آخرین اخبار

بنگاه‌داری و سفته‌بازی بانک‌ها مانع تحقق پیشرفت و عدالت است


بنگاه‌داری و سفته‌بازی بانک‌ها مانع تحقق پیشرفت و عدالت است

میثم ظهوریان، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ضرورت اصلاح نظام بانکی در دولت چهاردهم اظهار کرد: بانک‌ها یکی از ارکان اصلی در اقتصاد ایران محسوب می‌شوند و نقش مهمی در توسعه اقتصادی دارند ولی متأسفانه نظام بانکی ایران نتوانسته خواسته‌های مردم و حاکمیت را به طور دقیق برآورده سازد؛ زیرا به بنگاهداری و امورات غیر از امور بانکی مشغول هستند.

وی افزود: برخی از بانک‌های کشور یا در حوزه خرید و فروش ملک فعالیت دارند و یا اینکه فعالیت‌های سفته‌بازانه دیگر را مدنظر قرار داده‌اند. اگر دولت جدید به دنبال اصلاح اقتصادی و یا به قول خود انجام جراحی اقتصادی است چاره‌ای ندارد جز اینکه نظام بانکی را اصلاح کند. البته اصلاح نظام بانکی یکی از پیش‌شرط‌هاست که در زمینه جراحی اقتصادی باید انجام پذیرد.

نظام بانکی کنونی از مصادیق بی‌عدالتی

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در نظام بانکی کشور مصادیق بی‌عدالتی بی‌شمار رخ می‌دهد، گفت: به عنوان مثال بانک‌ها به شرکت‌های وابسته و یا به کارمندان خود تسهیلات ارائه می‌دهند و این از مصداق بی‌عدالتی است زیرا بسیاری از مردم به ویژه زوجین ماه‌هاست در صف دریافت وام هستند ولی هر بار به نحوی بانک‌ها آنها را بازی می‌دهند و یا اینکه گره به کارشان می‌اندازند. مگر طبق قانون نباید بانک‌ها اولویت را به پرداخت وام ازدواج و یا تسهیلات جوانی جمعیت تخصیص دهند ولی چرا در عمل به تکالیف قانونی خود تعلل می‌کنند؟ چطور بانک‌ها می‌توانند به کارمندان خود مجموعاً 91 همت تسهیلات بپردازند ولی وقتی نوبت به مردم می‌رسد بهانه‌تراشی می‌کنند!

ظهوریان ادامه داد: ما مخالف پرداخت تسهیلات به کارکنان بانک‌ها نیستیم و حتی بر این باوریم آنها هم حق دارند مانند دیگر شهروندان از تسهیلات بانکی برخوردار باشند ولی خواستار اجرای عدالت در نظام بانکی هستیم یعنی باید همه به طور برابر و مساوی از این امتیاز برخوردار باشند.

نقش بانک‌ها در افزایش نقدینگی و تورم

وی با بیان اینکه بانک‌ها تأثیر بسزایی در تشدید نقدینگی و تورم داشته‌اند، گفت: بانک مرکزی و وزارت اقتصاد از نهادهای مهم سیاستگذاری در حوزه اقتصادی محسوب می‌شوند و اینها باید به وضعیت نظام بانکی رسیدگی داشته باشند تا اجازه ندهند بانک‌ها از طریق بنگاهداری و سفته‌بازی و نیز تخصیص اعتبار به کارمندان و شرکت‌های ز یرمجموعه خود شرایط نظام بانکی را وخیم‌تر کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حکمرانی بانک مرکزی باید طوری برنامه‌ریزی شود که بانک‌ها رویکرد سوداگرایانه خود را کنار بگذارند و ضرورت دارد دولت جدید به این موضوع مهم و حیاتی توجه ویژه داشته باشد. بانک مرکزی نباید جانب بانک‌ها را بگیرد و چشمان خود را به تخلفات بانکی ببندد بلکه انتظار داریم بانک مرکزی با افزایش نظارت‌ها، بانک‌ها را در ریل اجرای قانون قرار داده و آنها را به خدمت تولید درآورده و اولویت را تحقق مطالبات به حق مردم قرار دهد.

ظهوریان گفت: بنده هم قبول دارم که حقوق کارمندان دولت و کارمندان بانک‌ها اندک است ولی قرار نیست در شرایط کنونی از طریق پرداخت تسهیلات و دیگر امتیازات درصدد جبران کاهش حقوق کارمندان بانک‌ها برآییم ولی دیگر کارمندان دولت از این مزایا محروم باشند. این در حالی است که خیلی از ادارات و سازمان‌های دولتی درآمدزا نیستند و در تأمین حقوق کارکنان خود با مشکل مواجه هستند.

وی با بیان اینکه اصلاح نظام بانکی به تحقق عدالت اقتصادی و اجتماعی کمک می‌کند، اظهار کرد: امروز بانک‌ها به جای اینکه ابزار توسعه و پیشرفت و تحقق عدالت باشند با بنگاهداری و سفته‌بازی مانع تحقق عدالت شده‌اند. نظام بانکی باید اصلاح شود و این یک اصل مهم وضروری است و اگر دولت جدید از این اصل غفلت کند قطعاً شعار عدالت ابتر باقی خواهد ماند.

نقش بانک‌ها در رونق یا عدم رونق بورس

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نقش بانک‌ها در رونق بورس گفت: بانک‌ها نقش مهمی در رونق بورس دارند؛ چون پول در اختیار بانک‌هاست و هرگاه آنها تصمیم بگیرند پول را به بورس تزریق کنند سپس بورس روند صعودی خود را آغاز می‌کند. همانطور که اشاره کردم بانک‌ها به فعالیت‌ها سفته‌بازانه مشغول هستند و بورس هم به یک ابزار سفته‌بازی برای بانک‌ها تبدیل شده است. یعنی بانک‌ها از مردم نوسان‌گیری می‌کنند و سهام را ارزان از مردم می‌خرند و به خود مردم گران می‌فروشند. تا این نگاه اصلاح نشود نمی‌توان به بورس امیدی داشت.

ظهوریان بیان کرد: بورس محل حمایت از تولید است نه محلی برای نوسان‌گیری؛ مردم باید با خیال راحت در بورس سرمایه‌گذاری و از مواهب آن بهره ببرند نه اینکه جامعه نسبت به بورس بدبین شود و از ورود به آن ترس داشته باشد.

وی با بیان اینکه بانک‌ها در افزایش انتظارات تورمی مردم تأثیر داشته‌اند، گفت: آنقدر بانک‌ها بر طبل تورم کوبیدند و تبلیغ ملک، زمین، طلا و دلار کردند که همه از تولید غافل و تولید و تولیدکننده مظلوم واقع شدند. نباید بانک‌ها را بی‌تقصیر دانست چون هم پول دارند و هم شرکت‌های تابعه بسیاری که هریک در اقتصاد ایفای نقش می‌کنند. باید بر فعالیت بانک‌ها نظارت شود و آنها را مجبور کرد که در خدمت بخش مولد اقتصادی باشند.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا