اقتصادی

خلاء مدیریتی چالش اصلی توسعه ترانزیت ایران است


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، جواد هدایتی یادآور شد:‌ فروپاشی شوروی سابق و ظهور کشورهای محصور در خشکی، همراه با اراده سیاسی دولت سیزدهم برای توسعه ترانزیت در چارچوب سیاست همسایگی، به ثبت رکورد 16 میلیون تن کالای ترانزیتی در سال گذشته انجامید. همچنین، توجه ویژه به ترانزیت و لجستیک در قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور، از مهم‌ترین نقاط عطف این حوزه به شمار می‌رود.

وی با اشاره به خلأ مدیریتی به‌عنوان چالشی دیرینه در توسعه ترانزیت ایران، افزود: وابستگی اقتصادی کشورهای منطقه به موقعیت استراتژیک ایران می‌تواند ارزش افزوده قابل‌توجه را برای کشور ایجاد کند.

وی تصریح کرد: در احکام قانون برنامه هفتم توسعه، به رفع چالش‌های اصلی حوزه ترانزیت پرداخته شده و با تشکیل ستاد ملی ترانزیت و لجستیک به ریاست رئیس‌جمهور، گام‌های مؤثری در این مسیر برداشته خواهد شد.

مدیرکل دفتر ترانزیت با یادآوری سهم 9 درصدی بخش حمل‌ونقل در تولید ناخالص داخلی گفت: 90 درصد حمل‌ونقل کشور از طریق جاده‌ها انجام می‌شود و بیش از 40 هزار ناوگان معادل 10 درصد کل ناوگان کشور و 50 هزار راننده در این حوزه فعالیت دارند.

وی در ادامه با اشاره به توسعه کریدورهای جدید و ایجاد فضای رقابتی در منطقه خاورمیانه بر ضرورت اصلاح نقاط ضعف داخلی، ارتقا ظرفیت‌های لجستیکی، و تقویت توان رقابت‌پذیری کریدورهای ترانزیتی کشور تأکید کرد.

انتهای پیام/

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا