آخرین اخبار

بهره صفر و مقابله با کنز مال؛ دو راهکار کاهش تورم


بهره صفر و مقابله با کنز مال؛ دو راهکار کاهش تورم

رسول بخشی دستجردی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه دشمن در عرصه نظامی امیدی به رویارویی با ایران اسلامی ندارد اما همچنان به اثرگذاری جنگ اقتصادی امید بسته است، گفت: کسری بودجه، کمبود نقدینگی در بخش تولید، ناترازی در شبکه بانکی و انرژی، مشکل دخل و خرج خانوارها و نامکفی بودن حقوق و دستمزدها سبب شده‌ تا در جنگ اقتصادی شرایط معیشتی برای مردم سخت‌تر از قبل شود.

وی افزود: چرا باید با وجود اینکه روزانه هشت هزار میلیارد تومان پول خرج می‌شود؛ اما دولت، بنگاه‌ها و خانواده‌ها در شرایط کسری به سر ببرند؟! ریشه اصلی این مشکل در توزیع نامتناسب نقدینگی نهفته است. متأسفانه هفتاد درصد نقدینگی در اختیار یک درصد سپرده‌ها بوده و این شایسته اقتصادی نیست که هشت درصد منابع دنیا را در اختیار دارد و از وسعت سرزمینی قابل توجهی برخوردار است.

رشد 170 هزار برابری نقدینگی در ایران

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اقتصاد ایران همواره با مشکل تورم مواجه بوده و هست و خلق پول بدون پشتوانه و توزیع نامتناسب آن به تورم دامن زده است. طبق آمارهای منتشر شده طی پنج دهه گذشته نقدینگی آمریکا با وجود مقادیر عظیمی از دلارهای منتشره در جهان 26 برابر شده یا در آلمان و فرانسه چهار برابر اما نقدینگی در اقتصاد ایران 170 هزار برابر شده! یعنی هر سه سال نقدینگی دو برابر شده است.   

بخشی دستجردی با بیان اینکه عمده خلق پول مداوم به طور مستقیم به بازارهای سفته‌بازی، ارز، طلا، زمین و مسکن سرازیر شده است، گفت: این رویه سبب شده تا تولید تضعیف و اقتصاد تخریب شود. بهره بسیار زیاد پول و ساختار ربوی محرک اصلی تقویت بازار سفته‌بازی است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی صراحتاً فرمودند رشد نقدینگی باید متوقف شود اما متأسفانه سازوکاری که طی چند سال گذشته برای کاهش نقدینگی به کار گرفته شده خیلی صحیح نبوده‌ است؛ مثلاً در مقاطعی توقف وام‌دهی به بخش‌های مختلف اقتصاد اولویت قرار گرفته ولی این سازوکار نرخ رشد نقدینگی را فقط موقتاً کاهش داده اما در مقابل منجر به رکود شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: چنین سازوکاری برای کنترل نقدینگی آن هم در شرایطی که دولت، بخش خصوصی و خانوارها از عطش نقدینگی رنج می‌برند باعث افزایش رجوع متقاضیان وام به بازارهای غیررسمی و در نتیجه افزایش ربا در این بازارها شده است.

عطش وام در اقتصاد ایران

بخشی دستجردی ادامه داد: در حالی که عطش وام در اقتصاد وجود دارد، کاهش دستوری نرخ رشد نقدینگی اشتباه است همانطور که قبلاً هم این اشتباه با عرضه دلار و طلا به بازار با هدف کنترل قیمت تجربه شده است. متأسفانه بانک مرکزی طی دهه‌های گذشته با هدف تنظیم قیمت طلا و دلار عرضه به بازار را کاهش یا افزایش داده ولی این سیاست جواب نداده و لذا با کاهش یا افزایش نقدینگی نمی‌توان عطش دریافت وام و نقدینگی در کشور را کاهش داد و تورم را کنترل کرد.

وی بیان کرد: تصور نادرست دیگر آن است که برای کاهش بهره پول باید تورم را کاهش داد؛ در صورتی که تورم، بیکاری، رکود و تشدید فاصله طبقاتی معلول بهره است. هیچ کشوری با افزایش بهره پول قادر به مهار تورم نشده است. از سوی دیگر تصور غلطی در داخل وجود دارد که بانک واسطه است در صورتی که بانک واسطه نیست بلکه خالق پول است. همچنین تصور غلط دیگری هم وجود دارد مبنی بر اینکه سپرده به وام تبدیل می‌شود در صورتی که وام به سپرده تبدیل خواهد شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم سن ازدواج کاهش پیدا کند، جوانان خانه‌دار شوند و پروژه‌های عمرانی رونق بگیرند باید مانع از کنز پول و دارایی شد و بهره را کاهش داد، گفت: با از بین بردن کنز پول و کاهش بهره می‌توان نقدینگی را به سمت بخش واقعی اقتصاد هدایت کرد.

ضرورت تصویب قوانین سختگیرانه برای کنز مال

بخشی دستجردی ادامه داد: همچنین باید به سرعت با هدف ممنوعیت انباشت و سفته‌بازی برروی طلا، املاک، ارز و غیره و اموال قابل کنز قوانین دقیق وضع و برای بانک مرکزی در حوزه فروش سکه در بازار که صرفاً به سفته‌بازی دامن می‌زند محدودیت ایجاد کرد و پس از آن نرخ سود سپرده‌ها کاهش پیدا کند و برای نگهداری پول‌های راکد قوانین سختگیرانه وضع شود. هیچ‌یک از ما با طلا مخالف نیستیم بلکه باید صنعت طلاسازی گسترش پیدا کند اما با کنز آن مخالف هستیم؛ در زمینه کنز دلار هم همین نظر را داریم.

وی گفت: اگر سود بانکی و بهره پول صفر شود دارندگان طلا و دلار دیگر انگیزه‌ای برای کنز ندارند و سرمایه‌هایشان را رفع کنز خواهند کرد و سپس وارد چرخه تولید می‌شوند و به تبع این اقدام تحریم‌ها کم‌اثر و امنیت ملی تقویت خواهد شد. بهره پول علاوه بر جنگیدن با خدا یعنی اینکه جیب مردم را خالی و تلاش‌های مردم را هیچ کنیم.

 گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا