ارتباطات و فن آوری اطلاعات

حسگری که کم آبی بدن را رصد می‌کند/ تضمین سلامت بدن



حسگری که کم آبی بدن را رصد می‌کند/ تضمین سلامت بدن

به گزارش خبرنگار مهر، انبوهی از گجت ها ساخته شده‌اند که هنگام انجام فعالیت فیزیکی کاربران هر نشانگری از بدن از جمله ضربان قلب و میزان کالری مصرفی را نشان می‌دهند. اما ابزاری جدید ابداع شده که میزان تعریق بدن انسان را رصد می‌کند تا میزان کم آبی و خستگی فرد را تحت نظر داشته باشد. عرق انسان حاوی اطلاعات زیادی است بنابراین رصد آن به وسیله دستگاه‌های غیرتهاجمی می‌تواند سلامت انسان را تضمین کند.

در همین راستا تقاضای روزافزون برای دستگاه‌های رصد سلامتی و تشخیصی، توسعه یک روش نظارت معتبر و واقعی عرق بدن را برای بهبود عملکرد فیزیکی و جلوگیری از ریسک کم آبی بدن را ملزوم می‌کند.

در همین راستا فاطمه نیک نهاد و محمد ظریفی همراه محققی دیگر از دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا یک حسگر رصد عرق مبتنی بر پروب موجبر مایکروویو را با یک وصله چاپ سه بعدی انعطاف پذیر ادغام کرده‌اند تا بر حجم و میزان عرق کردن به طور واقعی نظارت کنند.

حسگر مبتنی بر موجبر به وسیله رصد تغییرات در پاسخ بسامد وصله عرق و بر اساس تجمع عرق در کانال میکروسیال ۱۳۰ میکرولیتری عمل می‌کند. سیستم توسعه‌یافته کاهش فرکانس بسامد ۱۴۰ مگاهرتز را با روانه شدن نمونه عرق به کانال میکروسیال نشان می‌دهد.

این حسگر عرق قادر به ردیابی و ایجاد تمایز بین جریان عرق در کانال است. این امر نشان دهنده قابلیت حسگر برای مشخص کردن میزان تعریق فرد است. چنین سیستمی یک جایگزین ارزان قیمت و قابل استفاده برای روش‌های فعلی رصد عرق کردن به حساب می‌آید. علاوه بر آنچه گفته شد، باید ذکر کرد نیازی نیست قابلیت‌های «اندازه‌گیری رصد مداوم عرق بدن» این سیستم کالیبره شود.



منبع مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا