عمران و اشتغال

برنامه‌های ناپایدار برای خانه‌های ناپایدار



برنامه‌های ناپایدار برای خانه‌های ناپایدار

پایین بودن بازده سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده، نبود توان مالی کافی ساکنان و طولانی شدن فرآیند صدور پروانه از جمله مشکلات نوسازی دو میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی ناپایدار است. قرار بود شهرداری زمان صدور پروانه را به یک هفته برساند اما این زمان ۲۹۰ روز در سال ۱۳۹۹ هم‌اکنون به ۳۷۰ روز رسیده است.

به گزارش ایسنا، نوسازی دو میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در کشور از جمله اهداف دولت سیزدهم در طرح نهضت ملی مسکن بود که با توجه به قوانین بالادستی، دولت چهاردهم نیز این برنامه را پیگیری می‌کند. البته این طرح با چالش‌هایی همچون پایین بودن توان مالی متقاضیان، عدم همراهی سیستم بانکی، پایین بودن سرعت فرآیند صدور پروانه و مشکلات اجتماعی همراه است.

طبق جدیدترین آماری که مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ارایه داده از ابتدای شروع قانون جهش تولید مسکن تا کنون ۳۰۹ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده به مرحله نوسازی رسیده و بیش از ۱۰۵ هزار واحد افتتاح شده است. استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی به ترتیب پنج استان پیشرو در زمینه نوسازی هستند.

چالش‌هایی در مسیر شتاب‌دهی به نوسازی بافت‌های فرسوده وجود دارد که به گفته محمد آیینی ـ مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، اولین مورد مربوط به توان مالی پایین افراد ساکن در بافت‌های فرسوده است.

چالش بعدی سازنده‌هایی هستند که باتوجه به مشکلات ساخت و ساز در مناطق بافت فرسوده به واسطه تنگی معابر، سختی حمل‌ونقل مصالح و ایجاد مزاحمت برای همسایه‌ها، از ساخت و ساز در این مناطق خودداری می‌کنند.  

از سوی دیگر به دلیل آن‌که ساخت و ساز در بافت فرسوده بازده اقتصادی کمتری نسبت به مناطق برخوردار و شمال شهر دارد، سازنده‌ها و سرمایه‌گذاران رغبت کمتری برای حضور در بافت فرسوده دارند.

طولانی بودن زمان صدور پروانه که بعضا به حدود یک سال می‌رسد نیز به مشکلات افزوده است. در دو سال اخیر مسئولان شهرداری وعده دادند که روند را به کمتر از یک ماه و حتی یک هفته برسانند اما آخرین آماری که احمد صادقی ـ عضو شورای شهر تهران ارایه داده نشان می‌دهد صدور پروانه از ۲۹۰ روز در سال ۱۳۹۹ در حال حاضر به ۳۷۰ روز رسیده است.

این در حالی است که مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران می‌گوید براساس برنامه هفتم توسعه، باید تا پایان این برنامه ۲۰ درصد از سطح بافت‌های فرسوده و ناکارآمد کشور کاهش یابد. این بدان معناست که باید هر سال ۷ هزار هکتار از سطح بافت فرسوده کشور کاسته شود؛ بنابراین، این موضوع باید در برنامه‌ریزی‌های سالانه گنجانده و تدابیر عملیاتی برای آن اتخاذ شود.

انتهای پیام



منبع ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا