اقتصاد > آب و انرژیانرژی

خط لوله بندرعباس – سیرجان – رفسنجان به بهره‌برداری می‌رسد



خط لوله بندرعباس – سیرجان – رفسنجان به بهره‌برداری می‌رسد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، علی احمدی‌پور به‌مناسبت بیست‌وچهارمین سالگرد تأسیس شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، با تشریح برنامه‌های صنعت انتقال نفت به موضوع ناترازی سوخت در کشور اشاره کرد و افزود: در همه بخش‌های صنعت نفت باید به سوی مدیریت ناترازی انرژی حرکت کنیم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز جامعه باشیم. سوخت‌رسانی ایمن و پایدار نیازمند توسعه زیرساخت‌ها در بخش‌های مختلف است.

وی با اشاره به وظایف شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به‌عنوان شرکتی عملیات‌محور، بیان کرد: وظیفه این صنعت، انتقال ایمن، پایدار و بی‌وقفه مواد نفتی اعم از نفت خام و فرآورده‌های نفتی از مبادی تولید به مبادی مصرف در همه نقاط کشور است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با بیان اینکه کمک به رفع ناترازی سوخت از دغدغه‌های اصلی این شرکت است، ادامه داد: توسعه خطوط، بهره‌برداری از پروژه‌های در حال اجرا و پیش‌بینی نیازهای آتی در کشور از وظایف اصلی این شرکت است.

احمدی‌پور با بیان اینکه تا پایان امسال، یک هزار کیلومتر به طول خطوط لوله در صنعت انتقال نفت افزوده می‌شود، گفت: ۶۰ درصد از پروژه احداث خط لوله ۳۴۱ کیلومتری سبزآب – شازند اجرا شده است و مابقی آن نیز تا پایان امسال تکمیل می‌شود که پس از عملیاتی‌شدن این خطوط لوله، فرآورده‌های تولیدی پالایشگاه آبادان به مرکز کشور و تهران انتقال می‌یابد.

وی همچنین در تشریح روند اجرای پروژه خط لوله جدید ۲۶ اینچ بندرعباس – سیرجان – رفسنجان تصریح کرد: این پروژه شامل احداث ۴۶۰ کیلومتر خط لوله ۲۶ اینچ به همراه سه مرکز انتقال نفت در بندرعباس، قطب‌آباد و مهرآران است که نیاز به انتقال روزانه حدود ۱۶ میلیون لیتر فرآورده را برآورده می‌کند.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران درباره شرایط انتقال فرآورده نفتی در زمان تولید و مصرف حداکثری سوخت در کشور اعلام کرد: در نقشه تولید صنعت انتقال نفت بیش از ۷۰ درصد فرآورده‌های نفتی در جنوب کشور تولید می‌شود، این در حالی است که براساس آمار بیشترین حجم فرآورده‌های نفتی در پی تردد و مسافرت‌های نوروزی هموطنان در استان‌های شمالی کشور مصرف می‌شود که این فرایند انتقال در چرخه سوخت‌رسانی با توجه به تجهیزات و تأسیسات صنعت انتقال نفت موجود، طی یک عملیات شبانه‌روزی به این استان‌ها ارسال می‌شود.

پیگرانی ۲ هزار کیلومتر خط لوله در حال اجراست

احمدی‌پور در بخش دیگری از سخنانش درباره اهمیت و نقش پیگرانی هوشمند در بستر شبکه خطوط لوله کشور گفت: هم‌اکنون خطوط لوله نفت در شرایط مطلوبی قرار دارد و مأموریت پیگرانی هوشمند در همه دوره‌ها به‌درستی انجام شده است، همچنین تعمیرات، اصلاح و تعویض خطوط لوله نفت نیز در زمان‌های مناسب اجرایی شده است.

وی تأکید کرد: اجرای پروژه پیگرانی هوشمند حدود ۲ هزار کیلومتر خط لوله در حال پیگیری است که انتظار می‌رود این پروژه تا یک سال آینده به اجرایی شود.

همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با اشاره به اینکه هم‌اکنون بیشتر پروژه‌های در حال اجرای شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه سیستم‌های نشت‌یابی است، گفت: پایلوت این پروژه از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی و ساخته شده است که با اجرایی‌شدن آن، با وجود فیبر نوری می‌توان از سیستم‌های نشت‌یابی استفاده کرد. امیدواریم این پروژه به‌زودی اجرایی شود، زیرا نقش قابل‌توجهی در انشعاب‌های غیرمجاز فرآورده‌های نفتی از خطوط لوله دارد.

عملکرد موفقیت‌آمیز در کنترل برداشت انشعاب‌های غیرمجاز

احمدی‌پور درباره موفقیت شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و مناطق دوازده‌گانه آن در کنترل و شناسایی انشعاب‌های غیرمجاز در مسیر خطوط توضیح داد: خطوط لوله با پارامترهای عملیاتی کنترل می‌شود و همین موضوع از سرقت فرآورده‌های نفتی از خطوط لوله جلوگیری می‌کند.

وی بیان کرد: براساس آمارهای موجود طی یک سال اخیر سارقان تنها در ۲ مورد موفق به برداشت غیرمجاز شده‌اند که مجموع حجم فرآورده‌های برداشت‌شده کمتر از ۱۰۰ هزار لیتر بوده است.

اتصال ۱۱ نیروگاه جدید به شبکه خطوط لوله

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران همچنین از اتصال نیروگاه‌های جدید به خطوط لوله برای تأمین سوخت زمستانی خبر داد و گفت: شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران موظف به تأمین سوخت ۱۱ نیروگاه کشور افزون بر ۱۸ نیروگاه پیشین از طریق اتصال به شبکه خطوط است که تاکنون دو نیروگاه (نکا و علی‌آباد) به خطوط لوله متصل شده و دو نیروگاه دیگر (خرم‌آباد و چادرملو) آماده بهره‌برداری است و مابقی نیروگاه‌ها نیز تا پایان سال ۱۴۰۳ به خطوط لوله متصل می‌شوند.

تخصص و شایسته‌سالاری ملاک اصلی جذب و انتصاب‌

احمدی‌پور با اشاره به ضرورت تعلیم و پرورش نیروهای متخصص و جوان تأکید کرد: توسعه و پیشرفت در گرو بهره‌گیری از نیروهای توانمند و متخصص به‌منظور اجرای برنامه‌های مدون است.

وی درباره اهمیت رسیدگی و حل‌وفصل چالش‌های سرمایه انسانی با توجه به نقش نیروی انسانی که به‌مثابه بازوان پرقدرت و موتور محرکه توسعه در نیل به اهداف این صنعت هستند، یادآور شد: اولویت نخست شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در مرحله جذب نیروی انسانی، واگذاری سمت‌ها و مسئولیت‌ها براساس شایسته‌سالاری است.



منبع مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا