خصوصی سازی ایران خودرو در ایستگاه آخر/ ایران خودرو به کروز رسید
مجمع فوقالعاده ایرانخودرو پس از ۹ ساعت بحث و رایگیری، سرانجام با اعلام اعضای جدید هیات مدیره به پایان رسید. در این مجمع، ترکیب هیات مدیره به گونهای شکل گرفت که متحدان کروز، سیت اکثریت را در اختیار گرفتند.
بر اساس رایگیری انجامشده، شرکتهای سرمایهگذاری گنجینه ایرانیان، بهینهسازان بهمن و اعتبار آفرین که همگی از متحدان کروز محسوب میشوند، همراه با مدیریت سرمایهگذاری ملی ایران (ونیکی) و خدمات گستر صبا انرژی به عنوان اعضای جدید هیاتمدیره انتخاب شدند.
به این ترتیب، بزرگترین خودروساز ایران تحت مدیریت بخش خصوصی و متحدان کروز قرار گرفت؛ تغییری که میتواند مسیر صنعت خودرو را وارد فاز جدیدی کند.
فشار دولت از روی زخم سهامداران برداشته شد
با تغییر ترکیب هیاتمدیره ایرانخودرو و پایان کنترل دولتی، گویی فشار مداوم دولت از روی زخم سهامداران این شرکت برداشته شده است. هرچند خصوصیسازی همواره به معنای بهبود فوری شرایط نیست، اما به نظر میرسد بازار سرمایه این تغییر را مثبت ارزیابی کند.
واکنش اولیه سهامداران و کلیت بورس نشان میدهد که امیدواری به آینده ایرانخودرو بیشتر شده و سرمایهگذاران نسبت به کاهش مداخلات دولتی در این صنعت خوشبینترند.
دعوای دولتی بر سر تغییر هیات مدیره ایران خودرو بالا گرفت
در ماجرای واگذاری ایرانخودرو، دو جبهه اصلی شکل گرفتند. در یک سو، دولت و وزارت اقتصاد بهویژه با حمایت رئیس جمهوری، بر خصوصیسازی این خودروساز تاکید دارند و تلاش میکنند مدیریت آن را به بخش خصوصی منتقل کنند.
از سوی دیگر، وزارت صمت و برخی نهادهای وابسته به دولت مانند شورای رقابت، همچنان در تلاش هستند کنترل خود را بر ایرانخودرو حفظ کنند. صدور نامههای مختلف از سوی نهادهای دولتی و قضایی، نشاندهنده این کشمکش سنگین است. با این حال در نهایت با نامه دادستانی کل کشور، از برگزاری این مجمع حمایت و مجمع برگزار شد.
سهامداران در بلاتکلیفی واگذاری ایران خودرو زیان کردند
در حالی این روزها کشمکش بر سر واگذاری سیتهای مدیریتی ایران خودرو ادامه داشته که نماد خودرو در بورس متوقف بوده و این موضوع در کنار بلاتکلیفی در روند برگزاری مجمع فوقالعاده، اعتراض شدید و زیان سهامداران را به دنبال داشته است.
گفتنیست در سالهای اخیر، دولت تلاش کرده سهم مدیریتی خود در ایرانخودرو را کاهش دهد، اما ساختار سهامداری این شرکت همچنان به نهادهای شبهدولتی وابسته مانده است. یکی از مهمترین چالشهای واگذاری، حضور شرکت کروز در هیاتمدیره ایرانخودرو است.
شورای رقابت پیشتر به این موضوع ورود کرده و رای به خروج این قطعهساز از ترکیب مدیریتی داده بود، اما این رای در هیات تجدیدنظر تغییر کرد و حالا پرونده آن در دیوان عدالت اداری باز است.
در همین حال، شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا اخیرا نامهای صادر کرده بود که تاکید دارد واگذاری مدیریت ایرانخودرو باید در یک چارچوب مشخص انجام شود. نکتهای که امروز محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهوری نیز بر آن تاکید کرده است. بر اساس این نامه، دولت در مرحله اول، مدیریت شرکت را واگذار میکند و در مرحله بعد، بحث انتقال مالکیت مطرح خواهد شد.
در این شرایط، مجمع امروز سرنوشت بخشی از این واگذاری را مشخص میکند. سهامداران عمده، با توجه به ترکیب مدیریتی و تصمیمات پیشرو، میتوانند مسیر آینده این خودروساز را تعیین کنند. با این حال، بلاتکلیفی در پرونده مالکیت کروز و اختلافات میان نهادهای دولتی و مجلس، همچنان از موانع اصلی خصوصیسازی ایرانخودرو به شمار میرود.
گزارشهای بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.
لینک منبع اصلی خبر
لینک خبر در ارتباط اقتصادی
این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید