آخرین اخبار

تمرکز بر شناخت سپاه و اندیشه‌های رهبر انقلاب در دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی


تمرکز بر شناخت سپاه و اندیشه‌های رهبر انقلاب در دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی

علی معروفی آرانی، پژوهشگر حوزه صهیونیسم و یهودیت، یادداشتی با عنوان «تدریس سپاه پاسداران و اندیشه‌های رهبر ایران در دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی» به ایکنا ارسال کرده که در ادامه می‌خوانیم:

یک اصل استراتژیک در امور مطالعه جامعه پیرامونی، مطالعات جغرافیای استراتژیک دشمن است. دشمن‌شناسی، شناسایی موقعیت طرف مقابل است، اگر ندانیم صحنه بازی چیست، نمی‌توانیم بازیگردان خوبی باشیم و امروز صحنه‌های بازی را اندیشکده‌هایی برنامه‌ریزی می‌کنند که شناخت و آگاهی خوب و جامعی از رقیب دارند.

برای شناخت سپاه می‌توان مؤلفه‌هايی چون رسالت و فلسفه وجودی، اهداف و چشم‌انداز، دكترين، تاريخ و نحوه تأسيس، ساختار و سازمان، عملكرد و كارويژه‌های آن را مورد بررسی و مطالعه قرار داد. البته اين نوشتار به دنبال بررسی وضعيت سپاه از منظر تمامی اين مؤلفه‌ها نيست و اين كار مجال ديگری طلب می‌كند.

از آنجا كه سپاه يک نيروی مكتبی، نهادی انقلابی و سازمانی رسمی است، منابع دينی، قانون اساسی، اساسنامه سپاه و ديدگاه‌های حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری، مهم‌ترين و معتبرترين منابع شناخت و اسناد بالادستی برای وصف و معرفی اين مجموعه است. برای همین علت است که رژیم صهیونیستی چند دانشگاه و دبیرستان مهم خود را برای تدریس«سپاه پاسداران» و «‌اندیشه‌های رهبری ایران» اختصاص داده است تا اندیشکده‌های برنامه‌ریز آن را مورد مطالعه جدی  و بررسی دقیق و شبانه‌روزی قرار دهند.

شناخت سپاه پاسداران، خصوصاً برای نيروهای انقلابی و خود پاسداران يک ضرورت است. رژیم صهیونیستی جهت آشنایی دانشجویان و دانش‌آموزان صهیونیسم، واحد درسی «سپاه پاسداران» و «اندیشه‌های رهبری ایران» را به دلیل اهمیت در سیاست خارجی و اصول استراتژیک رژیم صهیونیستی در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌های این رژیم به صورت کاملاً جدی و هدفمند مورد تأکید قرار داده است.

تمامی دانشگاه‌هایی که اندیشه‌های مقام معظم رهبری را تدریس می‌کنند به تمام سخنرانی‌ها، بازدیدها و دیدارهای رهبر معظم انقلاب توجه ویژه دارند. روزنامه‌های یدیعوت آحارونوت، هاآرتص و معاریو در سرزمین‌های اشغالی در تاریخ آگوست 2022 افشا کردند که دانشجویان دانشگاه‌های حیفا، تل‌آویو و برایلان در هنگام سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی ایران باید تمام سخنان، حرکات دست، سر و نگاه کردن‌ها در زمان لحظه سکوت، نگاه و حرکات چشم و نوع لحن بیان و کلمات تأکیدی ایشان را بررسی و از منظر روانشناسی تفسیر و تحلیل نمایند که بر چه چیزی تاکید دارند، چه چیزی را بیشتر توجه دارند، سطح و زمان سخنرانی مربوط به چیست، مخاطبان چه کسانی هستند، چه کلمه و جملاتی را بیشتر تاکید دارند و مصمم هستند توضیح دهند و در زمان ناراحتی چگونه و به چه چیز فکر می‌کنند. صبر و حوصله ایشان نسبت به رفتار مخاطب در زمان دیدارها چگونه است و برخوردهایشان با مسئولان چگونه است، تاب‌آوری در لحظات سخت را چگونه حوصله می‌کنند و حرکات بدن به ویژه چشم‌ها در زمان بازدید از پروژه‌های نظامی چگونه است.

در واقع رژیم صهیونیستی به طور مداوم سخنان مقام معظم رهبری را چندین مرتبه نگاه می‌کنند و بر روی آن تحلیل و بررسی دارند. دانشگاه برایلان در شهر رمت گن، در حومه شهر تل‌آویو، قرار دارد و به همراه دانشگاه تل‌آویو، یکی از دو دانشگاه مهم کلان‌شهر تل‌آویو است. در دانشگاه برایلان نیز مواد درسی‌ چون «سپاه پاسداران» و «قدرت نظامی ـ هوافضا» این سازمان و کارکردهای این نهاد در فراسوی مرزها را به دانشجویان خود معرفی و عرضه می‌دارد. همچنین دانشگاه برایلان، سپاه پاسداران را یکی از قوی‌ترین مراکز موشکی و هوافضای جهان معرفی کرده و بیان می‌کند که همواره در حال به روزرسانی تأسیسات موشکی و فناوری‌های نوآورانه و مدرن هستند که همواره دشمنی خود را به اسراییل نشان داده است و این نهاد ایرانی مورد توجه ویژه رهبران ایران بوده است و نقش مهمی در دکترین حفاظت استراتژیک هوایی ایران به عهده دارد و تأسیسات نظامی و اتمی ایران را به صورت ویژه حفاظت و پشتیبانی می‌کند؛عنوان شده است.

مدرسان این رشته‌ها را کارشناسان باسابقه نهادهای امنیتی صهیونیستی نظیر موساد و شین‌بت تشکیل می‌دهند و مواد درسی‌ای چون «سپاه پاسداران» و «اندیشه‌های رهبر ایران» در این مرکز دانشگاهی تدریس می‌شوند. این دانشجویان در دوره سربازی نیز به احتمال زیاد در خدمت یگان ۸۲۰۰  ارتش رژیم صهیونیستی خواهند بود.

این فعالیت‌های آموزشی در سطوح پیشرفته آکادمیک در دبیرستان‌ها و مراکز آموزش عالی تل‌آویو برای شناسایی جوانان مستعد جهت خدمت در واحد ۸۲۰۰ اسرائیل که مربوط به اقدامات اطلاعاتی ـ امنیتی ارتش رژیم صهیونیستی است، تدریس می‌شود. 

تاکید شده است؛ موساد در بخش مربوط به ایران؛ افرادی را گزینش و تربیت کنند که در ادامه با حضور در بخش‌های مهم اطلاعاتی ارتش اسرائیل از طریق جاسوسی‌های الکترونیکی، موارد تهدید برای اسرائیل را ردیابی نموده و شناسایی کنند.

مرکز مطالعات ایران‌شناسی دانشگاه تل‌آویو و برایلان در شهر رمت گن، همانند هر کانون تحقیقاتی دیگر در دانشگاه‌های جهان، هر سال کتاب‌ها و نشریاتی (در رسته نظامی، اقتصادی و اجتماعی) در رابطه با ایران انتشار می‌دهند و نتایج پژوهش‌های استادان و دانشیاران خود درباره ایران را نیز به صورت مقاله‌های علمی منتشر می‌سازند. 

دانشگاهی مانند تل‌آویو دارای بخش ایران است و دانشگاه حیفا از سال‌ها پیش در اداره «خلیج فارس» این دانشگاه، ایران‌شناسی را توسط مدرسی به نام «عزری»، یکی از سفیران وقت اسرائیل در ایران و در زمان سلطنت محمدرضا پهلوی، زبان فارسی و امور نظامی سپاه پاسداران ایران را در شهر پتاه تیکوا در دبیرستان بن گوریون تدریس می‌کند. درس «ایران، امنیت و اطلاعات» نیز در کنار زبان فارسی سال‌ها یکی از موضوعات پیشنهادی برای دانشجویان در دانشگاه بن‌گوریون در جنوب اسرائیل بوده است.

در طول سال‌های گذشته رسانه‌های اسرائیل و برخی رسانه‌های بین‌المللی گزارش‌های متعددی در خصوص نحوه آموزش زبان فارسی و موضوعات مربوط به ایران برای سربازان و کلاس‌هایی که حتی در آن اسم کوچه‌ها، خیابان‌ها و شهرهای مهمی مثل تهران، اصفهان، تبریز و شیراز را در بدو ورود آن‌ها به ارتش، منتشر کردند.

گزارش‌ها حاکی از این است سربازانی که برای کارهای رصد و شنود در یگان ۸۲۰۰ پذیرفته می‌شوند، در طول خدمت خود نیز پیاپی در کلاس‌های مرتبط با ایران آموزش می‌بینند؛ کلاس‌هایی که در آن حتی ترانه‌های فارسی شاعران ایرانی را نیز آموزش می‌دهند. مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند که در حال حاضر ایران و جمهوری اسلامی بیش از هر زمان دیگر به شکل واقعی و عینی به عنوان تهدیدی خیلی جدی برای اسرائیل به شمار می‌رود و از این جهت است که جمهوری اسلامی ایران به شدت در کانون توجه صهیونیست‌ها قرار گرفته است.

مسئولان آموزش عالی رژیم صهیونیستی برای واحدهای درسی «سپاه پاسداران» و «اندیشه‌های رهبر ایران»، به دانشجویان اعلام نموده‌اند که هدف از گذراندن این رشته‌ها در این دوره‌ها «امنیت و تحقیق» است که در وضعیت کنونی اسرائیل، که نام ایران با تهدیدها علیه موجودیت اسرائیل گره خورده، اهمیت دارد.

به نظر می‌رسد با داغ شدن تنور تقابل و درگیری‌ها در منطقه و زد و خوردهایی که بین جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی در چند هفته گذشته به وقوع پیوسته، موضوع ایران‌شناسی برای اسرائیلی‌ها اهمیت دوچندانی پیدا کرده و صهیونیست‌ها این موضوع را در فاز جدیدی پیگیری می‌کنند.

موضوع تمرکز بر سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران؛ به عنوان جدی‌ترین تهدید برای موجودیت رژیم غاصب صهیونیستی محدود به مراکز آموزشی و آکادمیک این رژیم نمی‌شود. پیش از این رسانه‌های عبری اعلام کرده بودند موضوع یادگیری زبان فارسی و مسائل مربوط به ایران، یک امر ضروریِ آموزشی برای سربازانی به حساب می‌آید که به تازگی وارد ارتش صهیونیستی شده‌اند. این آموزش برای سربازان واحد ۸۲۰۰ به شکل مستمر و پی‌درپی بوده و حتی ادبیات عامیانه فارسی و ترانه‌های ایرانی نیز از جمله مواردی است که این نیروها در زمان خدمت خود باید یاد بگیرند. دانشگاه‌های مهم رژیم صهیونیستی نظیر دانشگاه تل‌آویو و برایلان در شهر رمت گن از کرسی ایران‌شناسی و شناخت سیاست خارجه سپاه پاسداران برخوردارند.

دانشگاه نظامی بیت المقدس که درشرق بیت المقدس و در منطقه «مکبر» قرار دارد، دارای بیش از 1400دانشجو و مراکز زیرمجموعه‌ برای تمام فعالیت‌های آموزشی خود در سراسر سرزمین های اشغالی است که بیش از حد به موضوعات نظامی و علوم نظامی توجه ویژه دارند و از اساتید فرانسوی، اسراییلی و ژنرال‌های بازنشسته آمریکایی که سابقه جنگ و خونریزی در عراق، افغانستان و سوریه را در کارنامه خود دارند، استفاده می‌کنند. دنی دنون، از اعضای حزب لیکود، این دانشگاه را گامی مهم در خدمت پیروزی‌های نظامی ارتش این رژیم در سطوح مختلف عنوان کرده است. یکی از اهداف مهم این دانشگاه رصد فعالیت‌های سپاه پاسداران در عراق، سوریه، لبنان و یمن توسط دانشجویان افسری این دانشگاه است.

احداث این دانشگاه نظامی که اختلاف نظرهای گوناگونی را در پی داشته است شامل ساخت یک پایگاه نظامی برای دانشجویان این دانشگاه است که حدود 1 هزار و 400 سرباز اسرائیلی را در خود جای داده است. دانشگاه نظامی بیت المقدس در تدریس متون استراتژیک و نظامی خود درکنار تدریس «سپاه پاسداران» و «اندیشههای رهبر ایران» تدریس مراکز نظامی و آموزشی و حفظ و نگهداری پایگاه های هوایی ارتش رژیم صهیونیستی را نیز به عهده دارد. پایگاه‌هایی مانند «نواتیم»، پایگاه‌هایی در مرکز و جنوب از جمله پایگاه «سیدوت میخا» واقع در جنوب غربی تل‌آویو، پایگاه هوایی «رامون» در جنوب غربی بئرالسبع، پایگاه «رامات دیوید»، پایگاه «حتسور» در نزدیکی قدس، پایگاه «حتسریم» در صحرای النقب و پایگاه «تل نوف» در جنوب تل‌آویو از جمله پایگاه‌هایی است که توسط دانشجویان  و فارغ‌التحصیلان نظامی دانشگاه برایلان دوره‌های حفظ و نگهداری امنیتی را انجام می‌دهند.

با این حساب باید گفت، خطر سپاه پاسداران و جمهوری اسلامی برای اسرائیل و سران صهیونیستی به قدری در سال‌های اخیر برجسته شده که آن‌های سعی می‌کنند به هرنحوی راه‌هایی را که احیاناً برایشان دردسرساز است، شناسایی کرده و آن را خنثی کنند. شاید به همین دلیل سران رژیم صهیونیستی پس از حمله اخیر جمهوری اسلامی ایران به پایگا‌ه‌های نظامی رژیم صهیونیستی، خواستار قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی و وضع تحریم‌های جدید علیه جمهوری‌اسلامی شد.

با این حال به نظر می‌رسد که رهبران غربی بیشتر به وضع تحریم‌های جدید و هدف‌دار علیه افراد و نهاد‌های ایرانی که به نوعی نقشی در حملات جمهوری اسلامی به اسرائیل ایفا کرده‌اند، تمایل دارند، تا قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی.

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا