آخرین اخبار

تشویق به مشارکت حداکثری در دور دوم انتخابات مجلس جدی گرفته شود


سمیه گلپور، یکی از نمایندگان راه‌یافته به دور دوم انتخابات مجلس در تهران در گفت‌وگو با ایکنا درباره ضرورت تشویق مردم برای  مشارکت حداکثری و جدی در دور دوم انتخابات، گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران، یک نظام مردم‌سالار است که بر مبنای مکتب و دین مبین اسلام، شکل گرفته و در آن پرداختن به مسائل مردم از اولویت‌های اصلی بوده و هست چنانکه در دل قانون اساسی و سایر قوانین، این موضوع به وضوح دیده شده است.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور ادامه داد: همان روزهای نخستین تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام راحل با برگزاری همه‌پرسی «آری یا نه به جمهوری اسلامی ایران» به مردم نشان دادند، مبنا و میزان رأی مردم است. اعتماد و اعتقاد به اینکه مردم صاحب بصیرت، اندیشه و افکار درست هستند و خودشان می‌توانند در تعیین سرنوشت خود دخالت داشته باشند، نقطه کانون و محوری این اندیشه است. 


بیشتر بخوانید: 

 


مردم افراد ناموفق در ادوار گذشته را پس زدند

وی بیان کرد: ده‌ها انتخابات که طی این 45 سال برگزار شد، مهر تأییدی بر این نکته است که مردم خود سرنوشت خود را تعیین می‌کنند و به دور دوم رسیدن انتخابات، نشان داد مردم به آن بلوغ سیاسی رسیده‌اند و افراد سیاسی‌کار و دارای تجربه‌های ناموفق در ادوار گذشته را پس می‌زنند و می‌خواهند افرادی بر کرسی‌های نمایندگی بنشیند که دارای سوابق و صلاحیت لازم باشند و این نشان از قدرت تجزیه و تحلیل سیاسی درست مردم را دارد. 

گلپور اضافه کرد: فراموش نکنیم، نظام ما تنها حدود پنج‌دهه تجربه حکومت‌داری دارد و در حکومت‌های مدعی دموکراسی با سابقه طولانی حکومت‌داری شاهد مشارکت‌های پایین در رقابت‌های انتخاباتی هستیم و حال آنکه در جمهوری اسلامی این فرایند به نوعی با مشارکت حداکثری انجام می‌شود. 

نماینده راه‌یافته به دور دوم انتخابات مجلس در تهران با تأکید بر اینکه تلخکامی‌هایی که مردم در وضعیت معیشت دارند، قطعاً دل‌زدگی‌هایی را ایجاد کرده، تصریح کرد: با توجه به اینکه ایران دارای منابع و استعدادهای خوب انسانی، زیرزمینی و انرژی است، مردم می‌خواهند وضع شغلی، تحصیلی، درمانی، بهداشتی و … آنها ارتقا پیدا کند و این حق مردم است که زندگی بهتری داشته باشند.

قانون انتخابات نیازمند اصلاح 

گلپور اظهار کرد: درباره دور دوم انتخابات، شاید آنچه که می‌توان به وضوح دید این است که مشارکت حداکثری مردم در این دور از انتخابات بسیار مؤثر است. فارغ از اینکه قرار است چه کسی رأی بیاورد و چه کسی اصلح است و مردم به چه کسی رأی می‌دهند،  برنده واقعی مردمی هستند که پای صندوق‌های رأی حضور پیدا می‌کنند.

 وی ادامه داد: نکته بسیار مهم این است که به دور دوم رسیدن انتخابات، صحبت و حرف ملت با حکومت و نظام بود و باید با نگاه مثبت به این جریان نگریست پس مسئولان پیام مردم را به نظام مدیریتی کشور دریابند. فاصله دو ماه از انتخابات دور اول تا دوم، موجب می‌شود تا مردم با وضوح و آگاهی بالاتری بتوانند از 32 نفر از نمایندگان راه‌یافته به مرحله دوم، 16 نفر را انتخاب کنند. 

گلپور با تأکید بر اینکه باید پیام زیبای مردم را برای دور دوم انتخابات به منظور شناسایی بهتر نامزدها شنید، اظهار کرد: مردم قطعا نمی‌توانستند در فرایند یک هفته‌ای بیش از سه هزار داوطلب انتخابات مجلس را بشناسند و میان آنها افراد اصلح‌ را انتخاب کنند بنابراین فرایند قانون انتخابات کشور نیازمند اصلاح است، این فرایند باید تغییر کند تا مشارکت بیشتر شود. هیچ کسی نمی‌تواند ادعا کند در فرایندی کوتاه به اصلح بودن فردی می‌رسد. 

وی اضافه کرد: من احساس می‌کنم اگر این فرایند اصلاح شود و خلأهای موجود کم شود، مردم با طیب خاطر بهتری می‌توانند مشارکت حداکثری داشته باشند. 

نماینده راه‌یافته به دور دوم انتخابات مجلس در تهران درباره نقش تأثیرگذار بانوان برای مشارکت حداکثری در انتخابات، گفت: تاریخ جمهوری اسلامی ایران از پیروزی انقلاب، جنگ تحمیلی و دفاع مقدس و پس از آن در دوران سازندگی، تحریم‌ها و.. نشان داده است که پیش‌قراول جریان‌های مهم انقلاب اسلامی در طول این چهاردهه بانوان بوده‌اند.

گلپور در پایان افزود: زنان بودند که مردان نظام جمهوری اسلامی ایران را برای حضور در صف اول، همواره تهییج کردند. مطمئنا بانوان در القای این باور و فراهم کردن بسترهای مشارکت حداکثری در خانه و خانواده مؤثر هستند و هدایت‌گری اصلی را در این مصافی که ایجاد شده، مطمئناً زنان دارند و خواهند داشت و می‌توانند به خوبی نقش خوبی را در این صحنه ایفا کنند.

گفت‌وگو از سمیرا انصاری 

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا