تولید و تجارت

خودرو نتوانست رضایت مصرف کنندگان را جلب کند


به گزارش خبرگزاری مهر سازمان ملی استاندارد طرحی با عنوان «گزارش شاخص‌های کیفیت کالا» برای سال پایه ۱۴۰۱ در ۳۱ استان کشور از طریق ادارات کل استاندارد استان‌ها و با نظرسنجی از ۲۰ هزار مصرف کننده نهایی در محل زندگی با مراکز خرید به صورت پیمایشی با پرسشنامه ۵۰ سوالی برای ۵۶ گروه قلم کالایی اجرا کرده است.

این گزارش ارائه دهنده مجموعه‌ای از ۲۴ شاخص برای سنجش ابعاد مختلف کیفیت کالا از منظر مصرف‌کنندگان ایرانی در سال ۱۴۰۱ است. شاخص‌ها در چهار گروه پایه، مرتبط با برند، مرتبط با رفتار مصرف‌کننده و نگرش کلی مصرف‌کننده‌ها دسته‌بندی می‌شوند. دامنه مورد رصد گزارش شامل ۱۶ بخش مهم از کالاهای با مصرف عمومی است. این بخش‌ها ۵۶ گروه از اقلام که مشمول استاندارد اجباری یا مورد رصد ویژه هستند را پوشش می‌دهند. مقادیر شاخص‌ها با ملاحظات دقیق آماری در چهار سطح کلان، اقلام، بخش‌ها و استان‌ها محاسبه شده‌اند. همچنین بر اساس هر شاخص، خوشه‌بندی آماری متناظر ارائه شده است.

نتایج منتشر شده از این طرح نشان می‌دهد که از بین گروه‌های کالایی مختلف، تجهیزات ارتباطی، لوازم پارچگی خانگی، مبلمان و کفپوش‌ها و کالای منزل در خوشه اول قرار دارند که مصرف‌کنندگان بیشترین رضایت را از آن‌ها داشتند. اما خوشه ششم که کمترین رضایت مردمی را داشته شامل گروه‌های کالایی دخانیات و وسایل نقلیه بوده است.

از بین سایر گروه‌های کالایی مواد خوراکی، وسایل خانگی اصلی و کالای شخصی در خوشه دوم و همچنین ابزار و تجهیزات منزل، تجهیزات سمعی بصری، ظروف غذاخوری، نوشیدنی و کفش در خوشه سوم قرار دارد.

همچنین پوشاک در خوشه چهارم و تجهیزات حمل‌ونقل در خوشه پنجم قرار دارند. بدیهی است که گروه‌های کالایی خوشه‌های اولی رضایت بیشتر و گروه‌های خوشه‌های آخر کمترین رضایت را به خود اختصاص داده‌اند.

خودرو نتوانست رضایت مصرف کنندگان را جلب کند

در بین اقلام مختلف نیز ماکارونی و مایع ظرفشویی بیشترین رضایت و خودرو کمترین رضایت را کسب کرده‌اند.

همچنین نتیجه بررسی‌ها در شاخص نرخ شکایت نیز نشان می‌دهد که کالای منزل در خوشه یک کمترین شکایت و دو گروه تجهیزات سمعی بصری و وسایل نقلیه در خوشه هشتم بیشترین میزان شکایت را به خود اختصاص داده‌اند.

در حوزه سایر گروه‌های کالایی، نوشیدنی در خوشه دوم، مواد خوراکی، پوشاک، کالای شخصی در خوشه سوم و تجهیزات حمل و نقل، ظروف غذاخوری و لوازم پارچگی خانگی در خوشه چهارم از نظر نرخ مشارکت قرار دارند. همچنین مبلمان و کفپوش‌ها در خوشه پنجم، ابزار و تجهیزات منزل، تجهیزات ارتباطی، وسایل خانگی اصلی در خوشه ششم و دخانیات در خوشه هفتم قرار دارند.

خودرو نتوانست رضایت مصرف کنندگان را جلب کند

در بین اقلام مختلف هم بیشترین شکایت مربوط به خودرو و کمترین مربوط به مایع ظرفشویی بوده است.

برای مشاهده متن کامل این گزارش و رتبه‌بندی کالایی و استانی کیفیت در سایر شاخص‌ها اینجا کلیک کنید.



منبع ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا