خاموشی مسئولیتپذیری
با اینحال خاموشیهای پاییز امسال از ۲۰ آبانماه درکشور آغاز شد و برق مشترکین خانگی هرروز دو ساعت قطع میشود.اما شهروندان علاوه برخاموشیها، ازآسیب وخرابی وسایل برقی خود خبرمیدهند که باتوجه به وضعیت اقتصادی خانوارهاو قیمت وسایل برقی، هزینههای آنها را چندبرابر کرده است.مشترکینی که بهدلیل نوسان جریان برق وخاموشیهامتحمل خسارت شدهاند، به وزارت نیرو و توانیر مراجعه کردهاند؛ اما به درخواست آنها برای جبران خسارت وسایل برقی پاسخ داده نشده است. وزارت نیرو اعلام میکند با توجه به اینکه زمان خاموشیها از قبل اعلام شده، این مشترکین مشمول دریافت خسارت نمیشوند.
قطع برق متوقف شد؟
روز گذشته اسماعیل حسینی،عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی نوشت: با توجه به مصوبه شورای عالی امنیت ملی و انجام تعهدات توسط شرکت ملی گاز، از روز گذشته اعمال خاموشیهای برق در بخش خانگی متوقف شد؛ هرچند شواهد نشان از تداوم خاموشیها دارد. پس از تصویب قانون خسارت برق، یک بخش جدید بهنام بیمه به قبوض اضافه شده تا در صورت بروز حادثه برای وسایل برقی، افراد بتوانند خسارت ناشی از برق مشترکین خانگی را از بیمه دریافت کنند. این افراد میتوانند در صورت بروز خسارات ناشی از نوسان شبکه برق ادعای خسارت کرده و براساس قانون خسارت برق و قانون بیمه مشترکین، خسارت دریافت کنند.بیمه برق شامل بیمه خسارت مشترکین و بیمه همگانی،از سال ۱۳۹۰ در قبوض برق لحاظ و ازسال۱۳۹۱اجرایی شد.این طرح دردوبخش بیمه خسارت مشترکین وبیمه همگانی، خسارتهای ناشی از حوادث مرتبط با برق و بلایای طبیعی همچون آتشسوزی، انفجار و بلایای طبیعی را پوشش میدهد.بر اساس قانون خسارت برق، مشکلات و حوادث پیشآمده بهدلیل عیوب شبکه داخلی مانند سوختن وسایل برقی بهدلیل نوسان برق، بر عهده خود مشترک بوده و شامل خسارت ناشی از برق مشترکین خانگی و همچنین دریافت خسارت نوسان برق از بیمه نخواهد شد. طبق آمار، نزدیک به ۹۸درصد خسارات در حوزه برق مربوط به نوسانات و خسارات ناشی از تجهیزات برقی بوده و بقیه خسارات مربوط به نقص عضو و انفجار است.مشترکین میتوانند با ورود به سایت bimetavanir.org.ir و ارائه مدارک، خسارت خود را ثبت کنند. برای خسارتهای ناشی از برق، ارائه اسناد مانند قبض پرداختی، کارتملی، گزارش نهادهای ذیصلاح و مدارک مالی الزامی است. مشترکین باید تا ۱۵روز پس از وقوع حادثه مدارک خود رابه دفاتر امور مشترکین تحویل دهند. بررسی این مدارک در روالی قانونی انجام شده و پس از تایید نهایی، مبلغ خسارت به حساب مشترک واریز میشود.این بیمه با پرداخت مبالغی اندک توسط مشترکان توانسته نقش موثری در جبران خسارات ایفا کند. در سال ۱۴۰۲ بهازای هرواحد مسکونی مبلغ مندرج در قبض برق ۲۰۰ تومان بود که در سال ۱۴۰۳ به ۳۰۰ تومان افزایش یافت و بهازای هر واحد تجاری نیز ۳۰۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. برای این بیمه در سال جاری با سهم دولت (۷۰۰۰میلیارد تومان) و مشترکین(۳۰۰۰میلیارد تومان) بهارزش ۱۰هزار میلیارد تومان پیشبینی شده و تاکنون ۱۰۰میلیارد تومان خسارت به مشترکین پرداخت کرده است.
