آخرین اخبار

برقی سازی، توسعه حمل و نقل و اصلاح زیرساخت ها راهکاری برای کاهش مصرف سوخت در پایتخت



برقی سازی، توسعه حمل و نقل و اصلاح زیرساخت ها راهکاری برای کاهش مصرف سوخت در پایتخت

همشهری آنلاین – علیرضا زاکانی در کنفرانس بهره وری و بهینه سازی انرژی گفت: در مجموعه شهرداری تهران، برنامه‌ای با افق ۱۰ ساله از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۱۰ آغاز شده است. این برنامه به مشکلات زیست محیطی و شرایط زندگی در تهران می‌پردازد. در سال گذشته، تهران تنها ۱۰ روز هوای پاک و ۱۱۹ روز هوای غیر سالم داشته است. سه مسیر اصلی برای بهبود شرایط در نظر گرفته شده است که شامل کاهش مصرف انرژی در شهر تهران، تغییر الگوهای مصرف به سمت مصرف پایدارتر و تولید انرژی هستیم.

وی با اشاره به فعالیت های اجرایی در حوزه حمل و نقل هم گفت: هدف افزایش سهم حمل و نقل عمومی از ۳۴ درصد به ۷۰ درصد است. این برنامه شامل ارتقاء تجهیزات و کاهش آلودگی ناشی از حمل و نقل می شود. در سال ۱۴۰۰، تهران تنها ۱۱ اتوبوس داشت و این فاصله بین وضعیت موجود و مطلوب به وضوح نشان‌دهنده نیاز به تغییرات اساسی است. بخش عمده اتوبوس‌ها به سمت خرید اتوبوس برقی رفته که ۳۵۰۰ دستگاه است.

شهردار تهران درباره وضعیت تقاطع ها هم گفت: تهران به اصلاح تقاطعی نیاز دارد، به ویژه در بزرگراه‌ها. در حال حاضر، فاصله‌ای که مردم روزانه طی می‌کنند ۷۸۳ کیلومتر است. اگر این اصلاحات انجام شود، این فاصله به ۵۳ کیلومتر کاهش می‌یابد. این به این معناست که با صرف هزینه‌ای برای اصلاح ۳۰۰ متری، می‌توان ۱۵ کیلومتر راه اضافی را حذف کرد. این اصلاحات می‌تواند به کاهش استهلاک، مصرف انرژی و بهبود کیفیت زندگی شهروندان کمک کند.

وی راهکار دیگر را مناسب سازی شهر با هوشمندسازی و افزایش ظرفیت فضای حمل و نقل عمومی دانست و گفت: در سال ۱۳۸۱ قراردادهایی برای خرید واگن‌ها بسته شده و در حال حاضر توسعه‌ای در این زمینه صورت گرفته است. تعداد ایستگاه‌ها از ۱۴۲ به ۱۵۹ افزایش یافته و طول مترو از ۲۵۴ کیلومتر به ۳۳ کیلومتر در دو یا سه سال اخیر توسعه یافته است. با وجود این پیشرفت‌ها، نارضایتی مردم همچنان وجود دارد. همچنین، اعلام شده که از بهمن ماه، قراردادها به مرحله اجرایی می‌رسند که شامل بخش‌های داخلی و خارجی است.

زاکانی با اشاره به فعالیت های اجرایی مدیریت شهری در زمینه برقی‌سازی تهران و مدیریت مصرف انرژی گفت: هدف اصلی این برنامه، کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و آلودگی ناشی از آن‌ها در تهران است. در این راستا، تصمیم بر این است که گاز به‌طور کامل از تهران حذف شود و تنها در غرب تهران باقی بماند.

وی راهکار کوتاه‌مدت را تمرکز بر روی حمل و نقل و توسعه زیرساخت‌ دانست و افزود: . ۴۰۰ هزار موتور در تهران وجود دارد که هر کدام به اندازه ۷ برابر یک خودرو پراید آلودگی تولید می‌کنند. این موتورها روزانه به طور متوسط ۴ لیتر سوخت مصرف می‌کنند که به عدد بالایی از آلودگی و مصرف انرژی منجر می‌شود. با تبدیل این موتورها به برق، انتظار می‌رود که وضعیت آلودگی و مصرف انرژی بهبود یابد.

شهردار تهران به همکاری با وزارت نیرو و تلاش‌های آن‌ها در توسعه زیرساخت‌های برقی‌سازی اشاره کردو گفت امیدواریم با فعالت های صورت گرفته شاهد تغییر معادلات مصرف انرژی و کاهش آلودگی در تهران باشیم.

منبع خبر: جام جم آنلاین

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا