تولید و تجارت

انعقاد ۴ میلیارد دلار موافقتنامه و قرارداد تجاری در ایران اکسپو



انعقاد ۴ میلیارد دلار موافقتنامه و قرارداد تجاری در ایران اکسپو

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق قنادزاده معاون در همایش معرفی ظرفیت‌ها، اهداف و برنامه‌های ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اظهار داشت: در دوره گذشته این نمایشگاه تجاری از ۷۰ کشور در این نمایشگاه حضور یافتند و با برگزاری نشست‌های دو جانبه ۲ میلیارد دلار قرار داد منعقد شد.

وی افزود: در دوره قبل ۷۰۰ شرکت داخلی و ۳۰۰ شرکت خارجی در اکسپو ایران حضور یافتند اما برای این دوره به دنبال جذب حدود ۳ هزار تاجر شناسنامه دار هستیم که اقدامات لازم با همراهی سفارتخانه‌ها در حال انجام است.

معاون سازمان توسعه تجارت ادامه داد: برای این دوره از نمایشگاه نیز پیش بینی می‌شود ۲۵۰۰ تا ۳ هزار تاجر از کشورهای مختلف از این نمایشگاه بازدید کنند.

وی تصریح کرد: این نمایشگاه در فضایی بالغ بر ۳۵ تا ۴۰ هزار مترمربع از تاریخ ۸ لغایت ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

انعقاد ۴ میلیارد دلار موافقتنامه و قرارداد تجاری در اکسپو ایران

مجید تکبیری رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو) نیز در این مراسم اظهار کرد: پیش بینی می‌شود در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ بیش از ۴ میلیارد دلار موافقتنامه و قرارداد تجاری منعقد شود.

وی گفت: دولت سیزدهم از فرصت برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی همواره برای معرفی توانمندی شرکت‌های ایرانی استفاده کرده و همانگونه که مجموعه‌ای از اقدامات منجر به برگزاری موفقیت‌آمیز پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو در سال جاری شد، تمام تلاشمان بر کیفی بودن نمایشگاه در سال آینده و کسب دستاوردهای ملموس برای تجارت و اقتصاد کشور معطوف شده است.

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران گفت: به گفته رئیس جمهور، دیپلماسی سیاسی باید در خدمت دیپلماسی اقتصادی کشور باشد و جایگاه و نقش دیپلماسی باید در رشد و توسعه اقتصادی کشور دیده شود. این نمایشگاه که بزرگترین رویداد در حوزه صادرات کالاهای غیر نفتی است در راستای تحقق شعار رشد تولید و سیاست‌های در افزایش و ارتقای صادرات غیر نفتی برگزار می‌شود.

تکبیری ادامه داد: برقراری ارتباط مؤثر و هدفمند میان شرکت‌های داخلی و تجار خارجی و همینطور زمینه سازی جهت انعقاد قراردادهای صادراتی و جذب سرمایه گذاری خارجی از دیگر برنامه‌های مدنظر است و این امید وجود دارد با دعوت حدود ۳۰۰۰ تاجر خارجی از بیش از ۱۰۰ کشور دنیا بتوان یک برنامه عملیاتی و ثمر بخش را اجرا نکرد.

تکبیری گفت: تمرکز ما در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ در شش گروه کالاییِ محصولات شرکت‌های ایرانی شامل صنایع غذایی، کشاورزی، شیلات، صنعت، فرش دستباف، صنایع دستی و گردشگری، دارو تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی و محصولات شیمیایی، صنعت ساختمان و خدمات فنی مهندسی و گروه پتروشیمی است.

وی اظهار کرد: هزینه‌های هتل، پذیرایی، ترانسفر داخلی تجار، بازرگانان خارجی و…. توسط ستاد برگزاری نمایشگاه تقبّل می‌شود که با این کار، فرصت هم افزایی و آشنایی صادرکنندگان ایرانی با بازرگانان و سرمایه‌گذاران خارجی فراهم شده و شاهد حضور بهترین و پرپتانسیل‌ترین شرکت‌های بزرگ صادراتی ایران در نمایشگاه خواهیم بود.

وی ادامه داد: دایر کردن فضای برگزاری نشست‌های B۲B میان تجار و بازرگانان خارجی با حضور تولید کنندگان و صادر کنندگان ایرانی از دیگر برنامه‌های ستاد برگزاری نمایشگاه است و پیش بینی برگزاری حدود ۲۰۰۰ نشست B۲B را در ایام برگزاری نمایشگاه داریم.

تکبیری گفت: حدود ۲۵ وزیر صنعت، تجارت و بازرگانی از کشورهای مختلف و رؤسای اتاق‌های بازرگانی ۲۰ کشور نیز در نمایشگاه حضور خواهند داشت.

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو) با بیان اینکه همانند دوره قبلی نمایشگاه، فرصتی جهت بازدیدهای صنعتی از محصولات ساخت ایران برای تجار و بازرگانان خارجی در ایام برگزاری نمایشگاه فراهم خواهیم کرد، گفت: پیش بینی و برنامه‌ریزی های لازم برای جذب و آموزش نزدیک به ۳۰۰ مترجم تجاری در شش زبان زنده دنیا (انگلیسی، چینی، روسی، عربی، اسپانیولی و فرانسوی) انجام‌شده است.

وی اظهار کرد: این نمایشگاه در مساحتی حدود ۵۰ هزار متر مربع و با حضور بیش از ۸۰۰ شرکت برتر صادراتی و همچنین حدود ۳۰۰۰ تاجر خارجی برگزار می‌شود.

تکبیری بیان کرد: ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) نیز همچون نمایشگاه‌های سابق ایران اکسپو با پرچم داری و تلاش بخش خصوصی و با هدف کشف و ایجاد بازارهای جدید صادراتی، ارتقا و توسعه بازارهای موجود در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود و اگر توصیه و تدابیر رهبر معظم‌انقلاب بر امر توسعه صادرات غیر نفتی نبود اکنون رویدادی این چنین، وجود نداشت.

وی در ادامه اظهار کرد: شکست تحریم‌های ظالمانه با حضور تجار و بازرگانان کشورهای دنیا در این نمایشگاه و ایجاد روابط اقتصادی گسترده‌تر، ایجاد پایگاه‌های اقتصادی در دنیا و افزایش نفوذ سیاسی و اقتصادی در عرصه بین‌المللی از دیگر اهداف ما به شمار می‌رود.

تکبیری بیان کرد: با وجود تحریم‌ها، کشورمان با اتخاذ خط مشی‌های اقتصاد مقاومتی و تدابیر مناسب در حوزه ، توانسته بر مشکلات ناشی از تحریم پیروز شده و سیاست‌گذاری‌های مناسب دولت در کنار تلاش‌های صادرکنندگان در جهت ایجاد تحول ساختاری در ترکیب صادرات غیرنفتی و شناسایی روش‌های مقابله با رفع موانع و محدودیت‌های تجاری، سبب شد که ارزش صادرات کالاها و خدمات غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران افزایش یابد.



منبع ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا