آخرین اخبار

بازهم کمبود شیرخشک در راه است



بازهم کمبود شیرخشک در راه است

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، از زمان اصلاح سیاست‌های ارزی در حوزه دارو و شیرخشک و تغییر نرخ ارز مواد اولیه از 4200 تومان به 28500 تومان، بسیاری از شرکت‌های تأمین‌کننده دارو و شیرخشک با مشکلات شدید نقدینگی مواجه شده‌اند، این مسئله به‌دلیل دشواری در تأمین مابه‌التفاوت نرخ ارز، بر میزان تولید و تأمین دارو و شیرخشک در کشور تأثیر گذاشته است.

اگرچه بسیاری از تولیدکنندگان شیرخشک اعلام کرده‌اند که به‌دلیل مشکلات نقدینگی، نمی‌توانند از تمام ظرفیت‌های خود برای تولید استفاده کنند، اما مدیرکل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی، مکمل و شیرخشک سازمان غذا و دارو در نامه‌ای به تولیدکنندگان شیرخشک، بر ایجاد ذخایر 3ماهه تأکید کرده است.

چندی پیش، سید حیدر محمدی؛ رئیس سازمان غذا و دارو، از وعده بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات 50 هزار میلیارد تومانی توسط بانک‌های عامل به‌منظور رفع مشکلات نقدینگی خبر داده بود.

اکنون تولیدکنندگان شیرخشک می‌گویند: از یک سو، سازمان غذا و دارو بر ضرورت تأمین ذخایر بالای شیرخشک‌های رگولار (عادی) تأکید دارد، و از سوی دیگر، بانک‌های عامل تسهیلات لازم را برای رفع مشکلات نقدینگی و افزایش تولید شیرخشک فراهم نمی‌کنند.

 

ظرفیت تولید 40میلیون قوطی شیرخشک خالی مانده است

هانی تحویل‌زاده؛ رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: ظرفیت تولید شیرخشک در کشور 123 میلیون قوطی است که از این میزان 80 میلیون قوطی تولید شده است، اما هنوز ظرفیت تولید 40 میلیون قوطی دیگر وجود دارد که به‌دلیل کمبود نقدینگی نمی‌توان از آن استفاده کرد.

 

وعده‌ای که محقق نشد

وی افزود: قرار بود 50 هزار میلیارد تومان به صنایع دارویی تزریق شود، اما اعضای انجمن تولیدکنندگان شیرخشک هیچ مبلغی از این تسهیلات دریافت نکرده‌اند. هفته گذشته به سازمان غذا و دارو ابلاغ شد که ذخایر 6ماهه شیرخشک نیز باید ایجاد شود؛ به‌عبارتی باید به‌میزان نیاز 6 ماه کشور تولید و در انبارها ذخیره شود، در حالی که مشکل نقدینگی تولیدکنندگان همچنان پابرجاست.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان شیرخشک هنوز تسهیلات 50 هزار میلیارد تومانی را دریافت نکرده‌اند و دو ماه است که پیگیر دریافت این تسهیلات برای رفع مشکلات نقدینگی و ایجاد ذخایر استراتژیک شیرخشک هستند.

تحویل‌زاده گفت: در صورتی که بانک‌ها تسهیلات را پرداخت کنند، می‌توانیم ذخایر 6ماهه شیرخشک را تأمین کنیم.

 

شرایط تأمین شیرخشک بهبود یافته است

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک بیان کرد: شرایط تأمین ارز و به‌تبع آن تولید شیرخشک از مردادماه امسال بهبود یافته است و میزان تولید شیرخشک حدود 30 درصد افزایش یافته است، با این حال، همچنان در بازار کمبود شیرخشک عادی وجود دارد، در حالی که ظرفیت خالی برای افزایش تولید داریم.

پیش‌تر، سید حیدر محمدی؛ رئیس سازمان غذا و دارو، نیز از عدم‌تخصیص کامل تسهیلات خبر داده بود. وی در مهرماه امسال گفت: قرار بود 50 هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های تولیدکننده دارو و شیرخشک پرداخت شود که بخش عمده‌ای از آن پرداخت نشده است و امیدواریم بانک مرکزی در این زمینه اقدام کند.

وی اضافه کرد: اگر مشکل نقدینگی شرکت‌های تولیدکننده برای خرید ارز حل شود، مسائل مربوط به تأمین دارو و شیرخشک نیز مرتفع خواهد شد؛ اما بانک‌ها مدارک زیادی از شرکت‌ها درخواست می‌کنند که باعث شده است تسهیلات به‌موقع و متناسب با نیاز آن‌ها پرداخت نشود.

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا