حیف طلا که خرج مُطَلّا کند کسی
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، این روزها در صورتی که سرتان را در خیابان و بزرگراهها بالا بگیرید به کرات تبلیغاتی درباره لزوم تبدیل کردن پول خود به طلا و اهمیت سرمایهگذاری در پلتفرمهای فروش آنلاین طلا مشاهده میکنید.
در صورتی که نرخ هزینههای بیلبوردهای سطح شهر را بررسی کنید، با قیمتهای عجیبی برای تبلیغات مواجه میشوید؛ بهطوری که حداقل هزینه بیلبوردهای این پلتفرمها که در سطح اتوبانها مشاهده میشود، 700 میلیون تومان تا 5 میلیارد تومان برای یک ماه است و بر اساس بررسیهای انجامشده، برخی از پلتفرمها ماهانه 40 تا 50 میلیارد تومان هزینه تبلیغات خود کردهاند که مشخص نیست این هزینهها از کجا تأمین شده است.
حتی فضای مجازی نیز پر از تبلیغات مربوط به فروش طلا شده است که متأسفانه بسیاری از آنها تحت نظارتهای لازم نیستند و مرجع برخی حتی خارج از ایران است که در صورت بروز هرگونه کلاهبرداری، امکان پیگیری وجود ندارد.
از نکات قابل توجه در این خصوص، آن است که فقط تعداد محدودی (کمتر از انگشتان یک دست) از این پلتفرمها در ذیل نظارتهای ثانویه وزارت صمت و بانک مرکزی فعالیت میکنند و حتی طلای خود را نزد بانک کارگشایی (بانک ملی) یا بانک ملت ذخیره نکردهاند.
عدم اعلام پلتفرمهای غیرمجاز طلا توسط وزارت صمت
بر این اساس، عمده پلتفرمهایی که در فضای مجازی فعالیت میکنند (که شاید تعداد آنها به 30 نیز برسد) مجوزهای لازم را ندارند و به اصطلاح «سبز نیستند»؛ اما به دلیل تعلل مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت، اسامی سکوهای مجاز هنوز اعلام نشده است.
هیئت مقرراتزدایی و بهبود محیط کسبوکار، مسئولیت ساماندهی و تعیین تکلیف پلتفرمهای فروش آنلاین مصنوعات طلا و طلای خام را به وزارت صمت واگذار کرد و برنامه تعیین تکلیف 50 روزه برای پلتفرمهای طلا ایجاد شده است.
حیف طلا که خرج مُطَلّا کند کسی
این روزها شاهد آن هستیم که عدهای سودجو با استفاده از تبلیغات و بیلبورد، منجر به بر هم زدن اقتصاد کشور و فریب افکار عمومی میشوند؛ تجربهای که در سکه ثامن و کوروش کمپانی مشاهده شد و با دریافت پولهای مردم، خالیفروشی کرده و محصولی به آنها تحویل نشد. این تجربه برای پلتفرمهای غیر مجاز که طلای مردم را نزد بانک نگهداری نمیکنند، وجود دارد.
من به عنوان خبرنگار به یکی از این بیلبوردهای جدید کنار اتوبان ایستادم و شاهد آن بودم که شمارنده بیلبورد به ثانیه در حال زیاد شدن است و در توضیح آن نوشته بود که این تعداد افرادی هستند که به آن پلتفرم میپیوندند.
آیا نظارتی بر صحت و سقم این ادعاهای تبلیغاتی وجود دارد؟ پلتفرمهایی که حداقل کار لازم که قرار دادن پول در بانک است، را انجام ندادهاند. چرا در این آشفتهبازار طلا، پلتفرمی متهم به خالیفروشی میتواند اینچنین در محیط شهری تبلیغات اغواگرانه داشته باشد؟
گزارش از ابراهیم نژادرفیعی
انتهای پیام/
لینک منبع اصلی خبر
لینک خبر در ارتباط اقتصادی
این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید