آخرین اخبار

جمعه نصر؛ نماد قدرت نرم نظام اسلامی


رشید جعفرپور، معاون دفتر امور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یادداشتی را با محوریت جایگاه قدرت در جامعه‌شناسی اجتماعی و نحوه استفاده از این قدرت در نظام بین‌الملل در اختیار خبرگزاری ایکنا قرار داده است.

متن کامل یادداشت به شرح زیر است: 

در جامعه‌شناسی اجتماعی به ویژه جامعه‌شناسی نوین، قدرت به سه نوع تقسیم شده است: قدرت سخت(hard power)، قدرت نرم(soft power) و قدرت هوشمند(smart power). نحوه استفاده از هرکدام از این قدرت‌ها بستگی به شرایط و مقتضیات جامعه و نظام بین‌الملل دارد. قدرت‌های بزرگ به دلیل داشتن ابزارهای نظامی پیشرفته و همچنین ضعف در اقناع افکار عمومی معمولاً از قدرت سخت استفاده می‌کنند. اگرچه هزینه این گونه استفاده از ابزارها بسیار زیاد است اما استفاده از آن آسان‌ترین راه است اما قدرت نرم اثری ماندگارتر و بادوام‌تر دارد و با اراده عمومی و خواست مردم ارتباط دارد. هرچه اراده مردم در انسجام در مقابل دشمن محکم‌تر و بیشتر باشد، تجلی قدرت نرم واضح‌تر و نمایان‌تر است. قدرت هوشمند استفاده هوشمندانه از هرکدام از دو قدرت و یا ترکیبی از قدرت‌های قبلی است. 

در جریان تقابل گسترده رژیم صهیونیستی با مقاومت اسلامی در منطقه و به شهادت رساندن شهیدان سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، دکتر هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله، این رژیم از ابزار قدرت سخت استفاده نمود. این رژیم علاوه بر آن جنایت‌ها، در یک سال اخیر با استفاده از پیشرفته‌ترین ابزار‌ و‌ آلات نظامی با کمک آمریکا و غرب تلاش نموده علیه ملت‌های مظلوم فلسطین و لبنان حداکثر استفاده از قدرت سخت نماید و حاصل آن‌ها ده‌ها هزار کشته و صدها هزار آواره و تخریب زیرساخت‌ها و منازل چند میلیون نفر در غزه، ضاحیه و … بوده است.

عملیات وعده صادق ۲ که به تدبیر نظام اسلامی در پاسخ به این همه جنایت صورت گرفته، جلوه‌ای از نمایش قدرت سخت نظام اسلامی علیه جنایت‌های بی‌شمار رژیم صهیونیستی بود. اما جلوه مهم دیگری از قدرت نظام مبتنی بر رابطه امام ـ امت در جمعه اخیر شکل گرفت که دشمنان نظام اسلامی را متحیر کرد. بر این اساس، پیوند امام ـ امت و جلوه هوشمندانه قدرت الهی در انسجام امت اسلامی در یکی از مهم‌ترین سنگرهای دفاع از حریم و کیان اسلام، یعنی نماز جمعه، تجلی قدرت نرم ملت مسلمان ایران بروز یافت. نماز جمعه نصر، هم به لحاظ شکلی، یعنی تجمع ۲ میلیون نفره مردم، هم به لحاظ محتوایی، یعنی مواضع محکم و باتدبیر ولی امر مسلمین، جلوه بارزی از قدرت و عظمت اسلام را در مقابل دشمنان به منصه ظهور رساند. پیام آشکار این اجتماع الهی ـ سیاسی در این مقطع زمانی این است که اراده نظام برای استفاده از قدرت نرم پس از استفاده از قدرت سخت(وعده صادق ۲) به صورت هوشمندانه به گونه‌ای است که در مقابل دشمنی دشمنان جبهه مقاومت و ایران اسلامی، هیچگونه نرمشی وجود ندارد و هر آن نظام اسلامی اراده نماید جلوه‌ای از قدرت خود را به نمایش می‌گذارد.

باور و اعتقاد رهبر انقلاب اسلامی به سنت‌های الهی و بیان چندین باره این سنت‌ها در سخنرانی‌ها و حتی در جمعه نصر(تفسیر آیه ۷۷ سوره توبه)، این پیام را به رژیم صهیونیستی و پشتیبانان مستکبرش منتقل می‌نماید که راه مبارزه و مقاومت با شهادت چند فرمانده بسته نمی‌ماند و این راه همچنان ادامه خواهد یافت.

و ما النصر إلا من عند الله

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا