آخرین اخبار

حافظیه «محفل» عاشقان شد – ارتباط فرهنگی

همزمان با فرا رسیدن ۲۰ مهرماه، یادروز حافظ، برنامه جذاب و پرطرفدار قرآنی «محفل» با حضور قرآنیان و عاشقان عصر امروز، ۲۰ مهرماه در جوار آرامگاه حافظ برگزار شد.

در این مراسم اساتید و قرآنیانی چون احمد ابوالقاسمی، اساتید و داور بین‌المللی قرآن کریم،  حجت‌الاسلام غلام‌رضا قاسمیان، مفسر قرآن کریم و حامد شاکرنژاد، قاری بین‌المللی قرآن کریم کشورمان، محمد معتمدی، خواننده کشورمان حضور داشتند و اجرای برنامه نیز به عهده رسالت بوذری بود.

حافظ شیرازی علاوه بر شاعری، حافظ قرآن نیز بوده است و برگزاری این محفل در آرامگاه حافظ، فرصتی بود تا به این وجه از شخصیت این شاعر بزرگ نیز پرداخته شود.

در این مراسم مریم زیبایی‌نژاد، حافظ‌ پژوه قرآن کریم بیان کرد: شاعران و نویسندگانی داریم که فرا زمانی و فرا مکانی هستند یعنی در هر زمانی و در هر مکان جاذبه خود را دارند و این نعمت به این دلیل است که در اشعارشان با فطرت وجود انسان برخورد می‌کنند و به دنبال حقیقت‌جویی هستند و حافظ یکی از شاعران فرازمانی و فرامکانی است.

وی ادامه داد: نکته دیگر برای ارزشمند بودن شعر حافظ  این است که از نظر لفظی و معنایی وارد شعر شده است و تأثیرپذیری شعر حافظ به صورت‌های مختلف است. قرآن در سینه حافظ است یعنی قران در حقیقت عمل و جمله‌ها گفته‌های حافظ است.

زیبایی‌نژاد، شیوایی شعرهای حافظ را از الهاماتی که به او نازل شده است، دانست و گفت: حافظ شیرازی به صورت‌های مختلف از قران تأثیر گرفته است و به یمن ذکر شب و دعای سحر به این مقام رسیده است.

حافظیه «محفل» عاشقان شد – ارتباط فرهنگی

رسالت بوذری، مجری برنامه محفل نیز در این برنامه گفت: شیراز اقبال دارد که چنین شاعری بلند مرتبه‌ای را در خود پرورش داده است.

حجت‌الاسلام غلام‌رضا قاسمیان هم با خواندن غزلی از حافظ این مراسم را به یاد ماندنی کرد و احمد ابوالقاسمی نیز با قرائت قرآن حال و هوای ماه رمضان را در جوار آرامگاه حافظ زنده کرد.

حامدشاکرنژاد، قاری بین‌المللی نیز با بیان اینکه شیرازه کار حافظ، حفظ قرآن بوده است، سوره کوثر را با زیبایی هرچه تمام‌تر و با همراهی تمام مهمانان این مراسم، تلاوت کرد.

در این برنامه محمدعلی رسولیان، قاری نوجوان سوره‌های قرآن را متناسب با ابیات حافظ قرائت کرد، همچنین به مناسبت شب میلاد امام حسن عسکری(ع) با مداحی حیدر حیدر این مراسم را به یاد ماندنی کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاسمیان در پایان این مراسم با بیان اینکه مردم مظلوم غزه و لبنان در شرایط دشواری هستند، بیان کرد: آن‌چه که برای ما از همه بهتر است بقیه‌الله(عج) است و این اراده خداست که مستضعفین را بر دشمنان پیروز خواهد کرد و این نصرت الهی است و باید از هر ظرفیتی برای حمایت از مردم لبنان و غزه استفاده کرد ‌و مردم با شعار مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا برائت و بیزاری خود را از ظلم ظالمان اعلام کردند.

در پایان این مراسم که با استقبال بی‌نظیری رو به رو شد، حجت‌الاسلام والمسلمین قاسمیان فالی از حافظ گرفت که بسیار خوش آمد:

دوش وقتِ سَحَر از غُصّه نجاتم دادند

واندر آن ظلمتِ شب آبِ حیاتم دادند

بیخود از شَعْشَعِهٔ پرتوِ ذاتم کردند

باده از جامِ تَجَلّیِّ صفاتم دادند

چه مبارک‌ سَحَری بود و چه فرخنده شبی

آن شبِ قدر که این تازه براتم دادند

بعد از این رویِ من و آینهٔ وصفِ جمال

که در آن‌جا خبر از جلوهٔ ذاتم دادند

من اگر کامروا گشتم و خوشدل چه عجب؟

مستحق بودم و این‌ها به زکاتم دادند

هاتف آن روز به من مژدهٔ این دولت داد

که بِدان جور و جفا صبر و ثباتم دادند

این همه شهد و شِکر کز سخنم می‌ریزد

اجرِ صبریست کز آن شاخِ نباتم دادند

همّتِ حافظ و انفاسِ سحرخیزان بود

که ز بندِ غمِ ایّام نجاتم دادند

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در تهران اقتصادی

این خبر توسط موتور تهران اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

دیگر رسانه های کشور:

آموزشگاه رسانه |ارتباط اقتصادی| ارتباط فردا|ارتباط فرهنگی|ارتباط ورزشی|تهران اقتصادی |تهران ورزشی|مرجع وب و فناوری|پایگاه خبری شباب |همسونیوز|تهران فرهنگی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا