آخرین اخبار

جهاد تبیین برای انتقال دستاوردهای دفاع مقدس به نسل جوان + صوت


جهاد تبیین برای انتقال دستاوردهای دفاع مقدس به نسل جوان + صوت

هفته دفاع مقدس در تقویم جمهوری اسلامی ایران به هفته آغازین جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران اطلاق می‌شود. این هفته، فرصت مغتنمی است تا با بازخوانی ابعاد مختلف دفاع مقدس نسل امروز را بیش از پیش با فراز و فرودهای هشت ساله جنگ تحمیلی، سبک مدیریت جهادی و تصمیم‌های عقلانی آن دوره آشنا کنیم. 

همچنین مطالعه و تبیین عملکرد و شیوه‌های رفتاری و عملیاتی فرماندهان، مدیریت جهادی اداره‌کنندگان جنگ در هشت سال، بکارگیری بهترین تاکتیک‌ها در حساس‌ترین موقعیت‌ها، مرور و بهره‌گیری از تجارب مدیریتی دوران دفاع مقدس قطعاً می‌تواند به دستیابی به راهکارهای اساسی و مبنایی برای حل مشکلات و مسائل امروز جامعه، عبور از گردنه‌های بحرانی در کشور و ایستادگی در مقابل تحریم‌های ناجوانمردانه دشمنانان کمک کند. 


بیشتر بخوانید: 


در این راستا امیر سرتیپ دوم محمدداوود صارمی، معاون آماد و پشتیبانی ارتش گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانیم؛

دفاع مقدس یادآور جانفشانی‌های رزمندگان

ایکنا ـ در ابتدا درباره نقش هدایت‌ها و رهبری‌های امام راحل در دوران جنگ و مدیریت مردمی هشت سال دفاع مقدس بگویید. 

هفته‌ دفاع مقدس از مناسبت‌های ارزشمند در جمهوری اسلامی ایران است. دفاع مقدس یادآور تمام فداکاری‌ها، ایثارگری‌ها و جانفشانی‌های رزمندگان سرافراز و سلحشور نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است که انصافاً از صمیم قلب، تحت رهبری بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به میدان آمدند به گونه‌ای که بسیج همگانی به فرمان ایشان در همه آحاد نیروهای مسلح و مردم سلحشور ایران اسلامی اتفاق افتاد.

این بسیج عمومی، اتفاق نظر و همدلی موجب شد تا ایران اسلامی در مقابل هجمه تمام جهان کفر بایستد و ایستادگی کند. در دوران دفاع مقدس، آمریکا، انگلیس، فرانسه، شوروی سابق، رژیم اشغالگر قدس و اعراب مرتجع منطقه دست در دست هم داده بودند تا در مقابل نهال نوپای انقلاب اسلامی ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بایستند اما چون خداوند تبارک و تعالی، پشتوانه این کشور بود و حمایت‌ها و همراهی مردم را شاهد بودیم، شاهد پیروزی و موفقیت در دوران دفاع مقدس بودیم چنانکه در تمام صحبت‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب می‌بینیم که با توکل بر خداوند تبارک و تعالی و حمایت‌های مردمی به عنوان پشتوانه جمهوری اسلامی ایران، تصریح دارند. 

اگر نظامی از پشتوانه مردمی برخوردار باشد قطعاً هیچ گاه به زمین نخواهد خورد و در مقابل دشمنان خوار و ذلیل نخواهد شد. صدام که با حمایت‌های تمام جهان کفر تا بن دندان مسلح شده بود و از هیچ حرکت بی‌شرمانه و ناجوانمردانه حتی بمباران شیمیایی دریغ نکرد اما در پایان «جَاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا». صدام حسین به مانند عروسک کوکی در مقابل نظام نوپای جمهوری اسلامی و ایران زمین ایستاده بود اما همان حامیان، وی را به درک واصل کردند. 

تبعیت از رهبری واحد نقطه اتکای رزمندگان 

همیشه نقطه اتکای جمهوری اسلامی ایران و رزمندگان اسلام، تبعیت از رهبری واحد بود موضوعی که چه در فتنه‌های داخلی و چه در جنگ‌های خارجی به مانند دوران دفاع مقدس، با آن مواجه بودیم. البته برخی از مواقع، جهان استکبار از دشمنان داخلی نیز استفاه کرده است اما آنچه که نقطه قوت ما بوده، وحدت فرماندهی است. در دوران دفاع مقدس، فرمانده کل قوا، امام راحل بودند و پس از ایشان جانشین به حق ایشان، مقام معظم رهبری این پرچم را در دست دارند که انشاءالله این پرچم در دست مقام معظم رهبری باقی خواهد ماند تا به دست حضرت بقیه‌الله الاعظم(عج) برسد. 

جمهوری اسلامی ایران دو بال دارد؛ یکی مهدویت و دیگری عاشورا. اگر نگاه عاشورایی در مردم نبود آنگونه جوانان به استقبال شهادت نمی‌رفتند و از یکدیگر پیشی نمی‌گرفتند. افتخار ما رهبری و هدایت‌هایی است که باعث شد مردم ایران اسلامی دست در دست هم و دوشادوش یکدیگر در صحنه دفاع مقدس حضور داشته باشند. این افتخار نصیب جمهوری اسلامی ایران شد که در مقابل جهان کفر سر تعظیم فرود نیاورد و مقتدرانه ایستادگی کرد و ثمره آن هفته دفاع مقدس شد. 

البته بانوان ایرانی در دوران دفاع مقدس ثابت کردند شیرزن هستند؛ یکی به دلیل تربیت مردانی که به جبهه فرستادند و دیگر اینکه خودشان در پشت جبهه به پشتیبانی از رزمندگان و جبهه می‌پرداختند. 

ایران در هیچ برهه‌ای از زمان جنگ‌طلب نبود

ایکنا ـ چه میزان در تبیین دستاوردها و واقعیت‌های جنگ به نسل جدید، درست عمل کردیم؟

یکی از فرمایشات فرماندهی کل قوا، تبیین است. علت تأکید ایشان برای تبیین به دلیل اهمیت افرایش آگاهی و شناخت نسل جوان است. ما از دفاع مقدس سخن می گوییم، چراکه شروع‌کننده جنگ نبودیم. این یکی از موارد تبیین است تا نسل جوان بداند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در هیچ برهه‌ای از زمان جنگ‌طلب نبوده است. ببینید در دوران پیش از انقلاب اسلامی وزارت جنگ داشتیم اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی وزارت دفاع داریم. چرا؟ چون ما طالب دفاع هستیم و به مصداق آیه شریف قرآن اگر دشمن بخواهد تعرضی داشته باشد ما به شدیدترین وجه با او برخورد می‌کنیم «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ». 

یکی از تدابیر مقام معظم رهبری در راستای تبیین دوران دفاع مقدس این است که اهداف و دستاوردهای دفاع مقدس را به نسل جوان منتقل کنیم. مردم ثابت کردند در هر شرایطی که دشمن خواستار نفوذ و ایجاد نفاق بوده است با نگاه عاشورایی و مهدوی نگذاشتند دشمن به اهداف شوم خود دست پیدا کند لذا همیشه نظام جمهوری اسلامی، سربلند و سرافراز بوده است. 

در فرمایش فرمانده معظم کل قوا است که دانشگاه‌ها را از لحاظ دانش و پژوهش هرچه می‌توانید غنی کنید، چرا؟ چون نگاه ایشان، نگاه به آینده و نه ارتجاعی، است. اکنون ما شاهد برگزاری همایش‌های ملی علوم و فناوری نوظهور و شالوده‌شکن در حوزه دفاعی هستیم چراکه این نگاه، ارزشمند و روبه جلو است. 

بیداری جهان برای پاک کردن لکه ننگین اسرائیل

اکنون جهان کفر اعم از اسرائیل غاصب و آمریکای جنایتکار و سایر حامیان آنها که در ظاهر شعار حقوق بشر می‌دهند در مقابل شهادت هزاران زن و مرد، پیر و جوان، کودک و نوجوان در غزه، سکوت اختیار کرده‌اند، آیا این فلسطینی‌ها و لبنانی‌ها بشر نیستند؟ با بیداری جهان و تجمعات و تظاهرات اقشار مختلف دانشگاهیان و دانشجویان و سایر افراد در غرب، دست آنها برای دنیا رو شده است و روزی خواهد آمد که برابر روزشماری که مقام معظم رهبری فرمودند، شاهد نابودی و سرنگونی رژیم اشغالگر قدس و پاک شدن این لکه ننگین در منطقه خواهیم بود. 

