آخرین اخبار

ایران از حق پاسخگویی به رژیم صهیونیستی عدول نمی‌کند


اسماعیل بقایی

به گزارش خبرنگار ایکنا، اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتم آبان ماه با اصحاب رسانه با محکوم کردن تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به ایران و تسلیت شهادت برخی افسران و مرزبانان کشورمان گفت: مهم‌ترین اتفاق هفته اخیر در بامداد دوشنبه رخ داد و آن دفاع غیرتمندانه پدافند هوایی ایران بود که نقطه عطفی در تاریخ این سرزمین است. از طرف وزارت امور خارجه شهادت نیروهای مسلح را تسلیت عرض می‌کنم. همچنین یکی دیگر از اتفاقات در روزهای اخیر آن است که یک گروه تروریستی بدنام که با رژیم صهیونیستی در ارتباط است تعدادی از نیروهای امنیتی ایران را به شهادت رساند که شهادت این عزیزان را هم تسلیت می‌گوییم.

وی درباره رویدادهای هفته گذشته اظهار کرد: دوشنبه و سه‌شنبه وزیر امور خارجه کشورمان به بحرین سفر کرد و چهارشنبه هم رئیس‌جمهور در اجلاس بریکس شرکت داشت. در حاشیه بریکس دیدارهای خوبی با کشورهای عضو داشتیم. همچنین روز پنجشنبه هفته جاری هفتاد و نهمین سالگرد تأسیس سازمان ملل است و فرصت خوبی است تا درخصوص موفقیت‌ها و شکست‌های این سازمان تأمل کنیم. در این یکسال یعنی همزمان با نسل‌‎کشی در غزه مسئولیت و عملکرد سازمان ملل زیرسؤال رفته و آمریکا و رژیم صهیونیستی را پاسخگو نکرده و حتی شاهد عملکرد ضعیف دیوان بین‌المللی دادگستری هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه نسل‌کشی فقط منحصر به غزه نیست بلکه در کرانه باختری هم انواع و اقسام آزار، شکنجه و قتل را شاهد هستیم، گفت: ظرف 24 ساعت گذشته چیزی حدود 150 نفر از مردم بیگناه فلسطین به شهادت رسیدند که در بین شهدا، سه خبرنگار از رسانه‌های المیادین و المنار بودند و آمارها هم حکایت از شهادت بیش از 180 خبرنگار در این مدت دارد.

بقایی با اشاره به رایزنی‌های ایران برای توقف نسل‌کشی در غزه گفت: جمهوری اسلامی ایران در همه مجامع و نهادهای بین‌المللی برای توقف نسل‌کشی در غزه تلاش‌های فراوانی کرده؛ از گروه دی هشت گرفته تا دیوان بین‌المللی دادگستری و شورای امنیت و سازمان ملل و لذا دیپلماسی فعالی را در این خصوص به کار گرفته‌ایم.

وی درباره پیشنهاد آتش‌بس جمهوری اسلامی ایران و عدم پاسخ ایران به شرط توقف نسل‌کشی در غزه و جنگ در لبنان گفت: کلمه آتش‌بس دقیق نیست و این کلمه زمانی کاربرد دارد که نسل‌کشی اتفاق نیفتد و لذا ما بر ضرورت توقف نسل‌کشی تأکید داریم و این هدفی است که از همان ابتدا دنبال آن بوده‌ایم ولی جدیتی در این باره وجود ندارد و حتی حضور برخی کشورها مانند آمریکا در منطقه به جای اینکه به تخفیف تنش منجر شود به تشدید تنش منجر شده است که نمونه آن در تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران اتفاق افتاد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشبرد سازنده دیپلماسی و میدان در دولت چهاردهم تأکید کرد: دیپلماسی و میدان تکمیل‌کننده یکدیگر هستند و محکومیت‌هایی که پس از تجاوز اسرائیل شاهد آن بودیم نشان‌دهنده پیوند دیپلماسی و میدان است البته انتظاری بیش از این نداشتیم چون کشورهای مسئولیت‌پذیر و دغدغه‌مند باید چنین واکنشی را علیه رژیم صهیونیستی نشان می‌دادند. ما معتقدیم رویکرد دیپلماتیک و رایزنی‌های دیپلماسی می‌تواند کماکان راه و ابزاری برای گسترش جنگ باشد و ما در این عرصه توفیقاتی را به دست آورده‌ایم.

بقایی درباره پیام‌هایی که به ایران درباره عدم پاسخ به تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی ارسال می‌شود، گفت: در حوزه دیپلماسی پیام‌ها مدام در حال رد و بدل شدن هستند به ویژه وقتی تنشی وجود دارد اما جمهوری اسلامی ایران هیچگاه از حق پاسخگویی خود عدول نخواهد کرد و این حق همه کشورهای عضو سازمان ملل است. ما فارغ از صحبت‌هایی که رد و بدل می‌شوند در پاسخ‌مان قاطع هستیم و به شیوه و نحوی که نیروهای مسلح و مسئولان تشخیص دهند و تصمیم بگیرند، عمل می‌کنیم.

وی درباره احتمال نظامی شدن برنامه هسته‌ای کشورمان تأکید کرد: موضع ما درباره سلاح‌های کشتار جمعی روشن است؛ ما هم طبق فتوای عالی‌ترین مقام مذهبی و سیاسی کشورمان و هم براساس ارزیابی‌های منطقی به هیچ‌عنوان قائل به نظامی شدن برنامه هسته‌ای نیستم و کماکان موضع قبلی ما بدون تغییر دنبال خواهد شد.

خبر در حال تکمیل است…

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا