آخرین اخبار

تأثیر ارتقای همکاری‌های ایران و ترکیه در توسعه صلح و ثبات منطقه


عراقچی در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه ترکیه مطرح کرد

تأثیر ارتقای همکاری‌های ایران و ترکیه در توسعه صلح و ثبات منطقه

به گزارش ایکنا، سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه ترکیه که امروز، شنبه 28 مهرماه انجام شد، ضمن تشکر از میزبانی دولت و ملت جمهوری ترکیه، گفت: پس از مذاکرات بسیار مهمی که در قالب 3+3 در خصوص قفقاز انجام شد، گفت‌وگوهای دو جانبه با رئیس‌جمهور و وزیر امورخارجه ترکیه داشتم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه دو کشور مهم در منطقه و جهان اسلام هستند که از مناسبات دوستانه و برادرانه در طول قرون متمادی برخوردار بوده‌اند. ایران و ترکیه با ارتقای همکاری‌های خود می‌توانند نقش مؤثری در توسعه صلح و ثبات منطقه و امنیت جهان ایفا کنند. 

وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به دیدارهای دو جانبه و سازنده‌ای که با هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه انجام شد، افزود: همچنین ملاقات بسیار سازنده‌ای با آقای اردوغان، رئیس‌جمهور محترم ترکیه انجام گرفت. همانطور که گفتیم بر تقویت روابط دوستانه دو کشور در تمام زمینه‌ها تأکید شد. هیچ‌گونه حد و مرزی برای ارتقای روابط ایران و ترکیه قائل نیستیم و برای گسترش هرچه بیشتر آن مصمم‌ هستیم. 

وی با اشاره به اینکه سال 2025 به عنوان سال فرهنگی ایران و ترکیه اعلام شده است، تصریح کرد: برنامه‌های متنوعی از سوی دستگاه‌های فرهنگی دو کشور در دستور کار است و مطمئن هستیم ایران و ترکیه به عنوان دو کشور دارای فرهنگ کهن، می‌توانند پیوندهای دوستی و برادری خود را از این طریق تحکیم کنند. 

عراقچی اظهار کرد: هر دو کشور بر این باور هستیم که نسل‌کشی در غزه و جنایات علیه لبنان باید هرچه سریع‌تر متوقف شود و تمام کشورها به ویژه کشورهای اسلامی از تمام ظرفیت‌ها و ابزارهای سیاسی و اقتصادی خود برای توقف ماشین جنگی رژیم کودک‌کش صهیونیستی استفاده کنند. 

منطقه به بشکه باروت تبدیل شده است

وی ادامه داد: با سیاست‌های توسعه‌طلبانه رژیم اشغالگر، منطقه به بشکه باروت تبدیل شده است که انفجار آن می‌تواند صلح و امنیت نه تنها منطقه بلکه تمام جهان را با مخاطرات جدی مواجه کند. احتمال بروز جنگ در منطقه همچنان یک احتمال جدی است و هیچ کس در منطقه به جز رژیم صهیونیستی خواهان این وضعیت نیست. 

عراقچی با تأکید بر اینکه ما خواهان کاهش تنش‌ها هستیم، بیان کرد: همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم، برای هر سناریو و وضعیتی آمادگی لازم را داریم. رژیم صهیونیستی بزرگترین تهدید صلح و امنیت جهانی است و سازوکارهای بین‌المللی هم نتوانسته جلوی این جنایات‌ها را بگیرد. متأسفانه حمایت کامل کشورهای غربی به ویژه آمریکا، نتانیاهو و دولت اسرائیل را در قتل عام خود جسورتر کرده است. حمایت‌هایی که هم ابعاد مالی، اطلاعاتی و هم تسلیحاتی دارد. 

وی با تأکید بر اینکه گسترش تنش در لبنان بسیار نگران‌کننده است، تصریح کرد: رژیم اسرائیل در نقض حقوق بین‌الملل و  حقوق بشردوستانه بین‌الملل هیچ حد و مرزی برای خود قائل نیست. هیچ جنایت جنگی نمانده است که این رژیم انجام نداده باشد. ما بر ضرورت آتش بس فوری و پایدار و ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه به مردم لبنان و فلسطین تأکید کردیم. 

خللی در مبارزه مشروع مردم فلسطین ایجاد نمی‌شود

وزیر امورخارجه کشورمان ضمن محکومیت تداوم تروریسم دولتی رژیم اشغالگر قدس به ویژه ترور مجاهد شهید یحیی سنوار، بیان کرد: تجربه ثابت کرده است شهادت اینگونه رهبران بزرگ هیچ خللی در مبارزه مشروع مردم فلسطین علیه ظلم  و اشغالگری ایجاد نمی‌کند بلکه به آن انگیزه‌ها و سرعت بیشتر می‌دهد. شهادت سنوار را به مردم فسلطین و همه مسلمانان و آزادگان جهان تسلیت می‌گویم. 

عراقچی گفت: دو کشور ایران و ترکیه اهداف، منافع و نگرانی‌های مشترک بسیاری دارند و پیشرفت و آینده دو کشور در منطقه به یکدیگر پیوند خورده است لذا با علم به این واقعیت سیاسی، دو کشور به تقویت رایزنی‌ها و رفع هرگونه موانع برای دستیابی به افق‌های جدید در مناسبات دو جانبه و همکاری‌های منطقه‌ای عزم جدی دارد و این مسیر را ادامه خواهیم داد. بار دیگر از میهمان‌نوازی دولت و ملت ترکیه تشکر می‌کنیم.  

وی ادامه داد: مجموعه گفت‌وگوهایی که در منطقه داشتم، چه کشورهای منطقه خلیج فارس و چه فراتر از این منطقه در اردن، مصر، لبنان، سوریه و اکنون در ترکیه، همبستگی کامل بین کشورهای منطقه با موضوع فلسطین، مردم و آرمان فلسطین وجود دارد. محکومیت کامل اقدامات رژیم صهیونیستی بین کشورهای منطقه مشترک است و همه معتقد هستند این جنایات باید متوقف شود و به نسل‌کشی مردم فلسطین که اکنون در لبنان تکرار می‌شود باید خاتمه داده شده و رژیم صهیونیستی باید به دلیل جنایاتی که انجام می‌دهد، محکوم شود. 

وزیر امورخارجه کشورمان تصریح کرد: نگرانی مشترک نسبت به افزایش تنش در منطقه و احتمال وقوع جنگ فراگیر، چیزی که رژیم صهیونیستی دنبال آن است، وجود دارد. همه کشورهای منطقه هوشیار هستند که اجازه ندهند در این مسیر حرکت شود. جمهوری اسلامی ایران نیز همانطور که بارها اعلام کرده است خواهان افزایش تنش در منطقه نیست. ما خواهان توقف حملات و جنایات رژیم صهیونیستی و آتش‌بس هستیم البته برای هر وضعیت و شرایطی آمادگی داریم و برخلاف رژیم صهیونیستی خواهان افزایش تنش نیستیم. این یک خواست منطقه‌ای است. 

عراقچی اظهار کرد: همانطور که شاهد بودید همه کشورهایی که به لحاظ جغرافیایی بین ما و رژیم صهیونیستی قرار دارند، اعلام کردند که اجازه نخواهند داد از خاک و فضای آنها علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده شود. مجموعه تلاش‌هایی در سطح سازمان کشورهای اسلامی در حال هماهنگی است. تدارکی برای اجلاس اضطراری سران نیز در حال انجام است و صدای منطقه اکنون رساتر از گذشته علیه جنگ، جنایات رژیم صهیونیستی، ضرورت مقابله با آنها و در حمایت از مردم فلسطین به گوش می‌رسد.

وزیر امورخارجه کشورمان با تأکید بر اینکه همین نگاه بین ایران و ترکیه نیز وجود دارد، گفت: مواضع ترکیه در خصوص حمایت از فلسطین و محکومیت جنایات اسرائیل همواره قابل تقدیر بوده و هست. در بیانیه کشورهای 3+3 در روز گذشته نیز ضرورت کاهش تنش مورد تأکید قرار گرفته است.

عراقچی گفت: صدای بین‌المللی و منطقه‌ای اینک بیشتر از گذشته علیه رژیم صهیونیستی و در حمایت از مردم فلسطین به گوش می‌رسد و این مسیری است که ادامه پیدا خواهد کرد. 

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا