفت

در این راستا سیدمجتبی ابطحی، دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره پیام‌های نحوه شهادت یحیی سنوار، گفت: شهید سنوار در عمر بیش از 60 ساله خود از ابتدا وارد مسیر مبارزه شد و خود این مسیر مبارزه و شهادت را انتخاب کرد و هیچ‌گاه نخواست ادا و ژست دیپلماتیک بگیرد و با خون شهدای فلسطین معامله کند. 


بیشتر بخوانید : 


وی ادامه داد: ایشان حتی پس از آزادی از زندان به جای اینکه در قالب دبیرکل یک حزب، صرفا مشغول فعالیت سیاسی شود، به میدان نبرد و جهاد آمد و عمر خود را در این صحنه سپری کرد و برای او اصلاً مهم نبود که در چه شرایطی مبارزه می‌کند.  

دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین مجلس با تأکید بر نگاه تکلیف‌گونه شهید سنوار به مسئله جهاد و مبارزه، بیان کرد: ایشان جهاد را از منظر امام علی(ع) به خوبی بررسی کرده بود و مطالعات خاصی بر روی نهج‌البلاغه و خطبه‌های حضرت علی(ع) در حوزه جهاد داشت و با قیام کربلا آشنایی کامل داشت.

مدیریت شهید سنوار در طوفان‌الاقصی

وی به تدابیر، مدیریت و هدایت‌های بی‌نظیر شهید سنوار در عملیات طوفان‌الاقصی اشاره کرد و افزود: شهید سنوار هیچ گاه برای خود مزیتی بیشتر از سایر اهالی غزه قائل نبود. 

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: حتی شهید سنوار پس از بمباران منزل خود با نشستن بر روی خرابه‌های آن به ایراد نکات و اشاراتی پرداخت. این تصور دشمن بود که او خود را در تونل‌ها مخفی کرده است و حال آنکه او به مانند سایر رزمندگان دیگر در میدان نبرد حضور داشت، به ویژه در این ایام که نبرد پیچیده و سخت شده بود.

ابطحی با تأکید بر اینکه دشمن ابتدا فکر نمی‌کرد نوع شهادت ایشان، اینگونه بازتاب داشته باشد، گفت: قطعاً اگر رژیم صهیونیستی می‌دانست در حال مبارزه با یحیی سنوار است، ایشان را اسیر می‌کرد. شهید سنوار حتی با جراحت و بدن تکه زخمی، با توان باقی‌مانده چوبی را به طرف پهپاد اسرائیلی پرتاب می‌کند و این مصداق کامل رزمنده‌ای است که تا آخرین نفس می‌جنگد. در لحظات نخست شهادت ایشان، صهیونیست‌ها نمی‌دانستند چه کسی را شهید کرده‌اند چون ایشان به مانند یک رزمنده واقعی در میدان بود و حتی اسرائیلی‌ها متصور نبودند که ایشان بدون محافظ و به راحتی در مناطق جنگی و بمباران شده شهر جابه‌جا می‌شود چرا که اذعان داشتند شهید سنوار در قعر عمیق‌ترین تونل‌ها خود را مخفی کرده است. 

شهادتی که قهرمانان جهان را به گوشه تاریخ برد

وی بیان کرد: درست است که رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا و سایر کشورهای غربی دارای هواپیما، تجهیزات نظامی پیشرفته، بمب‌افکن‌ها و هواپیمای شناسایی بدون سرنشین است اما صهیونیست‌ها با تمام این امکانات و تجهیزات بالاخره توانست این فرمانده مقتدر را پس از نبرد خسته‌کننده و پس از یکسال محاصره و فشار، شهید کند. دشمن نمی‌دانست نحوه شهادت یحیی سنوار موجب می‌شود که بسیاری از قهرمانان جهان به زاویه‌ای از تاریخ بروند که دیگر کمتر از آنها اسم برده شود.

ابطحی تصریح کرد: اگر زمانی چه‌گوارا و سیمون بولیوار برای جوانان اروپایی وآمریکایی و سایر مردمان جهان الگو بودند اما امروز شهید سنوار به یک الگوی حماسی تبدیل شده و به عنوان چریک، رزمنده و مبارز در مسیر یک هدف مقدس تا آخرین نفس، شناخته خواهد شد و شاید مکتب ایشان تا چند قرن انسان‌ساز شود.  قطعاً شهادت ایشان برای بشریت و جهان اسلام مایه افتخار شد. 

دبیرکل کنفرانس انتفاضه فلسطین مجلس درباره آینده جنبش حماس پس از شهادت سنوار، گفت: طبیعتاً در جنبش حماس با وجود سرمایه‌ای چون شهد سنوار با بیش از 40 سال مبارزه، به اندازه‌ای افراد مبارز تربیت شده‌ که بتوانند راه ایشان را ادامه دهند. ما نگران این نوع شهادت‌ها از نظر خلأ رهبری و هدایت نیستیم. رژیم صهیونیستی فکر می‌کرد سر حزب‌الله با شهادت سیدحسن نصرالله، ‌قطع شده اما حزب‌الله با عملیات گسترده و هدفمند نشان داد در همان مسیر سابق همچنان می‌جنگد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا پس از شهادت سنوار، نتانیاهو می‌تواند با صلح و سازش موفق به تبادل اسرای صهیونیستی شود، تأکید کرد: یهودیان خیلی برای جنازه‌هایشان بها می‌پردازند اما مسلمانان جسم، جان و مال خود را در راه خدا هزینه می‌کنند. در داستان کربلا آمده است هنگامی که سر وهب را برای مادرش فرستادند، مادر ایشان سر مبارک وهب را بازگرداند و گفت «ما چیزی را که در راه خدا دادیم پس نمی‌گیریم». کسی در سرزمین فلسطین برای پیکر مطهر یک شهید، امتیازی به دشمن نخواهد داد. 

دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین مجلس درباره دنباله‌روی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها با طرح ادعای واهی حاکمیت بر جزایر سه‌گانه ایرانی به جای محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه، افزود: هر عقل هوشمندی می‌فهمد اینگونه صحبت‌ها از حنجره صهیونیست‌های درمانده خارج می‌شود. همانطور که تحرکات در منطقه شمال سوریه؛ ادلب و حلب، کاملاً تحرکات صهیونیستی است تا توجه از جولان اشغالی را کم کند و رزمندگان و ملت سوریه برای آزادی جولان اشغالی در این شرایط، اقدام نکنند چون دشمن از هر زمان دیگری شکننده‌تر است.

ابطحی گفت: اکنون نیز صهیونیست‌ها برا اینکه ملت‌ها به سمت فلسطین سمت و سو پیدا نکنند و بیش از این ننگ عادی‌سازی روابط را نپذیرند، سعی می‌کنند تا بحث‌های بی‌ریشه چون حاکمیت امارات بر جزایر سه‌گانه ایرانی را مطرح کنند. این بحث‌ها برای ما مهم نیست و آنها عددی نیستند که بخواهند از این غلط‌ها انجام دهند لذا بهتر است به فکر منافع و مصالح کشور خود باشند و پرونده عادی‌سازی روابط را برای همیشه به موزه‌های تاریخ بسپارند. 

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا