آخرین اخبار

حکمرانی نبوی بر محور وحدت‌ و ضدیت با نفاق + صوت


حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در نیروی هوافضای سپاه

مؤلفه‌های حکمرانی نبوی یکی از دغدغه‌های مهم حاکمان حکومت‌های اسلامی است. لذا تبیین این مؤلفه‌ها و پیروی از سیره حکومتی پیامبر اعظم (ص) از جمله در زمینه نوع ارتباط حاکمان و مردم گامی مؤثر در تحقق حکمرانی شایسته است. 

در این راستا ایکنا با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در نیروی هوافضای سپاه گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانیم:

ایکنا ـ مهمترین ویژگی‌های حکمرانی نبوی برای رسیدن به حکمرانی مطلوب اسلامی، چیست؟

شیوه حکمرانی نبی مکرم اسلام (ص) در آیات فراون قرآن کریم ذکر شده است. متأسفانه نگاه فردی به قرآن و سیره نبوی بر نگاه سیاسی ـ اجتماعی غلبه دارد. انقلابی باید رخ دهد که مسلمانان نگاه سیاسی ـ اجتماعی به دین داشته باشند تا نگاه فردی. قرآن، نبی مکرم اسلام (ص) را به عنوان یک معلم، مربی، حاکم، رهبر، امام و پیشوا برای جامعه‌سازی، تمدن‌سازی و هدایت جامعه بشری به سمت خدا، معرفی می‌کند.

خط قرمز حکمرانی نبوی؛ تحریم ناپاکی‌ها

آیه 157، سوره «اعراف» «الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ» بیان می‌کند این نبی امی و پیامبر چه رسالات و شیوه‌ای دارد؛ «يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ» یعنی امر به معروف و حاکمیت معروف یعنی همان چیزی که فطرت بشری به راحتی می‌پذیرد و نهی از منکر یعنی آنچه که فطرت بشری با آن در تضاد و تقابل است. «وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ» پاکی‌ها در این حکومت ترویج می‌شود «وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ» و ناپاکی‌ها و پلیدی‌ها از بین می‌رود. به عبارتی خط قرمز حکمرانی نبوی، تحریم خبائث و ناپاکی‌ها است. «وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ»؛ پیامبر (ص)، زشتی‌ها و بدی‌هایی که آنها بر خود حاکم کردند را بر می‌دارد و نوعی آزادی بر آنها عنایت می‌کند. «وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ»؛ زنجیرهای خرافات و اوهام، افراط و تفریط و هر آنچه غل و زنجیر برای بشریت است در حکمرانی نبوی، نابود می‌شود. این یکی از آیاتی است که شاخص‌های حکمرانی پیامبر (ص) را مطرح می‌کند.

در آیه 128، سوره «توبه» «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ» اشاره شده است آنچه در حکمرانی نبوی، حاکم است؛ رأفت، مهربانی، دلسوزی و نصیحت است یعنی همان که در شعر معروف است «بنی‌آدم اعضای یکدیگرند» تحقق پیدا می‌کند. ما برای تبعیت از چنین حکمرانی و رسالتی باید کادر مورد نیاز را تربیت کنیم. متأسفانه در نظام جمهوری اسلامی آنچه کمبود آن به شدت احساس می‌شود، کادر تربیت شده برای تحقق این حکمرانی است. 

تبعیت از سیره حکمرانی نبوی با کادر تربیت شده 

اسوه، الگو، رسالت، اهداف، آرمان، شیوه و روش‌ها را به برکت اسلام داریم اما آنچه حلقه مفقوده امروز جامعه است نداشتن کادر و نیروی مورد نیاز در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی برای پیاده کردن این آرمان‌ها و اهداف والاست. 

ایکنا ـ دولت فعلی توجه ویژه‌ای وفاق ملی دارد، با توجه به اینکه در سیره نبوی تشابهات مفهومی چون وحدت، اخوت و تمسک به یکسری اصول مشترک را شاهد هستیم، چگونه می‌توان وفاق را در سیره حکمرانی نبوی تشریح کرد؟

تعبیر قرآنی وفاق همان آیه معروف «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» است؛ هنگامی که پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) به مدینه آمدند، اولین گام ایشان وحدت بین دو قبیله بزرگ مدینه اوس و خزرج بود که جنگ‌های ده‌ها ساله داشتند اما دومین گام پیامبر اسلام (ص) وحدت بین ادیان و با یهودیان ساکن در مدینه و یهودیان بنی‌قینقاع، بنی‌نضیر و بنی‌قریظه بود که با  اینها پیمان بستند و منشور وحدت نوشتند و همه به رعایت آن متعهد شدند. در طول 10 سال که نبی مکرم اسلام (ص) در مدینه بودند، اصل اولیه بر وحدت و همزیستی مسالمت‌آمیز بود. حتی ایشان با مسیحیان نجران براساس آیه مباهله در سوره آل‌عمران، برخورد کردند. اصل حاک و محوری بر منشور نبوی، وحدت است. نقطه مقابل وحدت نیز شدت عمل با وحدت‌شکنان و عوامل اختلاف و تفرقه است. نمی‌شود در جامعه دم از وفاق و وحدت زد اما با عوامل اختلاف و تفرقه مبارزه نکرد.

تحقق وفاق در گرو مبارزه با عوامل اختلاف و تفرقه

در آیه 60، سوره «احزاب» آمده است «لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا يُجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلَّا قَلِيلا» جریان نفاق را می‌گوید که آنها مخالف وحدت و وفاق هستند. زیرا وفاق و وحدت در جامعه درست نقطه مقابل اهداف آنهاست. لذا باید از نبی مکرم اسلام (ص) یاد بگیریم همگی به دنبال «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًاوَلَا تَفَرَّقُوا» باشیم  و از طرف دیگر با عوامل مخلّ وفاق، وحدت و همدلی در جامعه مبارزه کنیم. قرآن کریم نیز آنها را در سه گروه؛ منافقین، کسانی که دارای بیماری‌های روحی و عدم تعادل هستند و کسانی که جزو ستون پنجم دشمن یا همان مرجفون هستند، تقسیم و معرفی می‌کند. مرجفون با شایعات به دنبال ایجاد ترس، دلهره، ناامیدی و بد‌دلی در جامعه هستند. 

همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند «مرجفون همان کسانی هستند که امنیت روانی جامعه را به هم می‌زنند، شایعه‌سازی می‌کنند. عده‌ای در تلاش هستند تا با خالی کردن دل مردم، ترس و ناامیدی را در جامعه القا کنند و خالی کردن دل مردم در داخل کشور، جرم است». یعنی قطعا اگر با عوامل اختلاف و تفرقه مبارزه نشود آن وحدت و وفاق تحقق پیدا نمی‌کند. 

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا