بررسی مزدا CX-50 شاسی بلند ژاپنی وارداتی آفتاب خودرو
اقتصادآنلاین – روزبه راد؛ امروزه کراساوورهای کامپکت فوقالعادهای در بازارهای جهانی وجود دارند. هوندا CR-V، یک انتخاب عالی. هیوندای توسان، گزینهای فوقالعاده. تویوتا راو۴؟ پرفروشترین این کلاس و یکی از بادوام ترینها. اگرچه مزدا در این دستهبندی چندان مورد توجه قرار نمیگیرد، اما این خودروساز ژاپنی همچنان دو گزینه عالی، یعنی CX-5 و CX-50 را ارائه میدهد.
مزدا CX-5 از سال ۲۰۱۲ در بازارهای بینالمللی حضور دارد، اما در سال ۲۰۱۷ یک بازطراحی کلی دریافت کرد و همچنان خودرویی عالی محسوب میشود. مزدا CX-50 در سال ۲۰۲۳ بهعنوان یک گزینه جدید با طراحی مدرنتر، تناسبات بهتر و امکانات بیشتر معرفی شد.
وقتی مزدا اعلام کرد که نسخهای از CX-50 را تولید خواهد کرد که همان لذت رانندگی مدل معمولی را حفظ کرده اما پیشرانه چهار سیلندر آن را با یک سیستم هیبریدی جایگزین میکند، بسیاری امیدوار شدند. شاسی، سیستم تعلیق و فرمانپذیری اسپرت با مصرف سوخت بهینهتر و رانندگی الکتریکی. دیگر چه چیزی بهتر از این؟
اما نکتهای در این میان طرفداران دو آتشه مزدا را کمی ناراحت کرده است؛ در حالی که بسیاری از ویژگیهای مزدا CX-50 به خوبی رقبا هستند، استفاده از پیشرانه هیبریدی تویوتا RAV4 باعث شده تا CX-50 هایبرید بخشی از هویت جذاب خود را از دست بدهد و حس و حالی گیجکننده پیدا کند. این خودرو هم با پیشرانه هیبریدی و هم در نمونه بنزینی تنفس طبیعی توسط شرکت آفتاب خودرو به ایران وارد شده است.
ویژگیهای کلی
مزدا تصمیم گرفت که بهجای توسعه یک سیستم هیبریدی اختصاصی برای CX-50 ، از سختافزار تویوتا RAV4هیبریدی استفاده کند. این همکاری بخشی از شراکت بین دو برند است، به طوری که CX-50 در کنار سایر مدلهای تویوتا، از جمله کرولا کراس هیبریدی، در یک کارخانه در ایالات متحده تولید میشود. البته نسخه وارداتی به کشورمان از مبدا چین میآید.
از نظر ظاهری، CX-50 هیبریدی تقریباً هیچ تفاوتی با مدل استاندارد بنزینی ندارد. تنها نشانههای قابل تشخیص، نشانهای Hybrid روی بدنه و تغییر در صفحه آمپر هستند که در آن، دورموتور (تاکومتر) جای خود را به نمایشگر میزان شارژ و مصرف باتری داده است.
اگر نوشتهHybrid را نبینید، هیچ راهی برای تشخیص این نسخه از مدل استاندارد وجود ندارد و این نکته خوبی است. از زمان معرفی، CX-50 یکی از زیباترین کراساوورها در کلاس خود بوده است، با طراحی عضلانی و ارتفاع کم که آن را از چیزی که هست، اسپرتتر نشان میدهد. ویژگیهای طراحی شاخص آن، مانند گلگیرهای برجسته، ارتفاع کم، پنجرههای باریک و قطعات پلاستیکی مشکی بدنه، همچنان حفظ شدهاند. تنها تغییر دیگر نمونه هیبرید، رینگهای جدید است که البته ظاهر کلی آنها مشابه سایر مدلهای CX-50 باقی مانده است.
همین موضوع در مورد کابین خودرو نیز صدق میکند. مزدا تقریباً هیچ تغییری در داخل خودرو ایجاد نکرده، بنابراین کابین همچنان حسی اسپرت و متمرکز بر راننده دارد. این مسئله هم خوب است و هم بد. از یک طرف، طراحی داخلی ارگونومیک بوده و کیفیت ساخت بالایی دارد، بهخصوص اگر به خودروهای رانندهمحور عادت داشته باشید. اما از سوی دیگر، سیستم اطلاعات و سرگرمی کمی قدیمی به نظر میرسد و در مقایسه با رقبا که فناوریهای مدرنتری ارائه میکنند، کمی ناامیدکننده است.
همانطور که اشاره شد، نمایشگر دورموتور جای خود را به نشانگرهای هیبریدی داده است، اما اطلاعات آن بسیار ساده است؛ تنها نشان میدهد که خودرو در حال استفاده از باتری است یا در حال شارژ. برخلاف تویوتا RAV4 هیبریدی و هوندا CR-V هیبریدی، هیچ نمایشگر پیشرفتهای برای نمایش جریان انرژی وجود ندارد که البته شاید در مدلهای وارداتی به کشور اضافه شوند.
طراحی
در دنیای واقعی، CX-50 خودرویی خوشاستایل و جذاب است که هویت طراحی خاص خود را دارد و بر اساس زبان کودو مزدا ترسیم شده است. چراغهای مدرنتر، جلوپنجره برجستهتر و کاپوت تختتر از جمله تغییرات جزئی نسبت به مدل CX-5 هستند، اما قوسهای مربعی چرخ و طراحی جعبهایتر باعث میشوند CX-50 کاملا متمایز باشد. همچنین رنگ زیرکن سند جلوهای خاص به خودرو بخشیده است.
درون کابین، مزدا همان زبان طراحی سیال خود را حفظ کرده اما جزئیات مستحکمی به آن افزوده است. دریچههای عمودی سیستم تهویه با حاشیههای کرومی و دوخت چرمی به سبک توپ بیسبال در مدل فول به فضای داخلی حس مستحکمتری میدهند. اما صفحهنمایش اطلاعات و سرگرمی همچنان بهصورت ایستاده از داشبورد بیرون زده و طراحی کلی کابین نیز دارای انحناهای نرم و طبیعی است، که یادآور زبان طراحی ارگانیک گذشته مزداست. از نظر طراحی داخلی و خارجی، CX-50 بدون شک یکی از زیباترین مدلهای کلاس خود بوده و اصالتش کاملا دلنشین است.
مشخصات فنی مزدا CX-50
مزدا CX-50 با دو گزینه پیشرانه توسط آفتاب خودرو و فعلا برای سامانه جانبازان عرضه میشود در نسخه هیبرید یک موتور تنفس طبیعی ۲.۵ لیتری چهار سیلندر توانی در حد ۱۷۵ اسب بخار و ۲۲۱ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس اتوماتیک E-CVT به چرخهای جلو منتقل میکند. موتور الکتریکی این مدل نیز دارای توان ۸۸ کیلووات و ۲۰۲ نیوتن متر گشتاور است. میانگین مصرف سوخت مزدا CX-50 هیبرید با وزن ۱۷۲۰ کیلوگرم حدود ۵.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده و بیشترین سرعت آن برابر ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است.
اما مدل بنزینی به یک موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر با قدرت ۱۵۴ اسب بخار و گشتاور ۲۰۰ نیوتن متر و گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته AT مجهز شده است. این مدل حدود ۱۶۰۹ کیلوگرم وزن دارد و میانگین مصرف سوخت آنهم ۷.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.
تجربه رانندگی با مزدا CX-50 هیبریدی
در بحث فناوری هیبریدی، سیستم محرکه تویوتا RAV4 نقش اصلی را ایفا میکند. این سیستم از یک موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با چرخه آتکینسون به همراه یک الکتریکی تشکیل شده است. خروجی کلی این سیستم ۲۱۹ اسب بخار و ۲۲۱ گشتاور است که اگرچه در حد خودروهای اسپرت سریع نیست اما کشش و توان کافی برای کاربردهای خانوادگی را به شما ارائه میدهد.
نکتهی مثبت این است که مزدا CX-50 مصرف سوخت بسیار خوبی دارد و حدود ۵.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین میسوزاند.
اما مزدا CX-50 معمولی یکی از کراساوورهای نسبتا چابک بازار است و حتی تعداد کمی از رقبا میتوانند با هندلینگ و فرمانپذیری متعادل آن رقابت کنند. وقتی وارد پیچها میشوید، CX-50 حس یک خودروی اسپرت را دارد که فراموش کرده یک SUV است! در نسخه هیبریدی نیز، این ویژگی همچنان حفظ شده است. اما مشکل از جایی شروع میشود که وقتی پدال گاز را فشار میدهید تا از این چابکی نهایت استفاده را ببرید، پیشرانه هیبرید هیجان کمی را ارائه میدهد که البته در یک چنین خودرویی چندان به آن نیاز ندارید.
مهندسان مزدا همچنان جادوی تعلیق خود را در این مدل نیز به کار گرفتهاند، بنابراین CX-50 هیبریدی همانند نسخههای بنزینی، سواری نسبتا نرم و راحت دارد. ترمزهای آن عملکرد عالی دارند، با پدالی که واکنش سریع و مطمئنی نشان میدهد. دید از کابین نیز بسیار مناسب است، بنابراین هدایت خودرو در مسیرهای مختلف بسیار آسان خواهد بود. اگر به رانندگی با CX-50 معمولی علاقه دارید، از نسخهی هیبریدی هم خوشتان خواهد آمد؛ به ویژه که مدل هیبرید مرکز ثقل پایین تری دارد و پایداری آن اطمینان بخشتر به نظر میرسد.
باید بدانید که مزدا از دوران گذشته به خاطر هندلینگ و فرمانپذیری عالی شناخته میشد، و CX-50 نیز از این قاعده مستثنی نیست. این خودرو شاید سرگرمکنندهترین کراساوور در کلاس خود باشد و فرمان نقش کلیدی در این موضوع دارد. فرمان CX-50 قطر کوچکی دارد و ضخامت آن کم است، که حس اسپرتی ایجاد میکند. نقطه مرده در مرکز فرمان نسبت به رقبا کمتر است، که باعث واکنش سریعتر خودرو به ورودیهای راننده میشود.
تعلیق سفتتر از حد معمول است، که باعث میشود CX-50 در برابر رانندگی تهاجمی، واکنش بهتری نشان دهد.
به طور کلی، CX-50 یکی از بهترین کراساوورهای بازار از نظر فرمانپذیری و هندلینگ است و اگر به دنبال رانندگی لذتبخش در یک کراساوور هستید، این مدل گزینهای جدی برای شما خواهد بود.
حالت رانندگی تمام الکتریکی در سرعتهای پایین این امکان را فراهم میکند که تا حداکثر ۴۰ کیلومتر بر ساعت تنها با نیروی باتری حرکت کنید، البته تا زمانی که از حد مشخصی روی پدال گاز فشار نیاورید. این قابلیت برای مسیرهای کوتاه درونشهری بسیار کاربردی است. مثلاً میتوانید به فروشگاه بروید بدون اینکه حتی یک قطره بنزین مصرف کنید. فقط باید کمی روی پدال گاز فشار دهید تا موتور بنزینی روشن نشود.
در حرکت اولیه، گشتاور الکتریکی یک شتاب لحظهای ارائه میدهد، اما قدرت آن بهسرعت به بیشینه خود میرسد. برای رسیدن به سرعتهای بزرگراهی، باید پدال گاز را کاملاً تا انتها فشار دهید. اما پیشرانه چندان از این کار خوشحال نمیشود و سروصدای آن کمی بالا میرود که البته جوانان از این کار خوششان خواهد آمد و صدای غرش موتور را دوست خواهند داشت.
نقاط قوت و ضعف
اگر واقعاً به لذت رانندگی اهمیت میدهید، تعداد کمی از کراساوورها در دنیا هستند که میتوانند احساس فرمان، تنظیمات تعلیق و تعادل کلی هندلینگ CX-50 را ارائه دهند. کاملاً مشخص است که این خودرو توسط همان شرکتی ساخته شده که مزدا MX-5 را تولید میکند. علاوه بر این، صفحهآمپر اصلی خودرو خوانایی بالایی دارد و طراحی آن ساده و کاربردی است، حتی اگر در مقایسه با رقبا کمی قدیمی به نظر برسد. البته، نشانگرهای مخصوص سیستم هیبریدی چندان جذاب نیستند، اما باقی نشانگرها عملکرد خوبی دارند. صندلیها نیز راحت هستند و بین حمایت جانبی مناسب و راحتی در سفرهای طولانی تعادل خوبی برقرار کردهاند که البته این ویژگی در مدل بنزینی CX-50 هم وجود دارد.
با کنار گذاشتن توان نه چندان بالای موتور، CX-50 همچنان یک خودروی بینقص نیست. البته سیستم اطلاعات و سرگرمی آن کمی قدیمی شده و هرچند پشتیبانی از اپل کارپلی بیسیم بهصورت استاندارد ارائه میشود.
امکانات و آپشن های مزدا CX-50
طبق اطلاعات منتشر شده، مزداCX-50 با امکانات زیر در اختیار مشتریان ایرانی قرار میگیرد:
هشت کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری و کشش، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی و سرپایینی، سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک، رادار تشخیص خطوط، سیستم هدایت خودرو بین خطوط ، رادار هشدار نقطه کور، سقف پانورامای برقی، ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، تهویه اتوماتیک با تنظیمات دوگانه، شارژر بیسیم تلفن همراه، نمایشگر لمسی مالتی مدیا، دوربین ۳۶۰ درجه و دوربین عقب، ترمز پارک برقی و اتوهلد، چندین حالت رانندگی، حسگرهای پارک جلو و عقب، سنسور نور یا اتولایت، شیفتر دنده پشت فرمان، سیستم فرمان کمکی برقی، تنظیم برقی صندلی راننده ، مموری صندلی راننده، تودوزی داخلی چرم و پارچهای، سردکن و گرمکن صندلیهای جلو، هداپ دیسپلی، اپل کارپلی و اندروید اتو، درگاه دوگانه USB-C و… .
نتیجهگیری
مزدا CX-50 یکی از با کیفیتترین کلاس اورهای خانوادگی حال حاضر در دنیا محسوب میشود که هندلینگ و حس رانندگی بسیار دلچسبی به شما ارائه میدهد تنها نقطه ضعف این خودرو در حال حاضر وان فنی معمولی آن نسبت به بعضی رقبا است که البته با وجود نسخه ۲.۵ لیتری توربو شارژ در بازارهای جهانی این مشکل هم برطرف شده اما فعلا اثری از حضور این پیشرانه روی گزینههای وارداتی به کشور دیده نمیشود.
مصرف سوخت پایین در مدل هیبریدی نیز باعث رضایت خاطر بالای کاربران خواهد شد. این خودرو در کشورمان باید با محصولاتی همچون تویوتا راو فور هیبرید، کیا اسپورتیج هیبرید، هیوندای توسان و تا حدودی هم با سانتافه ۲۰۲۵ به رقابت بپردازد. در حال حاضر شنیده شده که مزدا CX-50 برای سامانه جانبازان به کشورمان وارد شده اما با توجه به تسهیلاتی که در زمینه قوانین مرتبط با ورود خودروهای هیبریدی به کشور وجود دارد، احتمالاً مدل هیبریدی این خودرو نیز برای سامانه عادی و عموم مشتریان عرضه خواهد شد.
لینک منبع اصلی خبر
لینک خبر در ارتباط اقتصادی
این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید