آخرین اخبار

خودروی شاهین پلاس ارزش خریدن دارد؟ | تصاویر


به گزارش همشهری آنلاین، شاهین پلاس یکی از گران‌ترین های داخلی محسوب می‌شود و قیمت آن در بازار به‌طور عجیبی بالا رفته به‌گونه‌ای که به محدودهٔ خودروهای چینی نزدیک شده است. این در حالی است که شاهین پلاس از لحاظ قوای محرکه یا امکانات ویژگی خاص یا منحصربه‌فردی ندارد اما در بازار قیمتی نزدیک به ۱.۳ میلیارد تومان پیدا کرده است.

شاهین یا تارا یا ام‌وی‌ام؛ کدامیک بهتر است؟ /عکس

به نقل از پدال، در این بازهٔ قیمتی اما خودروهای صفرکیلومتر نسبتاً زیادی قابل خریداری است که می‌توانند تصمیم‌گیری را دشوار کنند. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم شاهین پلاس را با سه رقیب هم‌قیمت در بازار مقایسه کنیم تا راهنمایی باشد برای کسانی که در این بازهٔ قیمتی به دنبال خودروی صفرکیلومتر هستند.

شاهین یا تارا یا ام‌وی‌ام؛ کدامیک بهتر است؟ /عکس

مقایسهٔ شاهین پلاس با دنا پلاس توربو اتوماتیک

یکی از اصلی‌ترین رقبای شاهین پلاس در بازار، دنا پلاس توربو اتوماتیک است. این خودرو در نسخهٔ جدید آپشنال از لحاظ قیمت بسیار به شاهین پلاس نزدیک است.

مشخصات فنی و پیشرانه

مهم‌ترین ویژگی شاهین پلاس که باعث رشد قیمت آن در بازار شد، استفاده از پیشرانهٔ جدید ME۱۶ است که نسخهٔ سایپا از موتور TU۵ محسوب می‌شود. این موتور ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ، ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. از سوی دیگر، دنا پلاس توربو به پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری EF۷ توربو مجهز است که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیرو در هردو خودرو هم توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد که ساخت شرکت چینی DAE است؛ بنابراین، از لحاظ شتاب و کشش برتری کاملاً با دنا پلاس است درحالی‌که توان موتور تنفس طبیعی ME۱۶ برای وزن سنگین ۱۳۳۰ کیلوگرمی شاهین پلاس کافی نیست و با خودروی نسبتاً تنبلی طرف هستیم. از سوی دیگر اما پیشرانهٔ تنفس طبیعی شاهین پلاس استهلاک و هزینه‌های نگهداری کمتری دارد درحالی‌که موتور توربوشارژ دنا پلاس با مشکلات مختلفی مواجه است. از لحاظ مصرف سوخت نیز برتری با شاهین پلاس است که در هر صد کیلومتر نزدیک به یک لیتر مصرف کمتری دارد.

شاهین یا تارا یا ام‌وی‌ام؛ کدامیک بهتر است؟ /عکس

طراحی ظاهری و فضای داخلی

هرچند شاهین پلاس در طراحی بیرونی تفاوتی با نسخه‌های قبلی شاهین ندارد ولی هنوز هم در برابر دنا پلاس اندکی برتری خواهد داشت زیرا ازآنجایی‌که دنا پلاس بر پایهٔ سمند شکل گرفته، با وجود تغییرات بزرگ همچنان ذات قدیمی خود را نشان می‌دهد اما سدان سایپا خودروی مستقلی محسوب می‌شود که از ابتدا طراحی شده و به همین دلیل نمای پخته‌تر و اصولی‌تری دارد. در داخل نیز مشکل دنا پلاس فضای تنگ و محدود حتی در قیاس با سمند است درحالی‌که شاهین پلاس برای خودرویی در کلاس C یا کامپکت، از کابین جادار و بزرگی برخوردار است که آن را به گزینه مناسب‌تری برای استفاده‌های خانوادگی و مسافرتی تبدیل می‌کند.

شاهین یا تارا یا ام‌وی‌ام؛ کدامیک بهتر است؟ /عکس

امکانات و فناوری‌ها

سایپا به لیست آپشن‌های شاهین پلاس سه مورد جدید شامل تنظیم برقی ۶ جهته صندلی راننده، گرم‌کن صندلی‌های جلو و شیشه‌های دودی عقب را نسبت به شاهین CVT اضافه کرده و ایران‌خودرو هم مدتی است دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال را با امکانات بیشتری مثل سنسور نور و باران، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای به بازار فرستاده است؛ بنابراین، دو خودرو از لحاظ امکانات جزء مجهزترین خودروهای داخلی به‌حساب می‌آیند. البته در این بخش، با ایربگ‌های بیشتر، رینگ‌های بزرگ‌تر، تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو و سنسور باران، کفهٔ ترازو کمی به سمت دنا پلاس توربو سنگینی می‌کند اما شاهین پلاس هم با گرم‌کن صندلی‌های جلو و نمایشگر بزرگ‌تر، می‌تواند برخی کاستی‌های خود را جبران کند.

شاهین یا تارا یا ام‌وی‌ام؛ کدامیک بهتر است؟ /عکس

قیمت و ارزش خرید

دنا پلاس توربو اتوماتیک با قیمتی حدود یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان در بازار، کمی از شاهین پلاس با قیمت یک میلیارد ۲۸۰ میلیون تومان ارزان‌تر است و بنابراین با توجه امکانات بیشتر و پیشرانهٔ قوی‌تر، ارزش خرید بالاتری دارد ولی باید با مشکلات موتور توربو و فضای کابین محدود آن کنار بیایید.

نقاط قوت و ضعف دو خودرو

شاهین پلاس

مزایا: کابین جادار، پلت‌فرم مدرن‌تر، پیشرانهٔ تنفس طبیعی کم‌استهلاک

معایب: توان کم موتور، امکانات کمتر، طراحی داخلی قدیمی

دنا پلاس توربو اتوماتیک

مزایا: موتور توربوشارژ قدرتمند، امکانات مناسب، قیمت ارزان‌تر

معایب: مشکلات موتوری، فضای محدود کابین، پلت‌فرم قدیمی

مقایسهٔ شاهین پلاس با تارا V۴

یکی دیگر از رقبای اصلی شاهین پلاس در بازار، تارا V۴ اتوماتیک است یعنی خودرویی که از لحاظ قوای محرکه با رقیب سایپایی یکسان است.

مشخصات فنی و پیشرانه

همان‌طور که اشاره شد، این دو خودرو قوای محرکهٔ یکسانی دارند زیرا تارا از پیشرانهٔ TU۵P استفاده می‌کند ولی بااین‌وجود، در اعداد خروجی این موتورها تفاوت‌هایی جزئی دیده می‌شود. موتور TU۵P ایران‌خودرو ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند درحالی‌که این ارقام برای موتور ME۱۶ سایپا ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور است. انتقال نیروی موتور اما در هردو خودرو توسط گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک ساخت DAE صورت می‌گیرد. با وجود قوای محرکهٔ یکسان، تارا حدود ۶۰ کیلوگرم وزن سبک‌تری دارد که می‌تواند روی شتاب خودرو تأثیر مثبتی داشته باشد ولی به‌طورکلی، تارا V۴ هم مثل شاهین پلاس خودروی تنبلی است.

شاهین یا تارا یا ام‌وی‌ام؛ کدامیک بهتر است؟ /عکس

طراحی ظاهری و فضای داخلی

در طراحی بیرونی کفه ترازو به سمت شاهین سنگینی می‌کند زیرا درحالی‌که تارا در اصل همان پژو ۳۰۱ با تغییراتی در نمای جلو و عقب است، سدان سایپا خودروی مستقلی محسوب می‌شود که از ابتدا طراحی شده و ازاین‌رو ظاهر هماهنگ‌تری دارد. البته در تارا V۴، ایران‌خودرو با تغییر گرافیک چراغ‌های عقب، سعی کرده یکی از مشکلات ظاهری این خودرو را برطرف کند ولی هنوز هم باید با اختلافی جزئی شاهین را برتر بدانیم. در داخل نیز تارا با داشبورد پلاستیکی و ساده، کاملاً اقتصادی به نظر می‌رسد و هرچند شرایط شاهین پلاس هم خیلی بهتر نیست ولی باید سدان سایپا را به لطف تریم دورنگ و نمایشگر بزرگ‌تر، کمی بهتر از رقیب ایران‌خودرویی بدانیم. در عوض فضای بار و سرنشین تارا به‌مراتب بزرگ‌تر، جادارتر و راحت‌تر از رقیب سایپایی خود است.

شاهین یا تارا یا ام‌وی‌ام؛ کدامیک بهتر است؟ /عکس

امکانات و فناوری‌ها

از لحاظ امکانات و آپشن‌ها، دو خودرو تقریباً در یک سطح هستند ولی تارا با سنسور پایی در صندوق، ایربگ‌های جانبی و سنسور باران، شرایط کمی بهتری دارد. از سوی دیگر، نمایشگر ۱۰ اینچی شاهین از نمونهٔ ۷ اینچی تارا بزرگ‌تر است و از شیشه‌های دودی عقب هم بهره می‌برد که در رقیب ایران‌خودرویی وجود ندارد.

شاهین یا تارا یا ام‌وی‌ام؛ کدامیک بهتر است؟ /عکس

قیمت و ارزش خرید

هرچند تارا V۴ امکانات بیشتری دارد ولی با قیمت یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان در بازار، حدود ۲۰۰ میلیون تومان از شاهین پلاس ارزان‌تر است که اختلاف قابل‌توجهی محسوب می‌شود و درنتیجه، ازآنجایی‌که قوای محرکهٔ دو خودرو یکسان است، تارا V۴ ارزش خرید بیشتری خواهد داشت. این سدان ایرانی همچنین برخلاف دنا پلاس، پلت‌فرم مدرن‌تری هم دارد ولی از لحاظ ایمنی در تصادفات، برتری با شاهین پلاس است.

نقاط قوت و ضعف دو خودرو

شاهین پلاس

مزایا: طراحی بیرونی هماهنگ‌تر، تریم دورنگ داخلی، پیشرانهٔ تنفس طبیعی کم‌استهلاک

معایب: توان کم موتور، امکانات کمتر، قیمت گران‌تر

تارا V۴

مزایا: پیشرانهٔ تنفس طبیعی کم‌استهلاک، امکانات مناسب، قیمت ارزان‌تر

معایب: طراحی بیرونی نه‌چندان جذاب، طراحی داخلی قدیمی، ایمنی پایین‌تر

مقایسهٔ شاهین پلاس با ام‌وی‌ام X۳۳ کراس

در بازهٔ قیمتی شاهین پلاس اگر علاقه‌ای به سدان‌هایی که معرفی کردیم ندارید و خواهان یک کراس‌اوور هستید، یکی از بهترین و نزدیک‌ترین گزینه‌های قیمتی، ام‌وی‌ام X۳۳ کراس اتوماتیک خواهد بود.

مشخصات فنی و پیشرانه

X۳۳ کراس که درواقع نسخهٔ فیس‌لیفت X۲۲ پرو محسوب می‌شود، در دو نسخهٔ دستی و اتوماتیک به فروش می‌رسد که در پیشرانه باهم تفاوت دارند. نسخهٔ اتوماتیک موردنظر ما، به یک موتور ۱ لیتری سه سیلندر توربو مجهز است که ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتن متر گشتاور دارد؛ بنابراین، پیشرانهٔ کوچک ام‌وی‌ام از لحاظ قدرت و گشتاور با موتور تنفس طبیعی شاهین پلاس برابری می‌کند ولی به خاطر توربوشارژ بودن می‌توان استهلاک بالاتری داشته باشد. انتقال نیروی این موتور هم برخلاف دیگر خودروهای این مطلب، توسط یک گیربکس CVT صورت می‌گیرد. به لطف این قوای محرکهٔ اقتصادی، X۳۳ کراس در هر صد کیلومتر ۶.۱ لیتر بنزین مصرف می‌کند که نزدیک به یک لیتر از شاهین پلاس کمتر است.

شاهین یا تارا یا ام‌وی‌ام؛ کدامیک بهتر است؟ /عکس

طراحی ظاهری و فضای داخلی

هرچند شاهین پلاس و X۳۳ کراس در یک سگمنت قرار ندارند ولی در طراحی بیرونی برتری قطعاً با کراس‌اوور چینی خواهد بود. هرچند پیشینهٔ این خودرو به سال ۲۰۱۶ بازمی‌گردد ولی این مدل، دومین فیس‌لیفت روی کراس‌اوور کوچک چری محسوب می‌شود که با چراغ‌های دوقسمتی در جلو و چراغ‌های سراسری در عقب، نمایی کاملاً مدرن دارد. همچنین در بازار شاسی‌بلند پسند کشورمان، X۳۳ کراس توجهات بیشتری را نسبت به شاهین جلب می‌کند. این کراس‌اوور کوچک چینی در داخل نیز با نمایشگرهای پیوسته برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعتی-سرگرمی، غربیلک فرمان D شکل و طراحی مدرن داشبورد، چند سر و گردن از کابین قدیمی و کسل‌کنندهٔ شاهین پلاس بهتر به نظر می‌رسد. بااین‌وجود، ازآنجایی‌که X۳۳ کراس خودرویی کوچک با تنها ۴.۲ متر طول است، در داخل فضای محدودی دارد و با صندوق بار کوچک، خیلی برای مسافرت مناسب نخواهد بود.

شاهین یا تارا یا ام‌وی‌ام؛ کدامیک بهتر است؟ /عکس

امکانات و فناوری‌ها

در بخش امکانات، X۳۳ کراس با برخورداری از سنسور پارک جلو و عقب، شارژر بی‌سیم گوشی، صفحه آمپر دیجیتالی ۷ اینچی، ترمز پارک برقی با اتوهلد، نورپردازی داخلی ۶۴ رنگ، چهار ایربگ و… کاملاً نسبت به شاهین پلاس برتری دارد.

شاهین یا تارا یا ام‌وی‌ام؛ کدامیک بهتر است؟ /عکس

قیمت و ارزش خرید

X۳۳ کراس اتوماتیک هم‌اکنون در بازار یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان قیمت دارد که دقیقاً با قیمت شاهین پلاس یکسان است و بنابراین، انتخاب یکی از این دو، به انتظاراتی بازمی‌گردد که از خودرو دارید. از خواهان کراس‌اوور کوچک و بیشتر برای استفاده‌های شهری و روزمره هستید، X۳۳ با ابعاد جمع‌وجور، امکانات مناسب و مصرف سوخت پایین، گزینهٔ ایده‌آلی خواهد بود ولی اگر خودرویی خانوادگی می‌خواهید، بهتر است سراغ شاهین با کابین جادار و صندوق بار بزرگ بروید.

نقاط قوت و ضعف دو خودرو

شاهین پلاس

مزایا: پیشرانهٔ تنفس طبیعی کم‌استهلاک، کابین جادار، بازار فروش دست‌دوم بهتر

معایب: توان کم موتور، امکانات کمتر، طراحی داخلی قدیمی

ام‌وی‌ام X۳۳ کراس

مزایا: امکانات کامل نسبت به قیمت، مصرف سوخت پایین، طراحی مدرن بیرون و داخل

معایب: استهلاک بالاتر موتور توربو، فضای محدود کابین، صندوق بار کوچک

مقایسهٔ امکانات

شاهین پلاس تارا V۴ دنا پلاس توربو ام‌وی‌ام X۳۳ کراس
ترمز جلو و عقب دیسکی جلو و عقب دیسکی جلو و عقب دیسکی جلو و عقب دیسکی
سیستم کمکی حرکت در سربالایی دارد دارد دارد دارد
کنترل کشش دارد دارد دارد دارد
کنترل پایداری دارد دارد دارد دارد
ایربگ ۲ عدد ۴ عدد ۴ عدد ۴ عدد
فرمان برقی برقی برقی برقی
نمایشگر ۱۰ اینچی ۷ اینچی ۷ اینچی ۱۰.۲۵ اینچی
صفحه آمپر آنالوگ آنالوگ آنالوگ دیجیتالی ۷ اینچی
آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن تاشو برقی تاشو برقی تاشو برقی با گرم‌کن
سانروف دارد دارد دارد دارد
روکش صندلی چرم چرم و پارچه پارچه چرم
سنسور پارک عقب عقب عقب عقب و جلو
دوربین دنده عقب دارد دارد دارد دارد
سیستم پایش باد تایرها دارد دارد دارد دارد
رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی ۱۶ اینچی آلومینیومی ۱۶ اینچی آلومینیومی ۱۷ اینچی آلومینیومی
تنظیم صندلی راننده برقی ۶ جهته برقی ۶ جهته برقی ۸ جهته دستی ۶ جهته
تنظیم صندلی سرنشین جلو دستی ۴ جهته برقی ۶ جهته برقی ۸ جهته دستی ۴ جهته
گرم‌کن صندلی‌های جلو دارد دارد ندارد دارد
کروز کنترل دارد دارد دارد دارد
سنسور نور دارد دارد دارد دارد
سنسور باران ندارد دارد دارد ندارد
سیستم ورود بدون کلید دارد دارد دارد دارد
استارت دکمه‌ای دارد دارد دارد دارد
سنسور پایی در صندوق ندارد دارد دارد دارد
شیشه‌های عقب دودی دارد ندارد ندارد ندارد
شارژر بی‌سیم گوشی ندارد ندارد ندارد دارد
ترمز پارک برقی و اتوهلد ندارد ندارد ندارد دارد
نورپردازی داخلی ندارد ندارد ندارد دارد
استارت از راه دور ندارد ندارد ندارد دارد

مقایسهٔ مشخصات فنی

شاهین پلاس تارا V۴ دنا پلاس توربو ام‌وی‌ام X۳۳ کراس
پیشرانه ME۱۶ TU۵P EF۷ TC SQRE۳T۱۰
نوع موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱.۷ لیتری ۴ سیلندر توربو ۱.۰ لیتری ۳ سیلندر توربو
سوپاپ ۱۶ ۱۶ ۱۶ ۱۲
قدرت ۱۱۱ اسب بخار ۱۱۳ اسب بخار ۱۵۰ اسب بخار ۱۱۲ اسب بخار
گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر ۱۴۴ نیوتن متر ۲۱۵ نیوتن متر ۱۴۵ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک CVT
محور محرک جلو جلو جلو جلو
مصرف سوخت ۷.۲ لیتر ترکیبی ۷.۲ لیتر ترکیبی ۸.۱ لیتر ترکیبی ۶.۱ لیتر ترکیبی
وزن خالص ۱۳۳۰ کیلوگرم ۱۲۷۰ کیلوگرم ۱۴۰۰ کیلوگرم ۱۳۱۴ کیلوگرم
طول ۴,۴۴۶ میلی‌متر ۴,۵۱۹ میلی‌متر ۴,۵۵۹ میلی‌متر ۴,۲۰۰ میلی‌متر
عرض ۱,۷۷۱ میلی‌متر ۱,۷۵۳ میلی‌متر ۱,۷۲۰ میلی‌متر ۱,۷۶۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۹۰ میلی‌متر ۱,۴۶۶ میلی‌متر ۱,۴۶۰ میلی‌متر ۱,۵۷۰ میلی‌متر

منبع خبر: همشهری آنلاین

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا