ارتباطات و فن آوری اطلاعات

بررسی موانع توسعه برنامه‌های حوزه آموزش سند ملی فناوری‌های فرهنگی



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، «پلتفرم همرسان محصولات و خدمات حوزه آموزش و یادگیری» با هدف «شناسایی ظرفیت‌های بخش خصوصی و توسعه کسب و کارها»، «رویداد ملی نوآوری و فناوری های آموزش و یادگیری»، «سامانه آموزش و همرسانی نیروی انسانی ماهر با هدف استعداد یابی و و شغلی»، «توسعه فرهنگ نوآوری و فناوری در حوزه آموزش- یادگیری و تعلیم و تربیت» و «راه اندازی کلینیک کسب و کارهای این حوزه با هدف توسعه توانمندی و رفع نیازهای دستگاه‌های دولتی و حضور در های بین المللی»، ۵ محور اصلی تعریف شده در حوزه آموزش و یادگیری سند ملی فناوری‌های فرهنگی و نرم است که در دومین نشست کارگروه آموزش و یادگیری سند توسعه ملی فناوری‌های فرهنگی و نرم مورد بررسی قرار گرفت.

در همین راستا، مسعود حسنلو دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری ضمن اشاره به موضوع احیای کارگروه‌های تخصصی در سند ملی فناوری‌های فرهنگی و نرم اظهار کرد: کارگروه ها را به عنوان بازوی تخصصی سند مجددا احیا کردیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این سند حوزه های متنوعی دارد و تقریبا ۲۰ حوزه با آن مواجه هستند، با یک ستاد چابک چند نفره ما نمی توانیم به صورت تخصصی راهبردنگاری دراین حوزه داشته باشیم.

حسنلو تصریح کرد: از این جهت کارگروه ها برای ما بسیار حائز اهمیت هستند و سعی ما براین بوده که این کارگروه های تخصصی عملیاتی و واقعی تعریف شوند و این کارگروه ها اختیار عمل داشته باشند و به عنوان بازوی تصمیم گیر نه الزاما تصمیم ساز فعالیت کنند.

سرپرست ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: خروجی کارگروه ها از نگاه ما رویکرد تخصصی سند به آن حوزه است و روند اضافی اتفاق نمی‌افتد.

حسنلو بیان کرد: ما در این کارگروه در حوزه آموزش و یادگیری، در حوزه تکنولوژی آموزشی و صنایع وابسته به حوزه آموزش بالاترین کارگروهی را می‌بینیم که نتایج آن به صورت مستقیم به عنوان راهبردهای سند از دستگاه های مرتبط قابل پیگیری و مطالبه است.

همچنین در ادامه این نشست، یاسر قرائی دبیرکارگروه تخصصی آموزش و یادگیری سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی اظهار کرد: با توجه به اینکه در دور نخست برگزاری این نشست جمعیت کوچکتری از فعالان حوزه یادگیری و آموزش حضور داشتند اما دراین جلسه تعداد فعالان این حوزه افزایش چشمگیری داشته امید است تا به همت و همفکری و هم افزایی فعالان اتفاقات خوبی را در حوزه آموزش و یادگیری رقم بزنیم.

وی ادامه داد: در زیست بوم ایجاد شده در سال های اخیر بخش های مختلف در حوزه آموزش و یادگیری فعال هستند و جمعیت بزرگی از جمله به صورت مستقیم سه وزارتخانه در این حوزه در حال فعالیت هستند.

قرائی ضمن اشاره به اینکه کمی دیر وارد حوزه آموزش و یادگیری شده ایم اعلام کرد: تصمیم است تا با هم افزایی و ذیل سند ملی توسعه فناوری های فرهنگی و نرم که ابلاغ شده عقب افتادگی های این حوزه را جبران کنیم.

وی افزود: پیشنهاد ما این بوده که در این سلسله نشست‌ها بتوانیم از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و فعلا به پروژه ها و برنامه‌های جدید نپردازیم.

سرپرست کارگروه تخصصی آموزش و یادگیری سند ملی توسعه فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی تصریح کرد: با توجه به برگزاری نشست های مختلفی که با نمایندگانی از دانشگاه آزاد، وزارت عطف، وزارت آموزش و پرورش و نهادهای عمومی و خصوصی، تقریبا ۵ موضوع و محور نهایی شده که با توجه به اسناد و آیین نامه های لازم که وجود دارد می توانیم به این برنامه ها برسیم.

وی بیان کرد: از این رو از تمامی نمایندگان دستگاه‌ها و نهادهای فعال در حوزه آموزش و یادگیری دعوت شده تا از نقطه نظرات آنها در رسیدن به این ۵ محور و حوزه های تخصصی بهره مند شویم.

قرائی یادآور شد: تقاضای ما از هر دستگاه و نهاد فعالی در این حوزه که بستری برای رسیدن به این ۵ برنامه و توسعه حوزه یادگیری و آموزش دراختیار دارد این است که برای توسعه این برنامه ها از طریق نهاد و یا دستگاه خود ما را یاری کند.

وی ضمن اشاره به این موضوع که سند ملی توسعه فناوری های فرهنگی و نرم پیش از این در اختیار نمایندگان دستگاه ها و نهادهای حاکمیتی قرار گرفته اظهار کرد: در خصوص ۵ برنامه پیشنهادی مستنداتی هم در زمینه سند و آیین نامه ها وجود دارد و هم اینکه در قانون صنایع خلاق که در حال شکل گیری است و با برنامه هفتم توسعه به این برنامه ها دسترسی پیدا کنیم.

گفتنی است، در دومین نشست کارگروه آموزش و یادگیری سند توسعه ملی فناوری‌های فرهنگی و نرم که در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی برگزار شد، نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف فعال در حوزه آموزش و یادگیری از جمله وزارت عطف، وزارت آموزش و پرورش، سازمان فنی و حرفه ای کشور و چند سازمان و نهاد خصوصی حضور داشتند.

در ادامه این جلسه تمامی نمایندگان این دستگاه‌ها و نهادها به ایراد نقطه نظرات و پیشنهادات خود در خصوص موانع توسعه و راهکارهای دسترسی به ۵ برنامه پیشنهادی مطرح شده در حوزه آموزش و یادگیری پرداختند.



منبع مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا