ارتباطات و فن آوری اطلاعات

جشنواره ایده تا استارت آپ، گامی نوین در تجاری‌سازی حوزه سرطان



جشنواره ایده تا استارت آپ، گامی نوین در تجاری‌سازی حوزه سرطان

به گزارش خبرگزاری مهر، پرویز کرمی با بیان اینکه سرطان به عنوان یکی از اصلی‌ترین علل مرگ و میر در سراسر جهان شناخته می‌شود و در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰ میلیون نفر را به کام مرگ کشاند، ایران نیز با افزایش چشمگیر موارد جدید این بیماری مواجه است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تعداد موارد جدید سرطان در ایران از ۱۱۲ هزار مورد ثبت‌شده در سال ۲۰۱۶ به ۱۶۰ هزار مورد در سال ۲۰۲۵ خواهد رسید. این رشد ۴۲.۶ درصدی، که ۱۳.۹ درصد آن به افزایش عوامل خطر و ۲۸.۷ درصد آن به تغییرات ساختار جمعیت نسبت داده شده است، بیانگر چالش‌های فزاینده کشور در مقابله با شیوع سرطان است.

کرمی افزود: بر اساس گزارشات، هزینه‌های درمانی سرطان نیز سهم سنگینی از بودجه سلامت کشور را به خود اختصاص داده و به ۱۴۰ هزار میلیارد تومان درسال رسیده که هزینه گزافی را به بودجه سالیانه تحمیل کرده است.

دبیر کمیته تجاری سازی کنگره کنسرژنومیکس همچنین بیان کرد: در راستای کاهش این هزینه‌ها و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های نوآوری در کشور و مشارکت شتابدهنده های تخصصی، به‌ویژه کارخانه نوآوری آمپر و شرکت‌های بزرگ دارویی، اکوسیستمی برای پیشگیری و درمان سرطان شکل داده است. هدف این اقدام، کاهش بار مالی بر دوش دولت و خانواده‌ها و همچنین جذب کمک‌های مردمی و توانمندی‌های شرکت‌های بیمه‌ای جهت سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید داروهای پیشگیری و درمان شخصی سازی شده سرطان است.

کرمی افزود: شبکه‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های فعال در حوزه پیشگیری و درمان سرطان با هدف شناسایی و حمایت از صاحبان ایده، کمک به تجاری‌سازی طرح‌ها و پر کردن خلأهای موجود در حوزه پیشگیری و درمان سرطان فعالیت می‌کند.

دبیر کمیته تجاری سازی در ادامه گفت: در این کنگره، جشنواره «ایده تا استارت‌آپ» را نیز برگزار کردیم که به ارائه و جذب بیش از ۵۰ طرح نوآورانه در حوزه‌های مختلف از جمله در زمینه هوش مصنوعی در تشخیص سرطان، نانوداروهای هدفمند و کیت‌های تشخیصی منجر شد. پس از داوری این طرح‌ها، ۱۰ تیم منتخب برای ورود به دوره پیش‌شتابدهی در کارخانه نوآوری آمپر شناسایی و معرفی شدند. این تیم‌ها در مسیر توانمندسازی و بهره‌مندی از خدمات آموزشی و منتورشیپ، به تجاری‌سازی ایده‌های خود پرداخته و در انتهای دوره، طی رویداد دمو دی، طرح‌های خود را به سرمایه‌گذاران ارائه خواهند داد.

برگزاری این کنگره و فعالیت‌های صورت گرفته در راستای آن، گامی مهم در ایجاد شبکه‌ای قدرتمند از پژوهشگران، فناوران و سرمایه‌گذاران است که می‌تواند امیدها را برای درمان بهتر سرطان و ارتقای سلامت جامعه افزایش دهد.

دومین کنگره بین‌المللی کنسرژنومیکس نیز با سه محور اصلی علمی، تجاری‌سازی و مسئولیت اجتماعی و با تمرکز بر تشخیص مولکولی، درمان هدفمند و پزشکی شخص‌محور در تاریخ ۲ الی ۴ آبان ماه سال جاری در سالن اجلاس سران تهران برگزار شد.

این کنگره با هدف توسعه مرزهای دانش، رونمایی از فناوری‌های نوین حوزه سرطان و تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی برگزار گردید و فرصتی برای شبکه‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان در اکوسیستم مقابله با سرطان فراهم کرد.



منبع مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا