آخرین اخبار

تاثیر حمله اسرائیل بر بازار خودرو/ قیمت خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی چه تغییری کرد؟ 



به گزارش اقتصادآنلاین، بازار خودرو با وجود این که در یک رکود بی‌سابقه به سر می‌برد، طی چند ماه گذشته از شرایط و تحولات سیاسی داخلی و منطقه‌ای و نوسانات قیمت دلار تاثیر پذیرفته و تغییرات خود را به صورت کاهش قیمت‌ها، رشد قیمت‌ها و رکود عمیق‌تر به نمایش گذشته است. 

بعد از حمله نیمه شب گذشته رژیم صهیونیستی به کشورمان، بازارهای مختلف صبح امروز را غیرمنتظره آغاز کردند، به طوری که تابلو بورس سبزپوش شد و روند کاهشی قیمت دلار، سکه و طلا نیز آغاز شد. 

قیمت دلار که پنجشنبه هفته گذشته در آستانه ورود به کانال ۶۹ هزار تومان بود امروز وارد کانال ۶۵ هزار تومان شده و بیش از ۳ هزار تومان کاهش قیمت را ثبت کرده است.  
با وقوع روند مثبت در بازار بورس و کاهش نرخ ارز، طلا و سکه، این سوال مطرح می‌شود که تاثیر حمله دیشب و همچنین کاهش قیمت دلار بر بازار خودرو چیست و آیا تغییرات در این بازار هم به زودی منعکس خواهد شد؟

در همین زمینه سعید موتمنی، کارشناس بازار خودرو به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: در این مدت که منطقه درگیر تنش است، بازار خودرو در رکود مطلق بوده، مشتری کمتر مراجعه می‌کند و تا این لحظه جنب و جوشی در بازار نیست. هر چقدر تنش‌ها کمتر شود و بازار به آرامش برسد، بازار خودش را بیشتر نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر این که تاثیر روند کاهشی نرخ ارز بر بازار خودرو را چند روز آینده می‌توان مشاهده کرد، گفت: همیشه وقتی قیمت ارز بالا می‌رفت، قیمت خودرو هم هم افزایش پیدا می‌کرد، اما در دو هفته گذشته که قیمت دلار از کانال ۶۰ به ۶۸ هزار تومان رسید، بر بازار خودرو تاثیری نگذاشت. 

وی در مورد روند قیمتی محصولات مونتاژی گفت: خودروهایی که در بازار فاکتور می‌شود تقریبا به کف قیمت رسیده و یا زیر قیمت شرکت فروخته می‌شود. قیمت اکثر محصولات مدیران‌خودرو به کف رسیده و بعضا ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون زیر قیمت شرکت فروخته می‌شود. در محصولات مونتاژی ایران‌‌خودرو، هایما چون فاکتور نمی‌شده، افزایش قیمت ۳۰ میلیونی تومانی داشته است. در محصولات گروه بهمن نیز آن دسته از خودروهایی که فاکتور نمی‌شوند، فاصله قیمتی با قیمت مصوب شرکت دارند.

این کارشناس بازار خودرو در مورد وضعیت قیمت خودروهای داخلی گفت: خودروهای ایران خودرو و سایپا به دلیل این که فاکتور نمی‌شود همچنان فاصله میان قیمت کارخانه‌ای و بازار زیاد است. قیمت‌ها نسبتا ثابت مانده و صرفا در برخی مدل‌های پرطرفدار مانند دنا اتوماتیک شاهد ۲۰ تا ۳۰ میلیون افزایش قیمت بوده‌ایم. 

موتمنی درخصوص روند قیمتی خودروهای وارداتی نیز گفت: حدود ۴۸ مدل خودروی وارداتی داریم که شاهد اختلاف قیمت فاحش در حدود ۵ مدل خودرو هستیم که مربوط به خودروهایی است که فاکتور نمی‌شود و یا این که مانند آئودی تازه به بازار آمده‌اند. 

این فعال بازار خودرو درخصوص قیمت های امروز بازار خودرو گفت: در محصولات ایران‌خودرو پژو پارس در کانال ۷۰۰ میلیون و پژوپارس TU۵، ۹۰۰ میلیون تومان است و حداقل در ۲۰ روز گذشته اختلاف قیمتی دیده نمی‌شود. ۲۰۷ هیدرولیک دنده‌ای در کانال ۷۱۵ تا ۷۱۸ میلیون تومان، ۲۰۷ سقف شیشه‌ای ۸۰۰ میلیون و پژو ۲۰۷ اتومات نیز حدود یک میلیارد تومان است. تارا دنده‌ای ۷۹۰ میلیون، تارا اتومات ۹۶۰ میلیون و هایما نیز ۱ میلیارد و ۷۱۰ میلیون تومان است.

وی افزود: در محصولات سایپا کوئیک معمولی ۴۱۸ تا ۴۲۰ میلیون تومان و کوئیک اتومات ۵۵۵ میلیون تومان است. شاهین دنده‌ای نیز ۵۵۰ میلیون تومان است. 

موتمنی ادامه داد: در مونتاژی‌ها هم تیگو ۷ در کانال یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است و فونیکس نیز یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان است. 

رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو به اقتصادآنلاین گفت: خودروهای وارداتی اکثرا به کف قیمتی رسیده‌اند و صرفا چند مدل اختلاف قیمت بالایی دارند. برای نمونه کرولا ۲۰۲۳، ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون فاکتور می‌شود و در بازار ۲ میلیارد و ۵۸۰ میلیون است، این اختلاف قیمت در حالی به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است که سابق بر این ۸۰۰ میلیون تومان بوده است.

این فعال بازار خودرو در پایان تاکید کرد: در کشور ما خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است و بازار سرمایه هم برای این که وضعیت نرمالی داشته باشد نیازمند آرامش است. علاوه بر این اگر واردات خودرو شتاب بیشتری بیشتری داشته باشد و عرضه صعودی و تحویل‌ها به موقع باشد، فاصله قیمتی خودروهای وارداتی کاهش می‌یابد و تاثیرش را روی خودروهای ارزان قیمت داخلی نیز خواهد گذاشت.

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا