عمران و اشتغال

جزئیات تردد قطارهای تندروی تهران – مشهد اعلام شد



مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن از راه اندازی قطارهای تندروی تهران – مشهد در دهه فجر خبر داد و گفت: این قطارهای خودکششی در واقع همان قطارهای اتوبوسی هستند که تعدادی از آنها اورهال شده و مجدد به سیر بازگشته‌اند و همه‌روزه در مسیر تهران – مشهد و بالعکس در مدت زمان هشت ساعت مسیر را طی خواهند کرد که قیمت آن براساس خدمات داخل قطار، متفاوت و بین قطارهای چهار ستاره و پنج ستاره خواهد بود.

محسن طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تردد قطارهای تندروی – تهران مشهد را که بنابر گفته مدیرعامل راه آهن قرار است در دهه فجر راه اندازی شود، اظهار کرد: قطار تندروی تهران – مشهد در واقع همان قطارهای ترن‌ست تهران – مشهد هستند که قبلا هم در این مسیر سیر می‌کردند. این قطارها خودکششی هستند؛ یعنی بدون استفاده از لکوموتیو کار می‌کنند؛ به طوری که روی هر سالن موتور کشنده قرار گرفته که نیروی کشش هر سالن را تامین می‌کند.

وی افزود: هر ست از این قطارهای ترن‌ست یا خودکشش پنج واگن دارد و نوع قطار اتوبوسی است. این نوع قطار در گذشته هم در مسیر تهران – مشهده بوده ولی به دلیل پاره‌ای از مشکلات یعنی محدودیت‌ها و مباحث فنی مدتی از سیر خارج بود که با همکاری مالک این قطارها (شرکت رجاء) هماهنگی‌ها صورت گرفته و تامین منابع، روی تعدادی از این قطارها تعمیراتی انجام شد و مجوز سیر را از راه‌آهن دریافت کرد.

مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن تصریح کرد: این قطارها از ۲۵ دی ماه به صورت آزمایشی به صورت یک روز درمیان و از دوم بهمن ماه به صورت همه روزه در سیر قرار  گرفته‌اند و تاکنون نیز مشکلی خاصی گزارش نشده و قرار است در در دهه فجر رونمایی و راه‌اندازی شوند.

به گفته وی، این قطار همه روزه در مسیر تهران – مشهد به طور هم‌زمان در مسیر رفت و برگشت در سیر خواهد بود. همچنین این قطار صبح از تهران به سمت مشهد و از مشهد به سمت تهران حرکت می‌کند و عصر به مقاصد خود می‌رسند. مدت زمان سیر این قطارها حدود هشت ساعت در نظر گرفته شده که با احتساب توقف نماز، حدود هشت ساعت و ۳۰ دقیقه سیر نرمال خواهد داشت.

طباطبایی در پاسخ به این سوال که آیا این ترن‌ست‌ها با قطارهای تندروی برقی تفاوت دارند؟ گفت: تامین برق قطارهای برقی از طریق سیستم‌های بالاسری انجام می‌شود ولی ترن‌ست‌ها توسط موتور دیزلی که روی هر سالن قطار گرفته حرکت می‌کند و با سوخت گازوییل کار می‌کنند.

وی در پاسخ به اینکه چه تعداد قطار خودکششی در کشور داریم؟ گفت: حدود ۱۰۰ واگن از این قطارها در سال ۸۵ تا ۹۰ وارد کشور شدند که در مسیرهای تهران – مشهد، تهران – یزد و تهران – میانه در سیر بودند و به دلیل مسائل پیش آمده از جمله تحریم، متوقف شدند اما با همکاری‌های صورت گرفته این واگن‌ها اورهال شدند و پنج دستگاه مجوز سیر دریافت کرد.

مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن با بیان اینکه در مسیر تهران – مشهد مدت زمان سیر متفاوت و حدود ۱۰ تا ۱۱ ساعت است، گفت: با استفاده از این ترن‌ست‌ها سیر به حدود هشت ساعت کاهش می یابد و حدود دو تا سه ساعت در زمان، صرفه‌جویی خواهد شد. 

وی همچنین در خصوص قیمت بلیت این قطارها نیز گفت: در مسیر تهران – مشهد قیمت‌های متفاوتی بسته به نوع خدماتی که قطارها ارائه می‌دهند، برای بلیت وجود دارد. این قطار ترن‌ست علاوه بر خدمات داخل قطار، زمان سیر کوتاه‌تری نسبت به بقیه قطارها دارند و براساس آن قیمت‌گذاری شده است که نرخ آن بین قطارهای چهار ستاره و پنج ستاره خواهد بود.

انتهای پیام



منبع ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا