دریچه ای به سوی مردمی سازی فرهنگ بیمه و پرورش خلاقیت در این صنعت
اولین دوره جشنواره ملی دال- آن، به عنوان رویدادی استارتاپی و کسب و کاری در صنعت بیمه به زودی برگزار میشود. این رویداد استارتاپی و کارآفرینی صنعت بیمه، ویژه دانشآموزان و دانشجویان است که با هدف تسهیلگری و ایجاد بستر مناسب برای استقرار کسبوکارهای جدید بیمهمحور، جلبتوجه افکار عمومی به اهمیت صنعت بیمه و ترویج نوآوری و فرهنگ بیمه برگزار میشود. بنا به گفته دکتر بهروز اسدنژاد، اقداماتی مانند برگزاری جشنوارهها و استارت آپها، به مردمیسازی فرهنگ بیمه کمک میکند.
مدیریت ریسک بیمه ایران یکی از اهداف این جشنواره را در این میداند که ایدهها را منحصر در نخبگان نکنیم و از همه افراد کمک بگیریم، مخصوصا دانشجویان و دانشآموزان. طبق فرایند گفته شده، بذر ایده اعلام میشود تا مسائل صنعت بیمه بر مبنای آن دریافت، ارزیابی و درنهایت ایدههای برتر انتخاب و برروی آنها سرمایهگذاری شود. در همین راستا برآن شدیم تا با دکتر اسدنژاد که به عنوان عضو هیأت داوران اولین دوره جشنواره ملی دال آن فعالیت میکنند، گفت و گویی داشته باشیم که از نظر میگذرد:
برگزاری رویداد جذب ایده “دال- آن”، چگونه به گسترش فرهنگ نوآوری در صنعت بیمه کمک میکند؟
پس از مدتی، هر صنعت وشرکتی دچار یک پاردایم و یک سپهر گفتمانیمی شود که به تدریج شرکت را به سمت انسداد وریههای خلاقانه و نو آورانه پیش میبرد. در واقع بعد از مدتی همه شبیه هم فکر میکنند لذا کاری که این رویداد انجام میدهد این است که افرادی خارج از سازمان ایدههای نوآورانه را جمع میکنند تا این پارادایم گفتمانی شکسته شود. فایده دیگر این رویداد این است که تصور اینکه خلاقیت و نوآوری تنها باید در اختیار افراد خاص و متخصص داخل شرکت یا صنعت باشد؛ از بین میرود. چرا اجازه ندهیم که از بیرون از شرکت افرادی وارد چرخه نوآوری و خلاقیت در شرکت شوند. در واقع رویداد جذب ایده «دال –آن» این چرخه معیوب را از بین برده و با وارد کردن افراد خلاق خارج از شرکت و صنعت به کمک صنعت بیمه میآید.
آیا سرمایه گذاری “دال- آن” بر روی ایدههای اینشورتکی، میتواند منجر به افزایش ضریب نفوذ در صنعت بیمه شود؟
با کمک تیم دال – آن و با سرمایه گذاری روی ایدهها و نظرات مشروط به اینکه مراحل تجاری سازی و پرورش آن ایده طی شود، در بلند مدت نیازهای جدید و بازارها و محصولات جدیدی کشف میشود که میتواند به تعداد زیادی از افرادی که تا الان نمیدانستند که همچنین بازاری و نیازی وجود دارد کمک کند وبه این صورت ضریب نفود بیمه را بالا ببرد.
چگونه هم راستایی ایدههای فناورانه با نیازهای واقعی بازار بیمه را بسنجیم؟
اینکه ایدههای فناورانه با نیازهای واقعی بازار بیمه منطبق هستند در ابتدا باید نیازهای صنعت بیمه سنجیده شود. قبل از هر اقدامی فارغ از اینکه در حوزه تجاری، بازرگانی، سیاسی یا اجتماعی است، باید نیازسنجی شود و تحقیقات بازار بر روی آن اقدام صورت گیرد. در واقع میبایست قبل از هر اقدامی، نیازهای واقعی صنعت بیمه را بسنجیم و بعد محوریت جذب آن ایدهها را بر اساس نیاز واقعی بازارکشف کنیم و بسنجیم. باید بدانیم ایدههای فناورانه در راستای نیازهای صنعت و بازار هست یا نه. در این مرحله باید اقدام دیگری هم صورت گیرد و آن، تحقیق از طریق حلقه نجبگان وخبرگان صنعت بیمه یا از طریق عموم مشتریان این صنعت است که آیا نیازهای واقعی بازار از بعد فناوری، محصول و ارایه خدمات چیست و بر اساس آن، ایدهها را با این معیار بسنجیم که همراستا با این نیازها هستند یا خیر.
چگونه میتوان همکاری میان اینشورتکها و شرکتهای بیمه را تسهیل کرد؟
برای تسهیل کردن روابط اینشورتکها و شرکتهای بیمه اولین قدم فرهنگ سازی است. یعنی در صنعت بیمه و شرکتهای بیمه گفتمان ایدههای فناورانه و سازمانهای چابک و فناورمحور جا بیفتد. باید یک اقدام فرهنگی مستمر و گستردهای رخ دهد تا صنعت بیمه به اهمیت این امر پی ببرد. نکته دیگر آگاه سازی شرکتهای بیمه به ویژه هیئت مدیره آنهاست تا مقاومت نکرده و در مقابل اهمیت وضرورت اینشورتکها تعهد داشته باشند. نکته سوم قوانین حاکم در صنعت بیمه است. باید رگولاتورهای این صنعت توجیه باشند که قوانین متراکم و بعضا متضاد را در روابط با اینشورتکها تسهیل، روان سازی و چابک کند تا درگیر پیچ وخم نشود. الان صنعت بیمه یا بیمه مرکزی قوانین سختی برای اینکه اینشورتک بتواند محصولی را آزمایش کند و منتشر کند، در نظر گرفته یا اینکه عملا بیمه مرکزی از اینشورتک حمایتی صورت نمیدهد. رگولاتور باید قوانین جداگانهای برای این دسته از بازیگران صنعت بیمه که نقش بسزایی در صنعت بیمه و ارتباط با ذی نفعان و مشتریان بیمه دارد؛ وضع کند و در نهایت اینشورتکها نیز باید توجیه شوند که راهکارهایشان باید در راستای گره گشایی و حل مساله در صنعت بیمه باشد. با در نظر گرفتن این مسائل، امیدوارم شاهد حضور پررنگ و مؤثر اینشورتکها در صنعت بیمه باشیم.
چگونه میتوان از تجربیات بینالمللی در زمینه نوآوریهای بیمهای بهرهبرداری کرد؟
تمام اینشورتکهای موفق در کشورهای توسعه یافته یا همسایه، در یک اکوسیستم، موفق شدهاند. فکر اینکه یک ایده در کشور مالزی یا ترکیه پا گرفته پس ما نیز به عنوان یک تجربه بین المللی، آن را در کشور خودمان پیاده سازی کنیم، اشتباه است. یادمان نرود که آن اینشورتک موفق، دریک اکوسیستم موفق شده است. تجربه این است که مؤلفههای اثر گذار در بلوغ یا تولد اینشورتک را بررسی کنیم. اینکه، چه فضای مقرراتی و قوانینی برای آن وضع شده؟ واکنش شرکتهای بیمه چیست؟ میزان سرمایه گذاری و نقش دولت و نهاد ناظر چیست؟ وضعیت فروش سنتی بعد از آمدن اینشورتک موفق، به چه صورتی ست؟ میزان استقبال مشتریان چقدر است؟ همه اینها باید بررسی شود. اخذ تجربه از این شرکتهای موفق نوآور و آوردن آن کافی نیست، بلکه اکوسیستم را باید بررسی کرد باید به تمامی عوامل اثرگذار بر بلوغ و تولد آن اینشورتک هم توجه کنیم تا ایده اینشورتک موفق برای کشور ما هم موفق باشد.
چه توصیههایی برای کارآفرینان جوان که قصد دارند وارد صنعت بیمه شوند دارید؟
به کارآفرینهای جوان که تازه با بیمه آشنا شدهاند، بگویم که بیمه به عنوان یک صنعت سپید در جهان شناخته میشود. چون منافعش با منافع مردم همسو است. صنعت بیمه سلامت محور است. همانقدر که مردم از تصادفات، خطرات و حوادث دغدغه دارند و در حراص هستند، شرکتهای بیمه نیز دغدغه دارند برای عدم وقوع حوادث. به همین دلیل است که از مردم حمایت میکنند؛ بنابراین این صنعت خیلی مسائل حل نشده دارد، چون در ارتباط مستقیم با مردم و سلامت جان و مال مردم است. پس اگر این کارآفرینها صنعت بیمه را انتخاب کردهاند با تمام وجود با آن مواجه بشوند. چقدر از جوانان مملکت یا نیروی کار مفید این کشور در تصادفات کشته میشون. کارآفرینهایی که در این صنعت هستند باید دردها و رنجها و دغدغههای مردم را حل کنند.
انتهای پیام/
لینک منبع اصلی خبر
لینک خبر در ارتباط اقتصادی
این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید