ارتباطات و فن آوری اطلاعات

توسعه بازار صادراتی محصولات دانش‌بنیان با حمایت‌ از ۱۰ شرکت



توسعه بازار صادراتی محصولات دانش‌بنیان با حمایت‌ از ۱۰ شرکت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، نشست مدیران عامل شرکت‌های مدیریت صادرات با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با رویکرد توسعه بازار صادراتی محصولات و خدمات دانش‌بنیان برگزار شد.

روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در این نشست با اشاره به نقش توانمندی‌ها و خدمات صادراتی در رونق زیست‌بوم دانش‌بنیان گفت: شرکت‌های مدیریت صادراتی (EMC) دانش‌بنیان‌های عرصه صادرات هستند که با تجربه، تخصص و توانمندی‌شان می‌توانند مسیر را برای ورود یک محصول یا خدمت، به بازار کشور هدف هموار کنند

وی با تاکید بر این‌که صادرات محصولات دانش‌بنیان یک خدمت دانش‌بنیان محسوب می‌شود و نیازمند تخصص است، ادامه داد: همان‌گونه که طراحی و ساخت با استفاده از فناوری به تولید یک محصول دانش‌بنیان منجر می‌شود، صادرات محصول دانش‌بنیان نیز در شمار خدمات دانش‌بنیان قرار می‌گیرد. صادرات محصولات، نیازمند مجموعه‌ای از تخصص‌ها و مهارت‌ها است که استفاده دقیق و هوشمندانه از این توانمندی‌ها در نهایت ورود یک محصول یا یک خدمت دانش بنیان به بازار کشورهای هدف را رقم می‌زند.

دهقانی افزود: تشخیص توانمند بودن یک شرکت دانش‌بنیان برای ورود به بازار بین‌المللی و شناخت مقصد صادراتی، مسئولیت سنگین و کار مهمی است که یک گروه متخصص و توانمند از شرکت‌های مدیریت صادرات را می‌طلبد. معاونت علمی در نظر دارد با هم‌فکری جمعی توانمند از شرکت‌های مدیریت صادرات، ریل‌گذاری و ایجاد یک گروه متخصص، اختیارات و حمایت‌های لازم برای مدیریت صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان را نیز به این گروه متخصص اعطا می‌کند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با بیان این‌که لازمه موفقیت یک شرکت دانش‌بنیان تخصیص بازار و ایجاد مسیری هموار برای حضور در بازارهای جهانی است عنوان کرد: آن‌چه که زنجیره ارزش فناوری را تکامل می‌بخشد، حضور در بازارهای داخلی و بین‌المللی یک محصول یا خدمت دانش‌بنیان است. یکی از چالش‌های کشور در عرصه دانش‌بنیان را می‌توان تمرکز بیش از حد بر روی ساخت محصول و تکنیک‌زدگی در نگاه عموم جامعه دانست، در حالی‌که برای موفقیت حوزه دانش‌بنیان، بیش از هر چیزی به متخصصانی از حوزه کسب و کار و بازار احتیاج داریم. در واقع مهم‌ترین چالش در مسیر تکامل جریان علم و فناوری و اقتصاد آن کمبود متخصصانی است که بتوانند بازارسازی کنند و محصول را بفروشند.

دهقانی با اعلام حمایت از شکل‌گیری یک برند برجسته تخصصی صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان ذیل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، ادامه داد: در قالب این همکاری مشترک بین معاونت علمی و شرکت‌های توانمند عرصه مدیریت صادرات، ریل‌گذاری مسیر و گشایش دروازه صادراتی بازارهای هدف به روی محصولات و خدمات دانش‌بنیان محقق می‌شود. این کار را با همکاری ۱۰ شرکت EMC پیش می‌بریم و به کمک این برند شاخص متشکل از متخصصان مدیریت صادرات از بخش خصوصی و اعطای اختیارات و حمایت‌های معاونت علمی، موضوع صادراتی شدن محصولات و خدماتی را که دارای ظرفیت بالقوه صادراتی هستند دنبال می‌کنیم.

وی با بیان این‌که رویکرد معاونت علمی، حرکت منطبق با الزامات و نظرات بخش خصوصی است، ادامه داد: نگاهمان این است که موضوعات و محورهایی را که با بخش خصوصی هم نظر هستیم و نسبت به آن‌ها توافق داریم، مورد حمایت قرار دهیم و این گونه نیست که اول دیدگاه را پیاده کنیم و به دنبال مجری آن در بخش خصوصی باشیم. آنچه را که بخش خصوصی به عنوان متخصص و صاحب تجربه در حوزه صادرات می‌داند و می‌تواند انجام دهد تسهیل و حمایت می‌کنیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، ایجاد یک شرکت برجسته و توانمند مشترک در حوزه مدیریت صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان به کمک فعالان صاحب تجربه که جوان‌تر هستند و برای حرکت در مسیر صادرات دانش‌بنیان انرژی، انگیزه و علاقه کافی دارند را هدف این برنامه دانست و گفت: تلاش داریم با خلق این EMC دانش‌بنیان یک مسیر رسمی و مشخص برای تحقق صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان تعریف شود تا گشایش دروازه و ریل‌گذاری مسیر صادرات دانش‌بنیانی به صورت تخصصی و جامع صورت بگیرد در این مسیر جنس حمایت‌های معاونت علمی نه از جنس ایجاد محدودیت و صدور مجوز، بلکه از جنس اعتباربخشی و حمایت‌های تسهیل‌گرانه است.

گفتنی است؛ در این نشست مدیران ۱۰ شرکت مدیریت صادراتی دیدگاه‌ها و تجربیاتشان را با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری مطرح کردند.



منبع مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا