تهاتر نفتی برای پروژه راهآهن بوشهر – شیراز
راهآهن بوشهر – شیراز عمر ۱۵ ساله دارد و هر چند تاکنون پیشرفت فیزیکی زیادی نداشته؛ اما اکنون به گفته مسئولان، برای تامین مالی آن، تهاتر نفت پیشنهاد شده است که اکنون در مراحل نهایی قرار دارد.
به گزارش ایسنا، راهآهن شیراز – بوشهر با ۵۰۰ کیلومتر طول در ۱۱ قطعه تعریف شده است؛ از این ۱۱ قطعه، دو قطعه از سمت شیراز به طول ۱۰۰ کیلومتر، ۵۰ درصد در زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد و از سمت بوشهر نیز قطعه ۱۱ که به بوشهر متصل میشود، به طول ۴۰ کیلومتر حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
طرح راهآهن بوشهر – شیراز از مصوبات سفر اول دولت محمود احمدینژاد در دولت نهم بود که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۶ شروع شد، اما به دلیل تامین نشدن اعتبارات مورد نیاز روند اجرای پروژه کند و در بیشتر ایام سالهای گذشته نیز متوقف شده بود.
در حال حاضر ۱۵ سال از زمان آغاز پروژه راهآهن بوشهر- شیراز میگذرد، ولی پیشرفت فیزیکی آن به ۱۰ درصد هم نرسیده است. با وجود این ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسفندماه سال گذشته بود که با اشاره به تکمیل راهآهن بوشهر – شیراز، از تامین اعتبار یک میلیارد دلای خط ریلی بوشهر خبر داد و گفت: اعتبار پروژه تامین شده و بهزودی شاهد تسریع عملیات اجرایی از چند نقطه خواهیم بود تا عقبماندگی گذشته جبران شود.
بیشتر بخوانید
ساخت راهآهن بوشهر – شیراز در کدام مرحله است؟
چندی پیش خیرالله خادمی – مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور – اعلام کرد: در طول ۵۰۰ کیلومتر ساخت راهآهن بوشهر به شیراز، پیمانکار ۷۰ تا ۸۰ درصد مسیر مشخص شده که امیدواریم هر چه سریعتر عملیات اجرایی آن آغاز شود. یکی از خبرهای خوش برای استان بوشهر و کشور صدور مجوز ساخت یکی از کریدورهای ریلی اصلی ایران است که بوشهر را به شبکه اصلی ریلی کشور متصل میکند.
راهآهن بوشهر- شیراز یکی از مهمترین مطالبات مردم است
همچنین در آخرین خبرها درباره راهآهن بوشهر به شیراز، سید محمود دستغیبی – مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر- گفت: پروژه راهآهن شیراز – بوشهر – عسلویه با طول ۶۵۵ کیلومتر در ۱۱ قطعه تعریف شده است که قطعات ۸- ب الی قطعه ۱۱ در استان بوشهر و مابقی در استان فارس واقع شده و یکی از مهمترین مطالبات مردم است. طول قطعه ۱۰ الف این پروژه ۷.۵ کیلومتر و طول قطعه ۱۰ ب ۱۸ کیلومتر است.
وی با اشاره به اینکه تامین مالی برای اجرای پروژه از مهمترین موضوعات است، خاطرنشان کرد: راهآهن یکی از مهمترین زیرساختهای ارتباطی است که تکمیل راهآهن بوشهر- شیراز میتواند نقش مهمی در جابهجایی بار و مسافر داشته باشد. برای تامین مالی پروژه، تهاتر نفت پیشنهاد شده است که اکنون در مراحل نهایی تهاتر قطعی قرار دارد. حدود ۱۳۳ کیلومتر این خط ریلی در استان بوشهر قرار دارد و محور بوشهر به سمت عسلویه به طول ۲۰۵ کیلومتر طراحی شده است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان بوشهر با بیان اینکه این قطعات از سال 1397 شروع شده است، اظهار کرد: طول قطعه ۱۰ الف ۷.۵ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۲۸ درصد و قطعه ۱۰ ب ۱۸ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۳۸ درصد در حال انجام است. قطعه ۱۰ الف دارای ۱۱ دستگاه پل خاص به طول ۱.۵۱۵ متر که ۳ دستگاه عملیات اجرایی آغاز شده با پیشرفت فیزیکی ۲۶ درصد و ۹ دستگاه تونل به طول ۲.۳۵۰ متر که ۴ دستگاه عملیات اجرایی آغاز شده با پیشرفت فیزیکی ۱۳ درصد است.
دستغیبی گفت: همچنین قطعه ۱۰ ب دارای ۱۰ دستگاه پل خاص به طول ۲.۴۴۰ متر است که عملیات اجرایی ۲ دستگاه آغاز شده ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عملیات اجرایی ۲ دستگاه تونل به طول ۲۷۶ متر آغاز شده است. دو دستگاه گالری به طول ۳۸۶ متر که یک دستگاه عملیات اجرایی آن آغاز شده با پیشرفت فیزیکی ۶۳ درصد است.
انتهای پیام