برگزاری تور ایرانیان در قطب جنوب!/ پای رئال مادریدیها به مکران باز میشود؟
علی عبدالعلیزاده، نماینده ویژه رئیس جمهور در اقتصاد دریامحور در نشست تخصصی اتاق ایران با موضوع ایدههایی برای پیشرفت توسعه مکران گفت: باید یک ایده گردشگری بیاورند و در آن ۱۰هزار کیلومتر بسازند که رئال مادریدیها امثال آنها قهرمانان خود را به مکران بیاورند نه جای دیگر وگرنه چیز دیگری بسازید باختهاید و فرصت را از دست دادهاید.
وی افزود: دیدگاه من به اداره امور کشور، سپردن اقتصاد به بخش خصوصی است؛ دولت باید برای اقتصاد، سیاستگذاری کند و سیاستها در راستای منافع مردم و بخش خصوصی باشد. کشور را باید با مردم و بخش خصوصی اداره کرد.
عبدالعلیزاده ادامه داد: من میخواستم در دولت چهاردهم برای حل ناترازی برق در کنار دولت باشم؛ البته بحران اصلی کشور آب هم هست؛ بحران فرونشست زمین و برق هم بسیار اهمیت دارد و اداره کردن شهرها با بحرانهایی نظیر برق امکان پذیر نیست.
او ادامه داد: در کنار رفع ناترازی های برق، واردات و تولید خودروی برقی بسیار مهم است به خصوص که آلودگی تهران بدون توجه به خودروهای برقی ممکن نیست.
نماینده ویژه رئیس جمهور گفت: توسعه دریامحور، پارادایم شیفت مهمی در اداره کشور است. ما از دولت قدرتمند و با درآمد کافی نفت، به سمت راهبرد جدیدی حرکت میکنیم که اساس آن بر تعامل سازنده با جهان استوار است. توسعه دریامحور برای من از مکران شروع شد؛ اما متأسفانه در طرحهای مطالعه شده برای توسعه دریامحور و توسعه مکران به همه جوانب مثل استفاده از سواحل دریای عمران توجه نشده است. همه طرحها به شکلی است که گویی طرح جامع برای تهران تهیه شده است. دریا و ساحل در حاشیه برنامه است.
عبدالعلیزاده ادامه داد: ما به خاطر دریای عمان در قطب جنوب مالک مشاعی هستیم؛ امیدوارم در سال آینده بتوانیم تور گردشگری راهاندازی کنیم و سال آینده علاقهمندان را به قطب جنوب ببریم تا مالکیت خود را احراز کنیم.
نماینده ویژه رئیسجمهور در اقتصاد دریامحور تصریح کرد: مکران دروازه ارتباط ایران با جهان است. مکران برای توسعه کشور بسیار ارزشمند است. موقعیت استراتژیک مکران در تجارت بینالملل دو محور دارد: توسعه دریامحور بهشرط صلح و آرامش ممکن است نه تلاطمهای عکسالعملی.
عبدالعلیزاده اظهار کرد: سایه سیاست خارجی بر سیاست داخلی واضح است. ما باید تعامل سازنده با دنیا را شروع کنیم وگرنه توسعه دریامحور در حد شعار باقی خواهد ماند. در دریا مقررات بینالمللی حاکم است نه قواعد و قوانین داخلی. تعامل سازنده دوطرفه است. اینگونه نیست که کشورهای خارجی در ایران سرمایهگذاری کنند و ما از هرگونه سرمایهگذاری امتناع کنیم. اگر با کشوری قرارداد، داشته باشیم ما هم میتوانیم در آنجا واحدهای تجاری راهاندازی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: بر پایه روابط بردءبرد باید با کشورهای تعامل کرد. مکران شرایطی بکر دارد؛ این منطقه ۸۰ هزار کیلومترمربع مساحت دارد. طول ساحل این منطقه سه برابر طول ساحل امارات متحده عربی است. ساحل اقیانوسی و صخرهای دارد و کشتیها تا ۶۰۰ هزار تن امکان پهلو گرفتن دارد. زمان دسترسی را به نصف زمان قبلی کاهش میدهد و هزینهها ۳۰ درصد کاهش مییابد و دسترسی را به کشورهای مختلف تسهیل میکند.
عبدالعلیزاده بیان کرد: تا سال ۱۴۰۵ با تکمیل پروژه چابهار ما میتوانیم ۴۰ میلیون تن بار را از مسیر کشور جابهجا کنیم. این دروازه جدیدی بهسوی درامد و اشتغال کشور است. کریدور شمال جنوب و شرق و غرب فقط برای این نیست که بار از جنوب به شمال و روسیه برود. اینها شاهرگهای توسعه کشور هستند.
نماینده ویژه رئیسجمهور تاکید کرد: در بندر اصلی باید از تمام کارهایی که زمان واردات و صادرات را به تعویق میاندازد، خودداری کرد. بنادر خشک و شهرک بزرگ صنعتی باید موردتوجه باشد و این به معنای کاشتن موتور توسعه صنعتی در منطقه است. با این نگاه موقعیت مکران را باید ارزیابی کرد.
وی ادامه داد: با توسعه کریدورهای شمال جنوب، مکران، دسترسی به روسیه، شرق چین، کشورهای آسیای میانه، قفقاز، کشورهای منطقه و شمال اروپا و امریکا امکانپذیر خواهد بود. این در موقعیت توسعه کشورهای منطقه هم اثرگذار است؛ هزینه حملونقل کاهش میباید.
عبدالعلیزاده با اشاره به دیپلماسی اقتصادی گفت: دیپلماسی اقتصادی ابزاری برای توسعه مکران است و اوج دیپلماسی اقتصادی تعامل برد برد است. مکران پل ارتباطی ایران با کشورهای جهان ازجمله امریکاست. منطقه پتانسیل لجستیکی بالایی دارد. در این مسیر باید از ظرفیت بخش خصوصی در مسیر توسعه اقتصاد دریامحور بهره گرفت. البته هنوز خط زاهدان تا مشهد تکمیل نشده است. باید در این مسیرهای ارتباطی سرمایهگذاری کرد. با مکران به شبکه حملونقل جهانی از شمال و جنوب وصل میشویم.
عبدالعلیزاده اظهار کرد: توسعه مکران نیاز به سرمایهگذاری زیرساختی دارد. منطقه ظرفیت سرمایهگذاری بالایی دارد. الان روی ابر پروژهها تصمیم قطعی برای سرمایهگذاری داریم. در آینده مکران شیلات جای نفت را خواهد گرفت. ظرفیت تولید ماهی باید به بیش از ۴ میلیون تن برسد و این تا صد میلیون تن هم ظرفیت دارد.
وی تصریح کرد: پتروشیمی و انرژی را مکران، دور خواهید کرد. ما در مکران به دنبال توسعه دودکشی نیستیم. برای توسعه دانش در این منطقه تلاش میکنیم. نباید فرصت توسعه کشور را با دودکشها خفه کنیم. در مکران بادهای شدیدی ماسهای داریم؛ در اینجا امکان استفاده از انرژی تجدیدپذیر خورشیدی وجود ندارد ولی ظرفیت خوبی برای انرژی بادی هست.
منبع :
ایلنا
لینک منبع اصلی خبر
لینک خبر در ارتباط اقتصادی
این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید