اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارها و نحوه انجام آن
بازاریابی دیجیتال در حال افزایش است. از سال 2015، متخصصان بازاریابی گزارش میدهند که بودجه بیشتری را صرف روشهای بازاریابی دیجیتال کردهاند، در حالی که در همان زمان، هزینههای بازاریابی سنتی را کاهش میدهند. این به این دلیل است که مصرف کنندگان به طور فزاینده ای در کانال های آنلاین حضور دارند و به کسب و کارها فرصت های بیشتری برای دستیابی به مشتریان ایده آل خود در تمام طول روز و هر روز می دهند.
با افزایش استفاده از فناوری، پلتفرم های بازاریابی دیجیتال برای دنیای بازاریابی دیجیتال مخصوصا کسب و کارهای چند زبانه ضروری شدهاند. پیشرفتهای فناوری مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی باعث میشود بازاریابان به فناوری بازاریابی مورد نیاز برای دسترسی به مشتریان در دستگاههای دیجیتال در لحظه مناسب مجهز شوند. برخلاف روشهای بازاریابی سنتی، که باید از قبل برنامهریزی و قرار داده شوند. پلتفرم هایی مانند فیس بوک، اینستاگرام، vk و وبلاگ های سایت ها اکنون فضای دیجیتال مارکتینگ را در اختیار گرفتهاند.
موارد زیر را در نظر بگیرید:
- جهان دارای 7.9 میلیارد نفر است که 5.03 میلیارد نفر از این افراد به طور منظم از اینترنت استفاده می کنند
- این بدان معناست که 63 درصد از کل جمعیت جهان را می توان از طریق بازاریابی دیجیتال به صورت آنلاین در دسترس قرار داد
- تقریباً 30 درصد از مصرفکنندگان ترجیح میدهند با برندها به صورت آنلاین از طریق کانالهای اجتماعی تعامل داشته باشند تا اینکه به فروشگاه مراجعه کنند.
برای رقابتی بودن، سازمان ها باید در کانال ها و دستگاه های دیجیتال متعدد حضور داشته باشند. با این حال، این بدان معنا نیست که کانالهای آفلاین را باید به طور کلی نادیده گرفت. بهترین راه برای برآورده کردن خواستههای مصرفکننده، حضور همهکانالی است. که عناصر آفلاین و دیجیتال را ترکیب میکند.
در اینجا چند دلیل دیگر وجود دارد که چرا پلتفرم های دیجیتال می توانند یک دارایی برای کسب و کار شما باشند:
- شما می توانید یک انجمن آنلاین بسازید تا سازمان خود را در تمام پلتفرم ها نمایندگی کند.
- · 45 درصد از مصرفکنندگان ترجیح میدهند به صورت آنلاین خرید کنند، سپس آن را از فروشگاه دریافت کنند. به این معنی که تصمیمات خرید آنها عمدتاً از حضور دیجیتالی یک تجارت گرفته میشود.
- بازاریابی دیجیتال امکان تبادل شخصی بین مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را فراهم می کند. این مبادلات شخصی سازی شده باعث می شود که مشتریان احساس کنند توسط یک کسب و کار شنیده شده و درک می شوند، که در نهایت باعث افزایش درآمد آنلاین می شود.
- حضور آنلاین، به ویژه در وب سایت تان سراسر پلتفرم های رسانه های اجتماعی، جذابیت را برای مصرف کنندگان افزایش می دهد و اعتماد بین خریداران و فروشندگان را ایجاد می کند.
- استفاده از APIها به شخص ثالث اجازه می دهد تا تبادل را برای کاربران تسهیل کند.
با به کارگیری ابتکارات بازاریابی دیجیتال، سازمان شما می تواند یک برنامه منسجم تر و مشتری مدار ایجاد کند که منافع را برای مشتریان شما به حداکثر برساند. پلتفرم های دیجیتال مارکتینگ همچنین می توانند برای اندازه گیری و تنظیم آسان اهداف شرکت مفید باشند و بازگشت سرمایه بهتری را برای شما به ارمغان بیاورند.
این پلتفرمها و ابتکارات حتی پس از خرید دری را به روی تعامل مداوم باز میکنند، که میتواند به تیمهای بازاریابی کمک کند وفاداری به برند را به طور مؤثرتری تقویت کنند و حفظ مشتری را بهبود بخشند.
مزایای پلتفرم های دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارها چیست؟
پلتفرمهای بازاریابی دیجیتال چندین عملکرد را در یک راهحل انجام میدهند و به تیمهای بازاریابی اجازه میدهند به جای ارائه یک مزیت واحد که ممکن است تنها یک کانال از استراتژی بازاریابی دیجیتال یک شرکت را تحت تأثیر قرار دهد، دید یکپارچهتر و جامعتر از کمپینهای خود به دست آورند.
هنگام انتخاب یک پلتفرم بازاریابی دیجیتال، مزایای زیر را در شراکت با ارائه دهنده نرم افزار اسناد بازاریابی مناسب در نظر بگیرید:
1.پیگیری و تخصیص هزینه
بسیاری از بازاریابان با تعیین اینکه کدام کانال های بازاریابی دیجیتال بیشترین ارزش را دارند، و بنابراین کانال هایی که باید بیشتر روی آن ها خرج کنند، مشکل دارند. این چالش با تنوع روزافزون کانال های دیجیتالی که باید در آنها حضور داشته باشند، تشدید می شود تا یک استراتژی بازاریابی دیجیتال واقعاً مؤثر ایجاد کنند.
با در نظر گرفتن این موضوع، تیم های بازاریابی دیجیتال باید از پلتفرمی استفاده کنند که از مدل سازی اسناد پیشرفته استفاده می کند.
Attribution عملی است برای یافتن اینکه مشتری دقیقاً از کجا آمده است قبل از خرید محصول شما، رزرو تماس یا ثبت نام در رویداد شما، خواه از یک تبلیغ، یک پست رسانه اجتماعی یا یک ارجاع دهان به دهان باشد. نسبت دادن صحیح محل منشاء هر مشتری، بینش ارزشمندی را در مورد اینکه چگونه بودجه بازاریابی را به طور مؤثرتر خرج کنیم و نرخ موفقیت در چندین کانال دیجیتال چگونه است، همراه با ارائه پیشنهادهای عملی در مورد نحوه بهینه سازی هزینه تبلیغات و سایر هزینه های بازاریابی، ارائه می دهد.
انواع مختلفی از مدلهای انتساب وجود دارد – و اگر تیم شما از مدلهای قدیمی استفاده میکند (مانند انتساب آخرین کلیک)، ممکن است فرصتهایی را برای استفاده حداکثری از کانالهای دیجیتال خود از دست بدهید. با استفاده از ابزار دیجیتال مارکتینگ، تیمهای بازاریابی به احتمال زیاد مدلهای اسناد دقیق، مانند مدلهایی که از اندازهگیری یکپارچه به دست میآیند، جمعآوری میکنند.
2. تبلیغات مناسب برای جذب تبدیل
با پلتفرم دیجیتال مارکتینگ مناسب، می توانید درک بهتری از نوع محتوایی که در بین پلتفرم ها با مشتریان شما طنین انداز می شود به دست آورید. این به بازاریابان دیجیتال اجازه می دهد تا بفهمند کدام صدا و عناصر خلاق بیشترین تعامل و در نهایت بیشترین فروش و درآمد را به دست می آورند.
این پلتفرمها همچنین میتوانند به ایجاد نمایههای کاربر جامعتری کمک کنند که به بازاریابان کمک میکند تا بفهمند چه زمانی یک آگهی یا یک پست یا ویدیو را به مخاطبان هدف نشان میدهند و در چه دستگاهی به مخاطبان هدف خود نشان دهند، که منجر به آگاهی بیشتر از برند و افزایش قیمت نهایی میشود.
3. نتایج کیفی و کمی را به هم مرتبط کنید
پلتفرم دیجیتال مارکتینگ مناسب به شما کمک میکند هنگام برنامهریزی رسانهها، ردیابی برندتان در کانالها، استفاده از تکنیکهای تبلیغاتی جدید یا انجام خریدهای رسانهای، انتخابهای بهتری در مورد نحوه افزایش درآمد داشته باشید. بخش عمدهای از این امر کمک به بازاریابان در درک کمپینهای پاسخ مستقیم و کمپینهای کیفیتر، مانند ایجاد برند است. پلتفرمهای بازاریابی دیجیتال میتوانند به توسعه KPIها برای آزمایش آنها کمک کنند و معیارهایی را برای مقایسه ارزش آنها در طول زمان ارائه دهند.
نحوه انتخاب بهترین بستر دیجیتال مارکتینگ
انتخاب و استفاده از بهترین پلتفرم های بازاریابی دیجیتال برای کسب و کار شما برای درک اینکه چه چیزی در یک کمپین بازاریابی کار می کند یا نه، و در نهایت، در یک استراتژی بازاریابی کلی بسیار مهم است. هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه کدام پلتفرم بازاریابی دیجیتال برای نیازهای شما مناسب تر است، باید چندین نکته را در نظر بگیرید:
پاک کردن داده ها
ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موثر برای کسب و کار شما مستلزم پایهای از داده های به موقع و نمونه است. پلتفرم های دیجیتال مارکتینگ که کیفیت داده ها را در اولویت قرار نمی دهند و استانداردهای دقیق کیفیت داده را رعایت می کنند، شرکای نرم افزاری خوبی نخواهند بود. این امر به ویژه در صورتی صادق است که برای افزایش داده های سازمان خود با منابع داده شخص ثالث به این شرکا اعتماد کنید. به یاد داشته باشید: استراتژی بازاریابی شما به اندازه داده هایی است که بر اساس آن ساخته شده است!
روابط با اشخاص ثالث
هنگام تخصیص هزینه و بودجه رسانهای، مهم است که روابط ارائه دهنده پلتفرم بازاریابی دیجیتال شخص ثالث شما را در نظر بگیرید. آنها ممکن است با ابزارها یا منابع داده دیگری ادغام شوند تا زمینه بیشتری را برای برنامه های رسانه ای شما فراهم کنند، و در واقع، باید! اگر از یک پلتفرم بازاریابی دیجیتال برای ایجاد یک طرح رسانهای استفاده می کنید، این روابط می توانند برای ارائه دید کامل تری از مشتری، ساده سازی فرآیند برنامه ریزی و اجرای بازاریابی شما و در نهایت صرفه جویی در هزینه های بازاریابی گرانبها در مسیر شما استفاده شوند.
برای مثال، اگر یک پلتفرم بازاریابی دیجیتال با شبکههای تلویزیونی یا نشریات ادواری ارتباط داشته باشد، سازمان شما میتواند از این دادههای اشتراک استفاده کند تا درک بهتری از افرادی که در معرض تبلیغات آفلاین شما قرار گرفتهاند و همچنین مشتریان بالقوهای که به صورت آنلاین به آنها دسترسی پیدا کردهاید، داشته باشد.
توانایی نگاه کل نگر به کمپین ها
کسب و کار شما احتمالاً هم کمپین های بازاریابی آنلاین و هم آفلاین را اجرا می کند، بنابراین پلتفرم بازاریابی دیجیتال شما نباید فقط به اندازه گیری کمپین های بازاریابی دیجیتال محدود شود. روی راه حلی سرمایه گذاری کنید که بتواند هر دو را در نظر بگیرد تا دقیق ترین بینش و توصیه های سودآور را به شما ارائه دهد.
علاوه بر این، و به طور خاص در مورد پلتفرم های بازاریابی دیجیتال، ابزارهایی را انتخاب کنید که می توانند دید دقیقی را در چندین کانال بازاریابی به شما ارائه دهند، نه فقط یک یا دو. پلتفرمهای بازاریابی دیجیتال را انتخاب کنید که میتواند به شما در تولید محتوا، نظارت، تجزیه و تحلیل و برنامهریزی کمپینهای بازاریابی در رسانههای اجتماعی، ایمیل، پیامک، وبسایت و موارد دیگر به طور همزمان کمک کند تا بیشترین کارایی و اثربخشی بازاریابی دیجیتال را برای کسب و کار خود به دست آورید.
مدل اسناد بازاریابی
همه مدل های اسناد بازاریابی یکسان ایجاد نمی شوند. اگر راه حل دیجیتال مارکتینگ شما از اندازهگیری یکپارچه بازاریابی استفاده نمیکند، مدلهای اندازهگیری قدیمی و قدیمی شما میتوانند توصیههای نادرستی ارائه دهند، به شما هزینه زمان، هزینه و ناامیدی را در این فرآیند تحمیل کنند، به عنوان مثال، اگر پلتفرم بازاریابی دیجیتال شما از مدلسازی ترکیبی رسانهای استفاده میکند یا با انتساب تکی، تیم شما دائماً به معیارهای قدیمی متکی خواهد بود یا ممکن است داده های کلیدی مربوط به سفر خریدار را از دست بدهد. پلتفرمهای بازاریابی دیجیتالی را انتخاب کنید که فقط از مدلهای اسناد بروز و پیشرفته استفاده میکنند تا مطمئن شوید که «بنیاد داده» همه کمپینهای بازاریابی دیجیتال شما قوی، قابل اعتماد و بهطور مداوم دقیق است.
پلتفرمهای بازاریابی دیجیتال منابع قدرتمندی برای کسبوکارهایی هستند که تلاش میکنند در بسیاری از کانالهای آنلاین حضور داشته باشند و اطمینان از اینکه این حضور باعث ایجاد ارزش (و فروش!) میشود. این ابزارها بازاریابان را قادر میسازد تا با ارائه دیدگاهی جامع از موفقیت یک کمپین در هر نقطه تماس، عملکرد بازاریابی، فروش و تعامل را اندازهگیری و بهینه کنند. با توانایی ردیابی دادههای دانهای مانند قرار گرفتن در معرض دید رسانه، فروش و موقعیت جغرافیایی، میتوانید بینشهای عملی را به دست آورید که میتواند تصمیمگیریها را تعیین کند و تلاشهای بازاریابی را در آینده راهنمایی کند.
قبل از انتخاب یک پلتفرم بازاریابی دیجیتال، اهداف و شاخص های کلیدی عملکرد خود را تعیین کنید تا پلتفرمی را پیدا کنید که عملکرد صحیح را برای هماهنگی با نیازهای کسب و کار شما پوشش می دهد.
نتیجه نهایی
استراتژی بازاریابی دیجیتال شما به اندازه پلتفرمها (و دادهها!) است که روی آن ساخته شده است، و انتخاب پلتفرمهای بازاریابی دیجیتال مناسب میتواند برند شما را به سطح جدیدی از کارایی، نتایج و موفقیت باز کند.