پرداخت وام بلاعوض ۱۰۰میلیون تومانی
مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) از پرداخت مطالبات خسارات بیمه مشترکین تا پایان بهمنماه خبر داد و گفت: سال گذشته حدود۵۷۰۰پرونده حادثه داشتیم که در سامانه بیمه خسارت مشترکین توانیر ثبت شد و تاکنون نزدیک به ۱۰۰میلیارد تومان به خسارتدیدگان پرداخت شده و یا در حال پرداخت است. عبدالامیر یاقوتی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۳ بیمه دانا مسئول پرداخت خسارتهاست، افزود: حدود ۴۰۰پرونده دارای نقص مدرک داریم که پس از تکمیلشدن نزدیک به ۱۵۰میلیارد تومان برآورد اولیه شده است. بر این اساس بیمه دانا از مهرماه شروع به پرداخت کرده و در این میان قریب به ۳۰میلیارد تومان پروندههایی است که در حال بررسی هستند و امیدواریم تا پایان بهمنماه تمامی پرداختهای سال۱۴۰۳بهروز شود. یاقوتی درخصوص درج بیمه همگانی درقبوض برق نیز گفت: براساس قانونی که به تاسیس صندوق بیمه همگانی منجر شد،این صندوق وظیفه داردبه خسارتهای ناشی ازبلایای طبیعی مانند سیل وزلزله و… به مشترکان خانگی که دچار این حوادثی میشوند، مبلغ ۱۰۰میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت کند.وی افزود: در سال ۱۴۰۳ پیشبینی شده درآمد صندوق برابر ۱۰هزار میلیارد تومان باشد که ۳۰۰۰میلیارد تومان در قبوض برق درج شده و ۷۰۰۰میلیارد تومان کمکهایی است که دولت به صندوق میکند. در این میان صنعت برق صرفا موظف است مبلغ ۹۰هزار تومان که بهازای هر انشعاب است را ازمشترکین طی شش قبض و در طول یکسال که هر قبض ۱۵هزار تومان را شامل میشود جمعآوری کرده و به خزانهداری کل پرداخت نماید و از آنجا به صندوق بیمه همگانی واریز شود.
وزارت نیرو پاسخگو باشد
نایبرئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مورد پرداخت خسارت ناشی از نوسانات و قطعی برق گفت: در مواقعی که قطعی برق بدون اطلاع انجام میشود و مردم دچار خسارت میشوند، توانیر باید خسارتهای مردم راجبران کند و جوابگوی مشترکین باشد. محمد بهرامی سیفآبادی در گفتوگو با خبرنگار جامجم افزود: درمواقعی که زمان قطعی برق و خاموشی اعلام میشود، مردم باید مراقبت کنند تا خسارتها به حداقل برسد، اما اگر در این مواقع وسایل برقی آسیب میبیند، وزارت نیرو و توانیر باید آن را از نظر فنی بررسی کنند که علت آسیب چیست؟ وی بیان کرد: دربرخی مواقع شاید توانیر مقصر نباشد، اما برخی بر اساس افت ولتاژ دچار خسارت میشوند ودر اینجا باید وزارت نیرو و توانیر پاسخگو باشد.عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بههرحال اگر این اتفاق رخ میدهد وزارت نیرو نباید بلافاصله درخواست مردم را رد کند و باید بررسی کنند و به لحاظ فنی هم به مردم دقیق جواب دهند. اگر در بررسی مشخص شد که مقصر هستند، باید به مردم خسارت پرداخت کنند.نوسان ولتاژ برق خانگی و قطعی مکرر یکی از اصلیترین دلایل آسیبرسیدن به وسایل خانگی است و طبق قانون خسارت برق، دریافت خسارت نوسان برق تنها مشمول مشترکین خانگی قانونی است و در صورت سوختن وسایل برقی بهدلیل نوسان برق، امکان دریافت خسارت وجود داشته باشد. درصورتیکه ولتاژ شبکه برق از محدوده استاندارد خارج شده و به آسیبرسیدن به لوازم و دستگاههای خانگی منجر شود، بهدلیل تعهدات و قانون خسارت برق، بیمه خسارت ناشی از برق مشترکین خانگی بهطور تمام و کمال پرداخت خواهد شد.
منبع خبر: جام جم آنلاین
لینک خبر در ارتباط اقتصادی
این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید