توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی نماد اقتدار ایران در اقتصاد است
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، محسن خجستهمهر شامگاه دوشنبه (ششم شهریورماه) در استودیو خبر ساعت ۲۱ صداوسیما با گرامیداشت هفته دولت و تبریک آغاز تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی افزود: مأموریت اصلی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران با آغاز بهکار دولت سیزدهم اجرای طرحهای راهبردی و مهم در زمینه توسعه و تولید حداکثری از میدانهای مشترک نفتی و گازی بوده است.
وی ادامه داد: مهمترین طرح توسعه از میدانهای گازی مربوط به پارس جنوبی بود؛ میدان مشترک پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی جهان است که ۵۰ درصد ذخایر گاز ایران در این میدان قرار دارد و ۷۰ درصد تولید گاز کشور از این میدان است.
معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه طبیعی و ضروری است که در اجرای طرحهای راهبردی صنعت نفت، توسعه و تولید حداکثری از میدان پارس جنوبی مرکز توجه قرار گیرد، گفت: فاز ۱۱ پارس جنوبی چند ویژگی دارد.
خجستهمهر با تشریح این ویژگیها بیان کرد: فاز ۱۱ پارس جنوبی در نقطه صفر مرزی با همسایه است و از نظر مخزنی از چهار لایه بهرهده امکان تولید گاز را دارد، بنابراین باید در اولین زمان ممکن تولید از این فاز را آغاز میکردیم.
وی ادامه داد: در ۲۰ سال گذشته بهدلیل تأخیر و تعلل و ابهامهای تولید از فاز ۱۱ پارس جنوبی دستخوش اخم و لبخند بیگانگان قرار گرفته اما در دولت سیزدهم موفق شدیم در ۲۰ ماه راهبردیترین طرح صنعت نفت را اجرا کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه با تکمیل توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز غنی به تولید گاز کشور افزوده میشود، تأکید کرد: همچنین سالانه یک میلیون تن اتان و یک میلیون تن گاز مایع (الپیجی) به تولید ایران افزوده میشود و ۵ میلیارد دلار درآمد و ارزش محصولات فاز ۱۱ پارس جنوبی است.
خجستهمهر گفت: این اقتدار و افتخار است که موفق شدیم پس از ۲۰ سال کشمکش و دستبهدست شدن توسعه فاز ۱۱ را به دست متخصصان ایرانی به نتیجه برسانیم که نماد اقتدار ایران در زمینه اقتصادی است.
وی با بیان اینکه از سال ۱۳۷۹ تا ۱۴۰۰ بر سر توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی کشمکش وجود داشت، تصریح کرد: با یک تصمیم راهبردی توانستیم چهار سال زودتر از موعد مقرر از این فاز گاز تولید کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: برای تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی نیازمند سکوی بهرهبرداری بودیم که ساخت آن چهار سال زمان نیاز داشت، اما متخصصان ایرانی با خلاقیت موفق شدند سکویی را که در دریا نصب شده بود برای نخستین بار جابهجا کنند.
خجستهمهر تصریح کرد: این کار نیازمند مهندسی پیچیده و پیشرفته بود که بهدلیل تحریمها نمیتوانستیم از تجربه و تجهیزات شرکتهای بینالمللی استفاده کنیم، بنابراین از توان داخلی شرکتها و پیمانکاران ایرانی بهره بردیم.
وی یادآور شد: سرانجام با شعار ما میتوانیم، تأخیری ۲۰ ساله را با اقدام جهادی جبران کردیم.