ایکنا ـ درباره تبیین الگوی مدیریتی دفاع مقدس برای اداره امروز جامعه، بگویید. 

فرمانده کل قوا، فردی متدین است به طوری که از نظر اصول اخلاقی و دینی، الگو و سرمشق جهان اسلام هستند. به طور مثال به فرماندهان جنگ دوران صدر اسلام بنگرید، به میزان همبستگی آنها نگاه کنید چون فرمانده با رده‌های پایین‌تر خود، یکی بود و خود را بالاتر از آنها نمی‌دانست. فرماندهی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، اینگونه نیست که خود بایستد و به پرسنل و رزمندگان بگوید، برو جلو. فرمانده جلوتر، پا در رکاب‌تر و قوی‌تر و مقیدتر از رزمندگان و پرسنل جلو می‌رود. هنگامی که شما حس کنید رهنمودها و توصیه‌های فرمانده شما که خودش نیز به مراتب بیشتر از این مقیدتر است پس این فرمایشات به دل می‌نشیند.

جمهوری اسلامی ایران پایبند به اصول اخلاقی

جمهوری اسلامی ایران در هیچ مرحله‌ای از جنگ از خطوط قرمزها عبور نکرده و به اصول اخلاقی پایبند و همیشه پای کار بوده و همواره از گفتار خوب، کردار خوب و پندار خوب استقبال کرده است اما هنگامی که جهان استکبار  از حقوق بشر دم می‌زند و مجسمه آزادی دارد و در عمل نسبت به قتل عام و کشتار هزاران زن و مرد، پیر و جوان، کودک و نوجوان زیر موشک‌های اسرائیل غاصب، بی‌تفاوت است و واکنش نشان نمی‌دهند، حکایت از دروغگو بودن آنها است که قطعا سرنوشت آنها مصداق آیه «جَاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا» خواهد بود. 

نیروهای محور مقاومت و حماس در غزه و لبنان، مقابل جهان کفر ایستاده‌اند و آنها را به زانو درآورده‌اند و نتانیاهو به حالت استیصال و زبونی افتاده است و صرفاً به حمایت حامیان خود دست و پا می‌زند و به یاری خداوند پیروزی از آن سپاه اسلام خواهد بود. 

ایکنا ـ  آیا می‌توان قدرت موشکی و توان بازدارندگی بالای امروز ایران را از دستاوردهای دوره دفاع مقدس دانست؟

بله، همانطور که عرض کردم، در فرمایش فرمانده معظم کل قوا است که دانشگاه‌ها را از لحاظ دانش و پژوهش هرچه می‌توانید غنی کنید، چرا ایشان معتقد هستند که از علوم و فناوری نوظهور و شالوده‌شکن در حوزه دفاعی استفاده کنید؟ 

نگاه جمهوری اسلامی ایران بر این است که در بحث پرنده‌های بدون سرنشین، موشک‌های بالستیک و سایر تجهیزات دفاعی پیشرفت و حرکت روبه جلو داشته باشد. اگر نگاهی به عقب بیندازید در دوران پیش از انقلاب حتی توانایی ساخت سیم خاردار را نداشتیم اما اینک ماهواره‌‌بر ما ماهواره را در فضا قرار می‌دهد و در بحث کوانتوم سیر می‌کنیم. اکنون جمهوری اسلامی ایران در صنعت پهپاد جزء پنج کشور قدرتمند دنیا است. ساخت و مهندسی شناورهای سنگین و زیردریایی‌های سنگین، هواپیما و بالگرد بومی، نشان دهنده این است که ما یک جا نایستاده‌ایم و تحت حمایت‌های فرماندهی کل قوا، حرکت روبه جلو داشته و خواهیم داشت.

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا