اقتصاد کلاناقتصادی > اقتصاد کلان

انقباض اقتصاد رژیم صهیونیستی در ۲۰۲۵



انقباض اقتصاد رژیم صهیونیستی در ۲۰۲۵

صندوق بین‌المللی پول (IMF)، با گسترش جنگ از سوی رژیم صهیونیستی در منطقه، پیش‌بینی خود از رشد تولید ناخالص داخلی این رژیم در سال ۲۰۲۵ را از برآورد ۵.۴ درصد در آوریل، به ۲.۷ درصد پایین برد.

به گزارش ایسنا، نشریه اسرائیلی «گلوبز» گزارش کرد صندوق بین‌المللی پول، رشد واقعی «اسرائیل» در سال ۲۰۲۴ را فقط ۰.۷ درصد می‌داند که از نظر سرانه داخلی، به معنای افول است.

اگر تل‌آویو، عملیات نظامی خود را در سال جاری متوقف کند، رشد اقتصادی تا سال ۲۰۲۰ آهسته خواهد ماند و رشد تولید ناخالص داخلی به حدود چهار درصد می‌رسد.

طبق تحلیل نشریه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» که با استناد به آمار و منابع رسمی بوده است، کل هزینه جنگ برای رژیم صهیونیستی در سال گذشته به ۶.۶ میلیارد دلار (۲۵ میلیارد شِکِل) رسید و هزینه روزانه حملات گسترده به نوار غزه و لبنان، به ۱۳۳ میلیون دلار رسیده است.

طبق این گزارش، ترور سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله در اوایل ماه جاری که طی آن از بمب‌های سنگرشکن و مهمات اورانیوم ضعیف شده استفاده شد، ۶.۶ میلیون دلار هزینه داشت.

یک منبع آگاه در وزارت دارایی رژیم صهیونیستی  که با «یدیعوت آحارونوت» صحبت کرده است، گفته است: تاخیر در دریافت بسته کمکی ۴.۸ میلیارد دلاری آمریکا تا سال آینده نیز مسائل را پیچیده کرده است. این تاخیر، تل‌آویو را وادار کرده است بودجه سال ۲۰۲۴ خود را برای سومین بار بازبینی کند.

در شرایطی که جنگ نسل‌کشی در غزه هیچ نشانی از پایان ندارد، موسسات مالی غربی متعدد، رتبه اعتبار مالی رژیم صهیونیستی را تنزل داده اند و این رژیم با تعطیلی ۶۰ هزار کسب و کار تا پایان سال ۲۰۲۴ روبروست.

آژانس اعتبارسنجی «اس اند پی» اوایل ماه جرای، رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی را دو رتبه تنزل داد و از «ای مثبت» به «ای»، پایین برد و رشد اقتصادی صفر در سال جاری میلادی را پیش بینی کرد.

بر اساس گزارش کردل، قبل از آن، موسسه اعتبارسنجی «مودیز» در سپتامبر، با اشاره به تشدید ریسک‌های ژئوپلیتیکی، رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی را دو رتبه کاهش داده بود. چند هفته پیش‌تر، شرکت خدمات مالی آمریکایی «فیچ» هم رتبه اعتباری این رژیم را تنزل داده بود.

انتهای پیام



منبع ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا